Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Korrekt uppfattat. Jag har bara inte hunnit uppdatera diagrammet sedan Captor High Yield byttes till Captor Global Credit, det är därför det inte stämmer.

Det står fel! 10% står kvar sedan jag hade UEQC, det ska vara högre för UBF6. Uppdaterat tabellen nu, tack!

Nej, det är svårt att volatilitetsvikta stildelen :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Tack, ja det känns väldigt smidigt. Bara att fylla på där det saknas varje månad.

Jag har övervägt JPGL men har trott att den har innehållit momentum och att det då skulle bli för mycket tilt mot det i aktiedelen. Såg dock ditt senaste svar här i tråden angående JPGL och det lutar nog åt ett byte där inom kort👍

Jag skulle hellre äga de guld-etfer du nämner samt ha med carry-etfen men har valt bort dessa p.g.a. vad en enskild andel kostar. Just nu är det “dyraste” i portföljen ca 70 Euro.

2 gillningar

Commodity carry fonderna visar ca -5 % idag, vad i hela helvete?
Någon mer som ser samma sak? Sitter och hoppas på att det är en visuell bugg :fearful:

Lite mysko, UBF6 var upp nån procent tidigare idag men visar nu -5% fast det inte syns i grafen? Eftermarknadshandel? Aja, det reder säkert ut sig.

1 gillning

Även SEB Asset Selection visar absurda -4,71 % för mig idag. Med 20 % av både SEB och Carry kan ni ju tänka er hur det här slår på min portfölj om det stämmer.

Det är många ETF:er som visar konstiga resultat idag :thinking:

1 gillning

Jag valde en bra tidpunkt när jag lade till 10% av den av min allvädersportfölj imorse. :sweat_smile:

Nä det där ser ju helt tossigt ut, kan orimligen stämma. MSCI Japan +17% när Nikkei kraschat -12% idag? Nåt är knas. Såg nåt om att Nordnet har problem med vissa amerikanska kurser men det kanske är mer än så?

1 gillning

Hoppas verkligen att +0,83% på Amundi också är en bugg… får se vad dagens resultat blir (på onsdag typ) men ser inte alls lovande ut för en VIX och VVIX som t.om överskred Corona :sweat:

1 gillning

Vore intressant att höra hur era olika implementationer klarat stresstestet när vi kommer ut ur den nuvarande situationen.

Min Alla väder implementation ligger idag på +16,7 för 2024. Men också ner -7,3% på en vecka.

Viss besvikelse på att “allt” fallit senaste veckan / månaden. Guld har förvisso hållit emot bra och ligger på plus i alla intervall, men har tappat ett par procent sedan ATH och föll tillbaka under både fredag och måndag.

Nu har jag mer Miners (silver och guld), och har hög belåning - så svängningarna blir häftigare när även silver åkte nerför igen.

Men vad säger ni andra om hur era portföljer och de ingående tillgångarna rört sig gentemot varandra så här långt?

3 gillningar

Inte implementerat än men följer innehaven. Mest förvånad att Lynx fallit så pass. Trodde/förväntade mig kanske att de skulle hedgat för en nedgång :man_shrugging:

4 gillningar

Ner ungefär 6% i nuläget, fick lite återhämtning på grund av Amundi samt räntorna… Den största slakten var nog kombinationen av att dollarna föll tillsammans med guld och Lynx som föll mer än bredare S&P500 t.om.

Väntar med spänning på hur Amundi Vol kommer att reagera på 5:e Augusti då VIX spikade upp över t.om Corona nivåerna, har än så länge inte sett någon som helst volalitet på den (inte negativ iallafall :joy:)

4 gillningar

Det har verkligen varit en spännande fredag och måndag på börsen! Inte nog med de kraftiga börsfallen, vi har också sett en parallell stärkning av kronan, vilket är väldigt ovanligt, och något som jag befarat. Detta gör det mycket svårare för portföljen att hålla emot.

Orsaken till detta är förstås svår att veta, man kan spekulera i om det beror på reversering av stora japanska yen-carry positioner (där man lånat billigt i yen och köpt amerikanska räntor) efter att BoJ signalerat räntehöjningar, som satte säljtryck på dollarn, men det jag tycker talar emot detta är att de amerikanska räntorna sjönk kraftigt (de borde ha stigit, om säljtrycket var högt). Det skulle därmed också kunna bero på att dollarn börjar förlora sin status som safe haven. Vi får se om detta var en engångsföreteelse, eller början på något bestående.

Ovanstående oro är ju orsaken till att jag på sistone lagt så mycket vikt vid att utöka andelen SEK-tillgångar i portföljen, uteslutit Amundi Vol, och tryckt på att diversifiera räntedelen utöver amerikanska räntor.

Mot slutet av veckan tänkte jag skriva ett kortare inlägg där jag analyserar hur min portfölj och de olika ingående tillgångsslagen utvecklats under kraschen, men än så länge är det lite för tidigt eftersom inte alla relevanta fondkurser uppdaterats ännu, och mycket kan fortfarande hända under veckan!

20 gillningar

Igår fick jag en chock när SEB Asset Selection backade 4,71 %. Med ca 19 % av den i portföljen slog det hårt mot portföljresultatet.

Idag är fondjäveln nere 9,8 %(!) Jag sitter och kokar och funderar på hur många svordomar det finns till mailet jag ska skriva till fondförvaltaren.

Min portfölj blir fullständigt slaktad av det här. Säljer av allt innehåll i fonden direkt.
De har uppenbarligen ingen aning om vad de håller på med, skulle bli förvånad om den inte läggs ned inom en snar framtid.

Min portfölj senaste månaden, FML.
image

9 gillningar

Holy crap :exploding_head: det ser ut att vara bland de större (om inte största) procentuella tappet på en dag i fondens historia.

Jag var tidigare investerad i SEB Asset Selection men bytte till Lynx Dynamic för en tid sedan… kanske har ett liknande tapp att se fram emot nu i dagarna då :disappointed_relieved:

Hur ska man egentligen göra med volalitetsviktningen nu? Ska man vikta om eller bara sitta still i båten?

Killgissning.
Om man tittar på innehaven så verkar det varit vääääääldigt långa JPY 10 års obligationer var räntor stack upp en hel del den 5e. Kanske en delförklaring?

Hårt nerställ -20% ish sedan ATH. Liknande under 2018 och under Covid 2020 så kanske inte helt oväntat vid större skiften / volatilitet :man_shrugging:

5 gillningar

Trist.

Nackdelen att vara investerad i en fond som helt påverkas av förvaltarens beslut. Gäller även Lynx.

1 gillning

Ja, sådana tankar har snurrat på bra i mitt huvud idag :stuck_out_tongue:

1 gillning

Äger du fortfarande Amundi Volatility ?

I så fall ser den ut att ha ökat ca 10% den 5:e i USD

Tråkigt när NAV släpar men i efterhand bör det ändå vara hygglig stabilisator mot SEB Asset Selection denna gång.

3 gillningar

Nej, jag gör ju tyvärr inte det :sweat_smile:

Säkert att detta har varit uppe tidigare men vad är skillnaden mellan dessa 2? ena verkar ju ha performance fee och den andra inte? :thinking:

Resultatbaserad avgift:

Ingen Resultatbaserad avgift:

Med en pistol för tinningen, vilken hade ni vald?

1 gillning