Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Inte backtesting, men du kan simulera en sån portfölj här. Att rakt av byta ut långa stats-, företags- och realränteobligationer mot stil (trend/carry/macro) ger där följande resultat:

Aningen högre absolut avkastning och aningen lägre riskjusterad avkastning

5 gillningar

Ser ut att bli en tråkig avslutning på ett skakigt år, men du bör väl slå globalt index tack vare guldet väl?

Den kan tyvärr inte bära upp tunga förluster i långa räntor, commodity carry samt stil.

TIPS är nog det absolut största sorgebarnet i min portfölj, men jag kommer fortsätta fylla på för jag tror att med realräntor på hösta nivåerna sen 20-år tillbaka så bör det ändå närma sig botten (nån gång måste dom väl sluta krascha? :smiling_face_with_tear: )

EDIT: Glömde nämna att jag har följt original avancerade portföljen som ligger tungt i Euro/Dollar och jag tankade på rejält under tiden dollar låg på sin absoluta ATH ungefär. Har lärt mig mycket, bland annat att jag förmodligen är världens sämsta investerare/marknadstajmare så jag kommer köra på och hoppas på åtminstone breakeven någon gång i framtiden.

1 gillning

Alright. Jag ligger på c:a 39% i SEK-hedge så har inte varit alltför farligt. Klimattajmade och körde ett mellanting mellan enkel och avancerad portfölj. Gick inte in i råvaror och carry förrän för någon månad sedan.

Delar din uppfattning om räntorna. Laddade faktiskt på häromdagen i samband med mina kvartalsvisa köp.

Angående hävstångdiskussionen tidigare så kan ju möjligen SEK-utvecklingen mot USD och EUR vara ett skäl att hålla den låg/avstå. Vid risk för kraftiga rörelser/historiskt svaga tidpunkter, tänker jag mig. Vill inte fastna för mycket i optimeringsträsket, men att bara hålla koll på klimatet på marknaden och ta vissa beslut utifrån tajming har räddat mig från en dålig start i år - i längden är förstås ambitionen att inte mikrostyra portföljen och alltså låta den jobba självständigt i bakgrunden.

2 gillningar

Hej,

Samma sits här. Vill ändra min gamla IPS till Allväders.

Vad landade du i för guldfonder?

Vet du Vilken volatilitet dom har? Tänker så man får till rätt volatilitets riktad fördelning.

Vilken fördelning valde du?

Någon annan på forumet som har andra guld fonder som går ha på IPS mm ?

Vilka och någon speciell anledning till varför?

1 gillning

Så här blev det.

Aktier 35 %

DNB Global 24 %

Plus alla bolag 9 %

Investor 2 %

Företagsobligationer 11 %

Captor Aster Global Credit 11 %

Statsobligationer 12 %

Captor Iris Bond 12 %

Realränta 11 %

Danske invest realränta 5,5 %

Swedbank realränta 5,5 %

Råvaror 5 %

Centaur Commodity A 5 %

Guld 16 %

Lundin Gold 5 %

CPR Global Invest Gold Mines 5 %

AuAg Gold Rush 6 %

Stil 10 %

Lynx Dynamic 10 %

Fick göra om fördelningen då volatiliteten var annorlunda än i min ISK-allväder. Inte helt nöjd men ändå det bäst som jag hittade avseende guld och råvaror. Övriga fonder lika som ISK-allväder.

Har nyligen börjat med en allvädersportfölj (2025-07-28) så har en nybörjarfråga gällande företagsobligationer och räntor. Ser ofta i denna tråd att många väljer Captor istället för tex AMF eller Storebrand. Känner själv att Captor är lite för volatil och onödigt dyr. Hur tänker du?

Valde själv AMF.

Samma gällande räntor där jag ofta ser Swedbank istället för tex AMF.

Är mest nyfiken bara.

2 gillningar

Men hög volatilitet på enskilda innehav är ju hela tanken med AW. Stabil på totalen men volatil på enskilda innehav. Så det är Iris för mig

8 gillningar

Hej,

Gällande Captor Iris Bond är det pga den långa durationen jag valt den. Tror detsamma gäller Captor Global Credit, dvs längre duration.

3 gillningar

Allvädersportföljen i den här tråden är en riskparitetsportfölj. Det innebär att risken, mätt i volatilitet, ska vara lika stor i alla de fyra kvadranterna (ekonomiska klimaten).

Strävan är att uppnå en portfölj med en snittvolatilitet på typ 17 - 18 %, men det är svårt att nå dit. Exempelportföljen ligger på ~15,6 % (viktat snitt).

Om man tar in ett värdepapper i portföljen som har en volatilitet mindre än detta måste man volatilitetsvikta upp den tillgången, det vill säga köpa mer av det så att det klarar av att hålla emot när de andra tillgångsslagen drar iväg åt ett annat håll. Att man köper mer av ett värdepapper innebär att det blir mindre utrymme kvar i portföljen för andra värdepapper, exempelvis aktier, och avkastningen minskar.

Om ett värdepapper har en volatilitet högre än portföljens snitt behöver det på motsvarande sätt viktas ner, men generellt sett upplever jag att det är det mycket svårare att hitta värdepapper med tillräckligt hög volatilitet.

6 gillningar

Som Lundin Gold, volla 45 :sweat_smile::exploding_head:

Tack för snabbt svar.

Jag har valt samma som på min ISK AW, Captor Iris Bond som räntedel.

Fick även in samma som på ISK på aktiedelen i min IPS, Amundi Prime All Country World UCITS ETF Acc.

Verkar även kunna köpa (kan iallafall lägga köp order idag på Avanza) för L&G Multi-Strategy Enhanced Commodities UCITS ETF - USD Acc för råvaror delen.

Kvarstår Guld… nu vet jag vilka du har valt.

Tror jag sett från @Zino skrivit att bl.a. @RobertK har tjänstepension med typ Guld gruv bolag.

@RobertK stämmer det?

Om så vilka (”vanliga”) fonder har du valt?

Har koll på volatilitet på dom?

Jag tänker börja med en volatilitet viktad grundportfölj på min IPS, så vill få till rätt procentsatser på dom 4 olika delarna.

Någon annan som kör ”vanliga”/ej ETC, Guld gruvfonder får också gärna svara :wink:

Det grundläggande svaret finns i första inlägget:

Vill du uppnå samma proportionella risk med AMF korträntefond som aktier så måste du allokera nästan hela portföljen till AMF korträntefond, vilket ju blir väldigt låg risk men samtidigt kommer du få väldigt låg avkastning.

Jag kör med 5% AuAg Gold Rush kombinerat med 15% guld-ETC, enligt Nordnet så ligger volatiliteten på 30-35 för Gold Rush.

3 gillningar

Tack för det snabba svaret RobertK!

Då skall jag kika på AuAg Gold Rush.

1 gillning

Delar utvecklingen i år på min allväder. Så himla nöjd med den :blush: Tack till alla i tråden som gett kunskap men mest av alla den store @Zino :rocket::raising_hands:

7 gillningar

Snyggt!
Kan du utveckal, hur är portföljen uppbyggd? Det är typ 3.500 inlägg i tråden och jag är en slö jäkel :smiley:

1 gillning

Se inlägg ca 3583, där har du mina val i den allväder jag postade utvecklingen på ovan.

Det är en variant av den avancerade portföljen.

1 gillning

Gjorde några mindre justeringar och tog in Mandatums fond – är nu igång på Nordnet, ska bli spännande att följa.

Ser fram emot uppdateringarna framöver. Tack för hjälpen!

1 gillning

Det här är sånt vi egentligen redan vet, men Ben Felix gjorde en video om hur small cap value och large cap growth har balanserat varandra bra historiskt.

Några grafer från olika marknader

1 gillning

Tack för svar

Inser nu att jag har fel uppfattning om benämningen Allvädersportfölj.

Istället för att bara ha indexfonder så har jag trott att en allvädersportfölj innebär att man kompletterar portföljen med räntor, obligationer, guld mm för att dra ner på volatiliteten och därmed få en stabilare portfölj i både upp och nedgångar. Ska läsa på mera under julledigheten.

2 gillningar