Måste rimligen vara enbart Nordnet. London Stock Exchanges sida säger att det omsatts en bit över en miljon aktier både igår och idag. Vet inte om den kanske handlas via nån tredje part på Nordnet och det är därför spreaden är så hög? Bid/offer var 400.50 / 401.00 vid stängning idag enligt LSE.
@Zino Frågan har säkert kommit upp tidigare men, går det att bygga en enkel allvädersportfölj endast med fonder handlade i SEK? Jag förstår att en del av den riskjusterade avkastningen går förlorad men frågan är om det fortfarande får en bättre Sharp än en global indexfond? Det finns ju råvarufonder i SEK samt guldfonder som innehåller bolag som är beroende av guldpriset. Vad gör EN4C så speciell så det inte går att ersätta med en av de fonderna?
Jag har kört DCA under ca. 1 års tid med min allvädersportfölj. Jag blev “fullinvesterad” för knappt en månad sen. Redan ett par månader innan jag blev fullinvesterad började jag testa lite smått med hävstång. Jag körde de sista månaderna med att både successivt hysta in det sista av kapitalet, samt att öka hävstång. I november, efter att jag blev fullinvesterad, blev det bara ökning av hävstången, men i princip efter samma modell som jag kört utökningen av kapitalet med tidigare, dvs. DCA.
Jag hade en större dipp i portföljen under senare delen av november, inte riktigt lika djup som den i april i nettoportföljvärde (NAV), men närapå. Jag bestämde mig därför att nu stanna tillsvidare på 1,5x häv i portföljen, för att få lite mer erfarenhet kring hur portföljen funkar med den hävstången, innan jag ev. går vidare och ökar hävet ytterligare.
Sett i efterhand och med den erfarenheten jag har nu, så skulle det förmodligen ha varit minst lika bra att slänga in allt kapital på en gång och börja direkt med 1,5x hävstång, men av olika anledningar så har jag valt en mer försiktig strategi, som jag känner mig hyfsat nöjd med. Jag gillar mer att växa mig in i en strategi än att kasta mig in i något helt okänt, men vi är alla olika.
Bra fråga. Vet inte om CBOE räknas som en börs eller bara som nån slags mellanhand eller “market maker”. Drar mig till minnes att Avanza tidigare fått kritik för “fejkade” orderdjup på Xetra-listade ETF:er pga nån slags mellanhandslösning som kallas Tradegate, det kanske är nåt liknande här?
Först och främst – Till alla som på något sätt bidragit med research och för all diskussion här i tråden – Tack för all inspiration! Ett extra stort tack och kudos till dig @Zino – imponerande
Efter att ha läst det mesta i tråden, lyssnat på podden och funderat fram och tillbaka under de senaste månaderna så har jag nu blivit övertygad om att allväder är precis right up my alley och därav bestämt mig för att lägga om större delen av mitt sparande. Skulle uppskatta enormt mycket att få feedback på portföljen nedan innan jag går vidare. Mycket är taget från exempelportföljen så tar gärna tips om det finns andra rekommendationer.
Jag planerar att applicera hävstång på Nordnet och därav valt att satsa på den avancerade direkt från start.
MVH
Aktier (Momentum/kvalitet)
Allokering
Volatilitet
XDEM
Xtrackers MSCI World Momentum UCITS ETF
5%
15%
FYEQ
Fidelity Emerging Markets Quality Income UCITS ETF
Funderar på hur du @Zino skulle placera kapitalet om du var på nivå 6?
Tänker att avancerade allvädersportföljen blir svår med beloppen det gäller på nivå 5-6.
Skulle du ändå alltid använda den oavsett belopp och risk det innebär eller skulle du använda en simplare som du nämner i början med 25% aktier, 25% långa räntor, 25% korta räntor, 25% guld där det finns möjlighet med fler etf/fonder som har samma inriktning?
Fonder i sig får man fundera en extra gång på när fler börjar använda swing pricing där de inte definierar tröskelvärde. Så man kanske förlorar totalt 4% bara på att ta ut och sätta in pengar i en fond och man kan aldrig veta om det hänt.
Låg nivå 5 klarar nog de flesta flöden (mer exotiska som BH kan få problem om du vill ta dig in/ur snabbt), men nivå 6 (miljard+) skulle jag gå genom mäklare som kan analysera orderdjup och optimera handeln. Öppnar även upp för andra instrument. Min magkänsla är att sweet spot för denna typ av portfölj är 10-100M SEK.
Jag lyckades köpa få igenom ett köp till kursen 401,50 GBX senare under dagen, men jag är fortfarande lite brydd över likviditeten i handeln hos Nordnet.
Tack för din spaning! Ännu en ETF som åker direkt in på bevakningslistan.
För tydlighetens skull - detta är ännu en råvarucarry-ETF (som hör hemma i stil-delen), likt UEQC/UBF6. Det är det som åsyftas med “market neutral” i namnet. @RobertK, i ditt inlägg jämför du felaktigt med EN4C, som är long-only och därmed hör hemma i råvarudelen av portföljen.
Efter lite snabb research kan jag konstatera följande skillnader för L&G Market Neutral Commodities UCITS ETF (MANU) mot UEQC/UBF6:
MANU går lång Barclays Backwardation Tilt Alpha Capped ex-Precious Metals 1.75x TR Index (ett index som överviktar terminer i backwardation, samt beaktar säsongsmönster och momentum precis som EN4C), och går kort Bloomberg Commodity Index (ett klassiskt råvaruindex). Ädelmetaller exkluderas eftersom dessa nästan alltid befinner sig i contango.
UEQC/UBF6 går lång Constant Maturity Bloomberg Commodity Index (ett index som systematiskt rullar olika terminer långt fram i tiden löpande, men beaktar inte backwardation), och går kort Bloomberg Commodity Index (ett klassiskt råvaruindex). Ädelmetaller exkluderas även av UEQC/UBF6.
1,75x hävstång (MANU) vs. 2,5x hävstång (UEQC/UBF6)
TER 0,39% (MANU) vs. 0,34% (UEQC/UBF6)
Okänd belåningsgrad på Nordnet, men sannolikt kommer den få <70% (MANU) vs. 70% belåningsgrad på Nordnet (UBF6 - vilket egentligen är ett misstag).
Sammanfattat: MANU har bättre metodik i sin långa del (i princip identisk med EN4C), men sämre hävstång, avgift och sannolikt belåningsgrad. Jag kommer behålla UBF6, om inte MANU mirakulöst skulle få 70% belåningsgrad.
Det går (precis som för tjänstepension/PPM som diskuterats tidigare i tråden), men för råvaror och guld är alternativen sämre:
Råvaror: Bästa svenska fondalternativet är sannolikt Centaur Commodity, men den är extremt dyr och metodiken sannolikt sämre än EN4C. Har du sett mitt inlägg om vad som gör EN4C speciell?
Guld: Måste ersättas med en guldgruvbolagsfond, vilket leder till långsiktig försämring i både riskjusterad och absolut avkastning. Se mitt tidigare inlägg. Alternativt en tracker likt GULD AVA eller TRACKER GULD NORDNET, men då tar man signifikant högre motpartsrisk.
Med det sagt så blir portföljen ändå bättre än 100% aktier, så jag tycker absolut man kan överväga det. Jag har inkluderat allväderstänk i min PPM, och pengarna i min företagsägda KF är också placerade i svenska fonder (för att undvika att behöva betala för LEI-kod). Min FKF har faktiskt utklassat min huvudportfölj i år, eftersom guldgruvbolag gått extremt starkt och pga mer home bias i portföljen:
Min allväders-FKF med enbart svenska fonder vs Storebrand All Countries. I år har FKF avkastat +12,55% med Sharpe 1,36, jämfört med Storebrands +3,80% med Sharpe 0,03.
Varmt välkommen till forumet, och vad kul att du hittat hit till denna tråd!
Jag har inte mycket att anmärka på med din portfölj, den liknar i stor utsträckning exempelportföljen och ser helt balanserad ut. Du har redan inkorporerat BH Macro som är påväg in. Jag har placerat den fonden lite annorlunda - uppdatering kommer snart - men det gör bara skillnad på marginalen. Överväg att skifta hälften/hela Lynx Dynamic mot Mandatums fond pga billigare avgift, vilket också kommer i nästa uppdatering.
Stort lycka till med din portfölj!
Jag måste erkänna att detta är lite utanför mitt kunskapsområde, eftersom jag inte är i närheten av denna nivå med mitt eget kapital. Jag instämmer med @darkforest att jag hade tagit hjälp av någon som kan analysera eventuella handelssvårigheter bättre. Vilka fonder är det specifikt du tänker på? Tar vi t.ex. Captor Iris som exempel finns olika andelsklasser, där andelsklass C har minsta investering 10 miljoner (med förvaltningsavgift endast 0,3% vs. 0,5% för andelsklass A).
Generellt är ju dock allvädersinvestering/riskparitet en av de bäst lämpade strategierna för mycket stora kapital, eftersom man kan handla med breda index för stora grupper av tillgångsslag. Bridgewater är världens största kapitalförvaltare mätt i AUM av en anledning. Visst blir det svårare att optimera fonderna på detaljnivå som i denna tråd, men portföljen fungerar mycket bra även med bredare index.
P.S. Grundportföljen innehåller 25% riskallokering till råvaror, inte korta räntor. Det är Permanent Portfolio du åsyftar, som jag personligen inte gillar.
Som exempel WTED har endast 33m€ i sig. Lätt att det blir trångt i dörren en dag om många vill lämna. Ser inte att man på något sätt vill riskera att hamnar där med Spiltan Räntefond i åtanke. Så alla fonder som är mer exotiska blir bäst att undvika på högre nivåer.
För min del tänker jag enkel, låg emittern risk och reducerad max drawdown.
50% global fonder (3+ st)
20% Statsobligationer (amf räntefond mix / captor iris bond A/B/C)
Tankarna bakom den stor aktiedelen är ett medvetet eget val att vikta mot tillväxt och fonder som klarar stora flöden. Sen är det flera ETF/fonder för samma tillgångsslag även om de inte är lika bra (Se iris mot amf mix).
Ökar man upp råvaror delen med 10% så blir den mycket lik din grundporfölj men då vill man gärna sprida det på fler ETF’er vilket det är svårt att hitta för råvaror.
Någon form av skillnad tänker jag ändå att det är för oss som investerar i allvädersportföljer. Generellt sett köper ju vi i nedgångar, och om det då är trångt i dörren för dem som vill ut kanske det rent av gynnar oss som vill in. Förutsatt att fondförvaltaren inte gör en Spiltan och stänger ner handeln helt tills de tycker kursen är bra.
Jag har länge följt denna tråd med stort intresse och funderar på att sätta upp en portfölj som till åtminstone viss del följer principerna här. Antar att man kan kalla det jag funderar på för en Vissvädersportfölj ™ då jag inte är intresserad av att ha räntor i portföljen.
Jag bor inom Euroområdet så har experimenterat med ETFer på Portfoliovisualizer och ersätta långa räntor med STIL i den enkla portföljen. Både resultat och korrelationer ser bra ut men historiken som finns tillgänglig sträcker sig bara bak till 2021. Hur gör ni när ni simulerar portföljer och historik saknas då ETFer är relativt nya?