Det finns massor med guld etc:er på avanza: Amundi, Wisdomtree och Royal mint t:ex.
Jag tänkte bara att den som heter 4gld, som jag såg rekommenderas i första inlägget, inte finns. Det va därför jag undrade om den andra också funkar. ![]()
@Robban89 De har exakt samma ISIN-kod, dvs det är samma sak.
Tack för svaret ![]()
Jag har försökt få bättre ordning på min tillämpning av den eminenta allvädersportföljen. För att ha en “baseline” så försöker jag komma så nära " Avancerade portföljen utan långvol med 20% stil (40% SEK-hdg)" som möjligt.
Jag antar (och använder) den föreslagna fördelningen med lite mindre justeringar för att göra den enklare;
| Fond | Allokering | Volatilitet (viktad) | Belåningsgrad (utökad) |
|---|---|---|---|
| Aktier (momentum/kvalitet) | 10,5% (urspr. 12,0%) | (~18%) | |
| Xtrackers MSCI World Momentum (XDEM) | 3,0% | ~15% | 90% |
| Kvartil Investmentbolag+ Calculus | 2,5% | ~25% | 85% |
| Aktiespararna Småbolag Edge | 2,5% | ~25% | 85% |
| Fidelity Em Mkts Quality Income (FYEQ) | 2,5% | ~18% | 85% |
| — | — | — | — |
| Aktier (värde) | 10,5% (urspr. 12,0%) | (~18%) | |
| JPM Global Equity Multi-Factor (JPGL) | 3,0% | ~15% | 85% |
| PLUS Fastigheter Sverige Index | 2,5% | ~30% | 85% |
| Aktiespararna Direktavkastning A | 2,5% | ~20% | 85% |
| WisdomTree Em Mkts SmallCap Dividend (WTED) | 2,5% | ~18% | 85% |
| — | — | — | — |
| Nominella statsobligationer | 9,5% (urspr. 8,0%) | (~15%) | |
| Captor Iris Bond A | 4,5% | ~10% | 85% |
| iShares $ Treasury Bond 20+ (IS04) | 2,5% | ~15% | 90% |
| iShares € Govt Bond 15-30yr (IBCL) | 2,5% | ~15% | 90% |
| — | — | — | — |
| Företagsobligationer | 8,0% | (~15%) | |
| Captor Aster Global High Yield | 8,0% | ~15% | 85% |
| — | — | — | — |
| Realränteobligationer | 9,5% (urspr. 8,0%) | (~15%) | |
| Danske Invest Globala Realräntor SEK h | 4,5% | ~10% | 85% |
| UBS LFS Bloomberg TIPS 10+ (UIMB) | 2,5% | ~15% | 85% |
| UBS LFS Bloomberg Eur InflLnk10+ (FRC4) | 2,5% | ~15% | 85% |
| — | — | — | — |
| Råvaror | 8,0% | (~15%) | |
| L&G Multi-Strategy Enhanced Comm (EN4C) | 8,0% | ~15% | 85% |
| — | — | — | — |
| Guld | 24% | (~15%) | |
| Invesco Physical Gold (8PSG) | 8,0% | ~15% | 85% |
| Amundi Physical Gold (GLDA) | 8,0% | ~15% | 85% |
| WisdomTree Physical Swiss Gold (GZUR) | 8,0% | ~15% | 85% |
| — | — | — | — |
| Stil | 20% | (~13%) | |
| Lynx/Lynx Dynamic | 13% | ~15% | 85% |
| UBS CMCI Comm Carry ex-Agri (UBF6) | 7% | ~10% | 85% |
| — | — | — | — |
Men… med 40% SEK hedge så är min fundering om du med den fördelning anser dig få 40% hedge, eller om du köper USDSEK short instrument som inte finns i tabellen för att få den “40% hedge” ? Om den är inbyggd i de listade instrumenten kanske man inte ska använda ordet “hedge”, utan mera “med 40% sek tillgångar”. Eller kör du en riktig hedge med USDSEK instrument?
jag har lite andra strategier (TAA modeller) för andra delar av min “portfölj” som till 100% följer en global mix (men överdel USD), som jag ständigt funderar över hur jag ska göra… och då kan din analys / tillämpning här kanske ge lite inspiration hur man kan tänka.
Kul att portföljen kan bidra med inspiration. Men vad hände med din spännande implementering av Dragon Portfolio?
Nej, jag åsyftar att 40% av tillgångarna i tabellen är baserade i SEK. Du har rätt att ordvalet “hedge” nog är förvirrande, ska fundera på ett annat ordval.
Dragon rullar på, men insåg att Avanza inte tillåter / har möjlighet att gå blanka EXXY - iShares Diversified Commodity Swap ens på vanligt konto, så har skapat ett sub-konto på IBKR för det, som ska ha blankningsmöjlighet. Skapar lite admin utmaning att ha det på två konton, men får leva med det. Likaså insåg jag att lösendag och avräkningsdag för warrant inte var samma, så borde haft avräkning nu istället för den 4e Juli som tänkt. Men spelar ingen större roll i det långa perspektivet. sen har jag inte hunnit backtesta allt som tänkt, men uppdateringar kommer till helgen.
Men då var det nästan som jag misstänkte med “hedge”, själv har jag en viss del på en USDSEK Short minifuture för att få en ökad hedge , rätt eller fel återstår att se men “känns” lite bättre givet nuvarande valutakurs.
Apropå kreditspreadar. Om vi jämför Aster mot Iris Bond så har Aster ett mycket högre utgångsläge vad gäller räntenivån (till hälften US och andra hälften Europa om jag minns rätt) - jämfört med en motsvarande företagsobligationsfond för Sverige där räntenivån är avsevärt lägre.
Jag undrar om inte Aster därmed har större potential vid kraftiga nergångar av de långa räntorna än Iris Bond. Och om denna potential vid en recession skulle kunna undanröja en del av effekterna av de ökade kreditspreadarna som kommer med företagsobligationerna?
Resonemanget kan dras lite mer pedagogiskt, men sammanfattningsvis helt enkelt att utfallsrymden ser snävare ut i Iris Bond p.g.a. så låga långa räntor i Sverige jämfört med utfallsrymden i Aster som till stor del drar på de höga långa räntorna i USA.
Den som är bra på att räkna skulle kunna kika på historiska data på säg 10-åriga räntor i USA/Europa/Sverige samt också kreditspreadarna i USA/Europa och samköra dessa för att se hur en lång företagsobligationsfond skulle kunna prestera när de långa räntorna går ner samtidigt som kreditspreadarna ökar.
Hör gärna din syn på detta!
Jag är ganska säker på att svaret på din fråga är nej. Aster är ju konstruerad med samma bas som Iris (svenska säkerställda obligationer med ränteswappar för att förlänga durationen), med tillägg av CDS (credit default swaps). CDS ger oss överavkastningen hos internationella företagsobligationer (dvs kreditspreaden) i utbyte mot att vi tar konkursrisken, de påverkas inte av duration.
Vid en recession kommer basen i både Aster och Iris prestera likvärdigt, eftersom de är identiska. De sjunkande marknadsräntorna kommer göra att värdet på fonderna stiger. Däremot kommer tillägget av CDS i Aster göra att fonden presterar sämre, eftersom företag kommer ställa in sina betalningar.
Captor har själva testat hur olika företagsobligationsfonder presterar vid stress på marknaden, se min kommentar här:
Enligt deras tester har Aster ett aktiebeta runt 25%, medan Iris bör ha 0% eller negativt (så länge de underliggande bostadsobligationerna inte kraschar a la 2008).
Hej!
Tack så mycket för en bra tråd. Jag har lyssnat på avsnittet med dig zino i podden och nu läst en del här samt boken Balanced asset allocation. Jag blir självklart sugen på att implementera något liknande och har några funderingar. Jag tror mig förstå principerna men är knappast tillräckligt insatt för att kunna göra bedömningar av exempelvis vilken specifik fond som är bästa alternativet.
Den exempelportfölj som ligger i del 4 för hur en portfölj kan belånas på Nordnet, kan den ses som ett bra alternativ att köras på avanza/Nordnet obelånad? Jag antar att det inte gör någon skillnad.
Hur tänker ni kring er totala ekonomi i relation till er portfölj? Räknar ni in pension, hus, eget företag osv för att få en uppfattning om hur ni totalt är känsliga för olika ekonomiska klimat? Det kan snabbt bli ganska komplext upplever jag om jag exempelvis också ska tänka att jag driver eget företag som mår bra i tillväxt vilket innebär att om jag kör allvädersportföljen tillsammans med det så har jag bias mot det ekonomiska klimatet i min totala ekonomi.
Jag har precis fått över föräldrarnas tjänstepension av det jag kunna flytta till avanza. Den kommer börjas ta ut inom 1-10 år med största sannolikhet. Jag tänker väl spontant att den avancerade portföljen är ett bra alternativ för dessa pengar men finns det något speciellt att tänka på när det är just tjänstepension?
Många funderingar, svara på det ni har tid för.
Absolut, det gör ingen skillnad. Det enda som jag hade hade bytt ut om jag hade kunnat strunta i belåningsgrad är att ta in Wisdomtree Core Physical Gold (WGLD), då den är lika säker som Swiss Gold (GZUR) med möjlighet till fysisk leverans, men billigare. Av någon outgrundlig anledning har dock Nordnet bedömt att WGLD bara är värd 60% belåningsgrad, trots att jag påpekat det ologiska för dem ![]()
Det är intressant, och ska man vara helt korrekt är det kanske så man ska tänka. Men det blir komplext och i mina ögon en helt annan typ av diskussion. Jag vill gärna kunna se utvecklingen av min portföljstrategi i en graf ![]()
Nej, inget specifikt vad jag kan komma på. Det är ju för scenarion som dessa som jag anser att en obelånad allvädersportfölj passar perfekt.
Ber om ursäkt om detta är en dum fråga men jag blir inte klok på hur man kan se att WGLD är billigare? Det anges inte avgift för WGLD i bilden (nedan).
Du tittar på fel WGLD. Du verkar ha sökt fram någon kanadensisk aktie i stället.
Ur databladet för WisdomTree Core Physical Gold:
Du hittar rätt WGLD genom att söka på följande: JE00BN2CJ301
@Zino Vore intressant att bygga portföljexempel för folk som inte använder hävstång för respektive platform ![]()
Detta är något som jag aktivt undviker att göra eftersom jag inte vill att nybörjare ska se tråden och “copy-paste:a” en portfölj. Jag är en stark förespråkare av att man måste förstå det man äger, och allvädersportföljen innehåller många koncept och tillgångsslag som kräver disciplin och eftertanke.
Det bör inte vara några problem att konstruera en egen portfölj utifrån all information som jag skriver om och länkar till i mitt första inlägg, om man är intresserad ![]()
Absolut, håller med om att man måste förstå innehållet, men troligtvis så kommer en nybörjare idag att kopiera exemplet i del 4. För någon som är insatt så kan det bli enkelt att missa nyanser som skulle vara hjälpsamma, så som GZUR vs WGLD.
Kanske om man kan lägga portföljexemplen bakom en fet varningstext + spoilers? Helt upp till dig.
Tack för ditt arbete på allvädersportföljen.
Jag är faktiskt lite ambivalent till portföljexemplet i del 4, men det är nästan nödvändigt för att kunna räkna på hävstången. Jag tänker att alla “avancerade” ETF:er och min fetmarkerade text ovanför tabellen räcker för att avskräcka nybörjare, men tack för din feedback!
Japp, precis så jag gjorde
Hej! Tack @Zino för inspirationen! Jag har kört RikaTillsammans-portföljen i flertalet år, men håller med om att räntedelen i den är tråkig. Då tycker jag att Allväders-portföljen är värd att utvärdera, och datan du visar är intressant.
Jag gillar att se exempel, så jag tycker såklart att det är synd att det du inte uppdaterar ditt första inlägg med en exempelportfölj. Jag tittade på Shareville, men det såg inte skarpt ut. I övrigt har du gjort ett grymt bra jobb med att påvisa ETF:er som ett intressant alternativ till de vanliga svenska fonderna. Ofta har de ett bredare innehåll, och dessutom till ett lägre pris. Tack igen!
Hur som helst, i brist på exempelportfölj att copy-paste:a så får jag konkurrensutsätta min egen setup istället. Tar gärna emot synpunkter på den.
Kommentarer:
- Jag gillar symmetri och det är drivande för mig i mitt sparande. Jag gillar att kunna göra enklare huvudräkning för att se hur ur balans systemet är. Detta påverkar antalet komponenter och fördelningen av dem. Möjligen kostar det mig avkastning att inte optimera fullt ut, men jag bedömer att jag kommer längre över tid genom att 1) hålla mig intresserad, och 2) begränsa mentala insatsen.
- Aktier: En blandning av allting: 20% Sverige, resten blandat momentum, value, small-cap, investmentbolag, klassiskt aktie-fond.
- Guld: Bas i guld, 20% i miners och 20% silver. Gjorde mig just av med AuAg:s fonder p g a den höga avgiften och oklara innehållet (ffa Precious Green), detta känns renare.
- Obligationer: 20% Sverige, 20% High Yield företag, 20% europeiska statsobligationer, resten USA. Jag håller med om vad någon tidigare sa, att Europa inte alltid har ett sunt förhållningssätt till skulder. USA är i alla fall reservvaluta, även om de strax troligen kommer att få en kapten vid rodret som styr planeten mot avgrunden.
- Råvaror: 10% råvaror, sedan lika delar realräntefonder Sverige, USA, EU.
| Kolumn 1 | Kolumn 2 |
|---|---|
| Allvädersportföljen | Målfördelning |
| Aktier | |
| SEB Sverige Indexnära | 8,3% |
| Spiltan Aktiefond Investmentbolag | 8,3% |
| Spiltan Globalfond Investmentbolag | 8,3% |
| Storebrand Global All Countries | 8,3% |
| JPM Global Equity Multi-Factor | 16,7% |
| SPDR MSCI Europe Small Cap Value | 8,3% |
| SPDR MSCI USA Small Cap Value | 8,3% |
| UBS Fund Solutions Factor MSCI EMU Quality | 8,3% |
| UBS ETF Factor MSCI USA Quality | 8,3% |
| Xtrackers MSCI World Momentum | 16,7% |
| Total | 99,9% |
| Guld | |
| Amundi Physical Gold | 20,0% |
| WisdomTree Core Physical Gold | 20,0% |
| WisdomTree Physical Silver | 20,0% |
| WisdomTree Swiss Physical Gold | 20,0% |
| UBS ETF Solactive Global Pure Gold Miners | 20,0% |
| Total | 100,0% |
| Obligationer | |
| Captor Iris Bond A | 20,0% |
| iShares $ Treasury Bond 20+ yr ETF | 40,0% |
| JPM Global High Yield Corporate Bond Multi-Factor | 20,0% |
| Xtrackers II Eurozone Govt Bond 25+ ETF | 20,0% |
| Total | 100,0% |
| Råvaror | |
| Danske Invest Globala Realräntor | 16,7% |
| L&G Multi-Strategy Enhanced Commodities | 50,0% |
| UBS ETF Bloomberg Euro Inflation Linked 10+ | 16,7% |
| UBS ETF Bloomberg TIPS 10+ | 16,7% |
| Total | 100,0% |
| Summering | |
| Aktier | 30,0% |
| Guld | 30,0% |
| Obligationer | 20,0% |
| Råvaror | 20,0% |
| Grand Total | 100,0% |
//Michael
Som debutant i forumet vill även passa på att rikta ett stort tack till @janbolmeson för all inspiration och tips jag fått under åren. Jag får definitivt valuta för Patreon-pengarna.