Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Hej, tack för att du delar. Det verkar som att allvädersportföljen som diskuteras i denna tråd presterar bättre med en lite större del SEK-tillgångar. Se inlägg 951 fr 19 mars och relaterad diskussion ovan. (prova om denna länk funkar)

Är det någon som kan förklara varför just JPGL och XDEM är så populära?

2 gillningar

Jag funderar på en slags kombination av grundportföljen och den avancerade portföljen enligt nedan till en av mina ISK.

Tillgång Andel C D
Lynx Dynamic 20,0%
Captor Iris Bond A 8,0%
iShares $ Treasury 20+ IS04 4,0%
iShares € Govt Bond 15-30yr (IBCL) 4,0%
L&G Multi-Strategy Enhanced Commodities UCITS ETF - USD Acc (EN4C) 16,0%
WisdomTree Physical Swiss Gold (GZUR) 24,0%
Amundi Prime All Country World UCITS ETF Acc (WEBN) 16,0%
Aktiespararna Direktavkastning A 2,0%
Kvartil Investmentbolag+ Calculus A 2,0%
PLUS Fastigheter Sverige Index 2,0%
Aktiespararna Småbolag Edge 2,0%

Inga realräntefonder och företagsobligationer som ni ser. Skippar dessutom balansen mellan värde och momentum/kvalitet i aktiedelen. Jag använder främst de fonder & ETF:er som finns med under portföljdiagramet 3a och som nämns i denna tråden. Jag tar in IS04 och IBCL för att få högre volatilitet på statsobligationerna - SEK-tillgångar minskar med 8% men jag har ändå hela 36% kvar i portföljen.

Min fråga: vilken är den största bristen med denna portfölj (ur ett allvädersportföljsperspektiv) och varför?

3 gillningar

Välkommen till forumet, och kul att du gillar tråden! Där är ett exempel på en avancerad allvädersportfölj i del 4? :slightly_smiling_face: Shareville har blivit mycket fulare sen Nordnet slog ihop det med sin primära site, hoppas att de fixar till det snart.

Din portfölj ser okej ut, om något är det valet av svenska aktiefonder som jag tycker hade kunnat optimeras lite.

JPGL och XDEM/IS3R är bland de mest populära UCITS-faktorfonderna eftersom de på ett hyfsat kostnadseffektivt sätt visat hög faktorviktning i regressionsanalys. Se denna välkända tråd på Rational Reminder-forumet.

Jag gillar ditt portföljförslag starkt! WEBN är en grym ETF, men personligen hade jag bytt ut den mot hälften JPGL, hälften XDEM, och ev. lite EM vid sidan om. Du behöver också dela upp guldet och ev. råvarorna om du är intresserad av portföljbelåning på Nordnet, lite oklart om de räknar vissa ETF:er som enskilda värdepapper eller fond.

2 gillningar

Tack för synpunkterna!

Tack för länk! Den parametern har jag ju inte beaktat tidigare i bygget.

Jajemän, och det har jag läst många gånger. Jag har dock fått känslan att det primära syftet är belåning och optimering avseende det, och då på bekostnad av kompositionen. Om det inte är så, så är det ju bra och jag tackar för det!

Jag har valt SEB över PLUS p g a den större storleken (AUM), men det kanske inte är något att bry sig om. De andra för mig nya fonderna (Aktiespararna, Kvartil, etc.) behöver jag läsa på om.

Tack igen!

3 gillningar

Stort tack för din feedback Zino, och vill även passa på att tacka för allt arbete du lagt ner i samband med denna tråden. Jag har lärt mig oerhört mycket på kort tid, från dig och andra här på forumet! :heart:

9 gillningar

Kör faktiskt nästan denna nu också. En fråga kring ombalansering så att jag inte missuppfattat något.

Säg att Captor Iris målallokering är 5000:- Ska den balanseras om ifall den sticker under eller över med 0.5%. Dvs:
Nedre gräns: 5000 * 0,95 = 4750
Övre gräns: 5000 * 1,05 = 5250

Annars kan man låta den vara?

Använder det själv för att välja vilken fond/etf som månadssparande hamnar i.

1 gillning

Har inte så mycket att säga förutom att det är en mycket elegant portfölj! :+1:

2 gillningar

Imponerande arbete! Mycket inspirerande. Tack för att du delar med dig av ditt kunnande. Amatörmässig fråga… Stämmer det att realränteobligationer och treasury inflation-protected securities är samma sak? Är dessa inte inkluderade i grundportföljen? Ska man tänka på Captor Iris som ”treasuries”, ej ”TIPS”? Varför har du valt Captor Iris (95% bostadskrediter) framför exempelvis Öhman realräntefond (99% statsobligationer, i och för sig nästan enbart svenska obligationer) eller, som JFB föreslagit, Danske Invest Globala Realräntor?

2 gillningar

Captor Iris är en räntefond med lång duration och låg kreditrisk, ingen realräntefond. Går inte att jämföra.

2 gillningar

Ok! Varför har Henning valt detta framför en realräntefond i grundportföljen? Med hänsyn till Shahidis inställning “Every component of the balanced portfolio serves a critical role. TIPS, however, are possibly the most influential of the asset classes.” är det inte helt uppenbart för en nybörjare som jag.

1 gillning

Realräntefond är ett skydd mot inflation och lång räntefond är ett skydd mot deflation.

1 gillning

TIPS = amerikanska realränteobligationer.

Realränteobligationer var inkluderade i grundportföljen tidigare, men inte sedan detta inlägg.

Captor Iris motsvarar statsobligationer, alltså amerikanska treasurys. Här skrev jag ett längre inlägg om varför jag valt Captor Iris i portföljen. Jag känner mig mycket tryggare med bostadsobligationerna sedan AP7-förvaltaravsnittet, där Pontus i princip likställde svenska statsobligationer och bostadsobligationer i säkerhet. Svenska statsobligationer är en ineffektiv och liten marknad, där räntorna ofta ligger >1%-enhet lägre än motsvarande bostadsobligationer.

Min avancerade portfölj innehåller realräntor och Danskes realräntefond.

1 gillning

Treasury är den korta benämningen för United States Treasury securities, som är räntepapper utgivna av amerikanska staten. Det finns flera olika, t.ex. T-bills (Treasury-bills) som har kort duration, T-notes som har mellanlång duration och T-bonds som har lång duration (+20 år) och TIPS (Treasury Inflation Linked Securities). TIPS är realränteobligationer men realränteobligationer är inte TIPS om det inte är amerikanska realränteobligationer.

3 gillningar

Tack för svaret! Intressant inlägg ang. TIPS/råvaror. Varför motverkar inte ränterisken från de extra långa obligationerna de ökade kupongerna på samma sätt i den avancerade portföljen?

Ah! Jag förstår. Tack för förtydligandet. Men de beter sig likartat och gynnas (i grund och botten) av sjunkande tillväxt/stigande inflation?

1 gillning

Nej, vid stigande inflation stiger räntan och långa obligationer faller i värde.

1 gillning

Ja, men realränteobligationerna/TIPS är väl skyddade mot inflation?

Ja, realräntefonder är det på pappret (men kan ifrågasättas). Långa statsobligationer är den totala motsatsen.

2 gillningar

Min bild är att Captor Iris och Realräntefonderna ligger i olika fack i portföljsetupen. De är inte alternativ till varandra, utan skilda tillgångsslag. Precis som guld är ett tredje och aktier ett fjärde. Här får man dock gärna rätta mig om jag har fel, för isåfall behöver jag själv tänka om helt.

2 gillningar

Finns det något bra alternativ om man vill dra ner på andelen guld i grundportföljen? Blir det helt tokigt om man ersätter 10-15% (av portföljens total) med realränteobligationer?