Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

1 gillning

Har gett google en chans men inte blivit klokare. Jag funderar kring etf:en EN4C. Den ska följa “Barclays Backwardation Tilt Multi-Strategy Capped Total Return Index” men jag har inte lyckats hitta hur det indexet är utformat, hur viktningen ser ut etc.

I faktabladet står det “Indexet ger en avkastning som motsvarar en till fullo ”säkrad” investering i en diversifierad portfölj av råvaruterminskontrakt i följande
sektorer. (1) energi, (2) ädelmetaller, (3) industrimetaller, (4) boskap och (5) spannmål”

Skulle ändå vilja veta viktning, innehav osv. Någon som hittat? Jag har svårt för att lägga mina pengar i något jag inte riktigt fattar, slutar sällan bra.

3 gillningar

Kolla portfolio breakdown några scrolls ner på denna sidan

https://fundcentres.lgim.com/en/uk/institutional/fund-centre/ETF/Multi-Strategy-Enhanced-Commodities/

PS Jag är likadan :joy:

4 gillningar

Grundinformationen om vilka råvaror som ingår och en kort sammanfattning om vad fonden egentligen investerar i (råvaruterminer) hittar du i faktabladet på sidan två. Eller ja, med faktabladet menar jag faktabladet på engelska för professionella investerare, vi svenska småsparare väntas inte förstå sånt där antar jag.

Om man vill ha mer detaljer tror jag man får gå till fondprospektets tilläggsdel, vilket man kan hitta på L&G:s hemsida om man påstår att man är en professionell investerare från Storbrittannien. Där går de in på detaljer kring hur indexet är konstruerat och hur fonden investerar i det via OTC-swappar, samt även vilka faktorstrategier som används.

L&G:s fondsida (där jag hittade prospekttillägget ovan) finns också en “Portfolio breakdown” där man kan ladda ner hela listan av fondens innehav som CSV, vilket ju är lite kul.

I prospekttillägget står det förresten också så här:

It is expected that investors in the Fund will be sophisticated investors (and/or informed investors who have taken professional advice) who (i) are familiar with commodity futures contracts and understand the concepts “rolling”, “backwardation” and “contango” and the impact that these concepts may have on the performance of
the Index, (ii) understand the risks associated with an investment in the Fund, (iii) accept the levels of volatility associated with the relevant commodity futures markets (or sectors thereof) to which the Fund has exposure and (iv) are able to bear the risk of losing their entire investment over the medium to long term.

Så nog är det bra att läsa på :slight_smile:

5 gillningar

Kan för övrigt meddela att trots efterforskning har jag inte kunnat få något svar på var siffran 11 i råsockerterminskontraktet “Sugar no. 11” kommer från. Ett kontrakt Sugar No. 11 motsvarar i alla fall 112 000 pounds (knappt 51 ton) centrifugerat råsocker, inklusive fraktkostnader för leverans fritt köparens fraktfartyg i en hamn i ursprungslandet, men exklusive ilastningskostnader. Nu vet ni det. Detta är av yttersta vikt för att förstå allvädersportföljen, anser jag. Tveksamt om jag kommer investera innan jag vet var siffran 11 kommer från.

18 gillningar

Klokt att rebalansera utifrån när kursrörelserna varit stora utifrån standardavvikelsen.
Klokt att också se angiven standardavvikelse som ett grovt mått.

Fööör, för flera år sedan ringde jag nordnet och sedan morningstar och hörde mig för hur deras data uppdaterades.
Nordnet fick data från Morningstar och Morningstar uppdaterade uppgifterna om volatilitet när fondbolagen själva rapporterade in nya siffror på sharp, standardavvikelse etc.

Så, Nordnets och Morningstars siffror speglade inte kontinuerliga mätningar under samma tidsintervall, utan var enbart vad fondbolaget angav vid en tidpunkt fondbolaget själv bestämde.

3 gillningar

Jag vill gärna förstå konstruktionen av den avancerade portföljen, men är inte riktigt där ännu. Jag funderar på att investera enligt grundportföljen tillsvidare, då jag har en oklar sparhorisont tills jag når FI, men den är troligtvis mindre än 10 år. Dessutom känner jag oro för turbulens i världen pga AI och geopolitiska förändringar, så jag vill inte längre låta majoriteten av kapitalet ligga i indexfonder.

En sak jag undrar, är hur grundportföljen beter sig om ett av tillgångsslagen rör sig uppåt ovanligt mycket. Säg t ex att vi är i ovanligt hög tillväxt pga ökad produktivitet med AI, börsen går upp 30% flera år i rad. Är det troligt att övriga tillgångsslag raderar ut den extra avkastningen från aktier?

Det kan hända om man har otur, men det är långt ifrån garanterat att det blir så.
Hade det varit garanterat hade det varit ett nollsummespel och portföljen hade varit värdelös :slight_smile:

Jag förstår hur du tänker, men det känns som att du både vill äta kakan och ha den kvar :slight_smile:

Jag förstår hur du tänker, men det känns som att du både vill äta kakan och ha den kvar :slight_smile:

Inte riktigt. Det jag söker svar på är nog snarare om bromseffekten blir större i de fall när börsen går upp rejält. Dvs kan man förvänta sig att allvädersportföljen presterar ungefär likadant om börsen går upp 10% som om den går upp 30%.

1 gillning

Märkte att jag hade taggat fel person första gången jag skrev inlägget. Vet inte om du fick en notis på inlägg efter att jag taggat rätt person @JFB. Eller du kanske inte vill svara? :slight_smile:

2 gillningar

Nej inte ännu. Kommer att lägga tilll FRC4 och tittat mer på volla/ombalansering. Orsaken till fördröjningen är dock att jag ska flytta från KF till ISK samtidigt vilket jag ska vänta med till hösten av skattetekniska skäl. Jag kan lägga ut slutversionen sen när det sker.

2 gillningar

Någon som vet vad Xetra Gold har för utökad belåningsgrad? Jag kan bara se den ordinarie som är 60%.

Det beror på hur stort innehav du har av den i portföljen.

Så 80 % utökad belåningsgrad om du har 10 % innehav i portföljen.

Belåna aktier - Portföljbelåning ökar din handlingskraft | Nordnet

2 gillningar

Gör gärna det. Har pillat om lite i en av mina portföljer och till hösten blir lagom tid för en ombalansering.

1 gillning

Du menar om den går upp ca 5-7% oavsett om börsen under samma period går upp 10 eller 30%? Det vet jag inte om någon kan svara på (och definitivt inte i förväg), men hela tanken är ju att få en jämnare kurva över tid. Dvs att den svänger varken uppåt eller neråt lika mycket vid stora rörelser på börsen.

Men någon annan kanske förstår frågeställningen bättre och kan ge ett bättre svar.

1 gillning

När börsen rusar bör andra tillgångsslag prestera sämre då folk flyttar sina tillgångar från dem till börsen, men det är såklart ingen självklarhet då det är andra faktorer som spelar in parallelt.

1 gillning

Mycket intressant ämne!

Har jag förstått det rätt att Grundportföljen skulle kunna byggas så här?

Och att köra fler tillgångsslag/fonder/ETF’er så är man inne på den avancerade portföljen?

Försökte även klura ut när det är lämpligt att ombalansera, finns det någon generell rekommendation här? Antingen när det är numeriskt lämpligt, alternativt x ggr / år. Vad säger ni om det?

2 gillningar

Så har jag tolkat det. De gröna alternativen är grundförslagen.

I del 3a skriver finns frågan “När ska ombalansering ske?”. Där står följande:

2 gillningar

Avanza finns bara Xetra-Gold ETC (4GLDd), funkar den?
Om inte, varför? Har blivit nyfiken efter det eminenta podd-avsnittet om allväder🙂