Det var exakt det här jag ville se! Amundi har definitivt kvalat in i min portfölj, kommer fortsätta hålla den som barlast när allting annat brakar ihop
Någon får gärna rätta mig om jag har fel men jag tror att A2 har ingen performance fee fast istället högre flat fee… Jag håller A2 i min portfölj då jag hellre tar lite högre flat fee för att slippa betala 20% av överavkastningen vid en eventuell börskrasch (i vilket fall Amundi förmodligen är en av mina enda gröna positioner)
Vi kanske inte kan vara helt säkra på att tumultet är slut men min portfölj är - 3,92 % på 1 månad och - 4,16 % på en vecka.
Från tisdag i förra veckan har det sett ut så här:
Aktier
Länsförsäkringar Global Index - 7,82 %
Plus Alla Bolag Sverige Index - 6,70 %
Realränteobligationer
Danske Invest Globala Realräntor + 0,82 %
Nominella statsbligationer
Captor Iris Bond A + 1,43 %
Företagsobligationer
Captor Aster Global Credit + 0,30 %
Råvaror
L&G Multi-Strategy Enhanced Com. - 1,87%
Stil
Lynx Dynamic - 4,38 %
SEB Asset Selection - 16,22 %
Guld
Guld - ETC - 0,82 %
Räntorna är något upp medan guld och övriga råvaror har moderata nedgångar. Aktier, Lynx och SEB Asset Selection tynger portföljen mest. SEB Asset Selection är väl, som nämnts tidigare i tråden, det mest uppseendeväckande.
Det var ju väldigt synd !
Men samtidigt studsade Japan upp rejält igår och senast jag kollade hade SEB Asset exponering både mot japanska börsen och japanska räntor. Är de coola kanske de gör come-back snabbt.
Haha det är det jag hoppas på ska ske nu dagarna innan försäljningen går igenom
Håller tummarna
Nån som kan visa en linjegraf över hur era hinkar sett ut historiskt (en linje per hink hade varit optimalt)
Vore intressant att se under tidigare börsnedgångar ifall det syns tydligt att linjerna för guld och råvaror beter sig annorlunda.
Mailade precis Lynx och frågade varför Lynx Dynamic går så mycket bättre än SEB Asset Selection nu och i fall det finns någon risk att någonting liknande händer Lynx Dynamic i framtiden.
Jag återkommer med vad de svarar, så får vi se om det räcker för att övertyga mig att ersätta SEB rakt av med Lynx
Annars gör jag nog om portföljen till enbart ETF:er vilket jag egentligen helst vill ha, men då går jag miste om hedgefonder.
frågade Nordnet om de kunde ta in IMGP Managed futures fund då den finns på Interactive Brokers, men fick till svar att den saknar KIID på svenska så då går det inte;
"Tack för ditt meddelande.
Jag tar ditt önskemål vidare till behörig avdelning! Jag kollade lite närmre på fonderna som du angav. I dagsläget tillhandahåller vi tyvärr inte denna typ av fonder då det tycks saknas ett fondfaktablad (KID) på svenska, vilket av regulatoriska skäl skulle vara nödvändigt för att handla dessa fonder som icke-professionell investerare. Detta är en del av kundskyddet som i sin tur är kopplat till EU:s direktiv och lagar kring finansiella produkter (PRIIPs).
".
Skrev också till IMGP via mailet som finns på deras sida om fonden:
Osäker på om det ledar någon vart. Ju fler som kontaktar dem kanske det kan röra om i grytan. Finner det ofattbart att sådana fonder inte kan handlas i Sverige (än) annat än om man öppnar ett konto med till exempel Interactive Brokers Ireland.
Vill verkligen ha denna fond
det roliga är att de har ett svenskt kontor med mail så dem har jag skrivit till nu:
Sweden-Stockholm
0046 703 51 33 11
Kungsgatan 8, 111 43 Stockholm, Sweden
Fonden i fråga:
@1havde : IMGPs fond vore en perfekt ersättare för både SEB och Lynx
Snabba puckar nu. Fick svar från IMGP:
"Many thanks for your question and interest in our offering. My name is Karl and am responsible for the distribution in the Nordics (Swedish speaking but keep to English for now so that my cc:d colleagues can understand).
The fund and share class ( LU2572481948 ) is registered for sale in Sweden ; iMGP - Fund screener . Attached is also the KIID in Swedish.
I am in touch with both Avanza and Nordnet but the fund is not yet available on their platform. Therefor, I’m pleased to hear that there is also pressure coming from the end client. My understanding is that both brokers should be able to help you with the trade despite the fund not being on their platform."
Snyggt! Alltid bra med fler alternativ.
Jag undrar dock varför du anser att den borde ersätta Lynx
Lägre kostnad och bättre implementering.
Diskuteras på Rational Reminder också:
(https://community.rationalreminder.ca/t/investing-in-managed-futures/15439)
Finns en hygglig översikt över CTA fonder på RR forum här också, men jag tror inte vi kan nå dessa i Sverige alls (jag kan handla en del av dem via ett konto jag har hos Firstrade har jag sett, men väldigt bökigt med konto i US och rapportera till skatt samt förstås inga fördelar som ISK / KF )
https://community.rationalreminder.ca/t/alternative-investment-funds-in-the-ucits-world/12412/257
På tal om både Long Vol och Trend finns det en rätt intressant video med en av skaparna av The Cockroach Portfolio, här (hoppas det är OK @Zino att jag länkar den även om det inte är ultimata allvädersportföljen det handlar om, men besläktat i alla fall):
Härligt! Antar du mailade KIID till Nordnet och Avanza? Finns den som länk så kanske fler av oss kan maila och visa vårt intresse
Mailade den jag fick skickat till mig till Nordnet i alla fall. Verkar inte kunna bifoga PDF här i forumet tyvärr. Men bra om fler skickar förfrågan till Nordnet och Avanza tror jag. Då finns det inga ursäkter att inte ta in den.
Edit: hittade nu:
https://www.imgp.com/en/imgpfunds/fund/attachment/download/1EEF80A2-996F-6250-B194-476F6D548CA7
Skickade nu också meddelande till Avanza och frågade om de kan ta in den. Hoppas det händer nåt.
Grymt jobbat! Jag har också skickat meddelande till Nordnet och tryckt på nu. Vi behöver större utbud när det kommer till managed futures-fonder. Såsom jag förstår det har denna 0,8% i förvaltningsavgift och ingen prestationsbaserad avgift?
Nackdelen jmf med Lynx/Lynx Dynamic är dock valutaväxlingsavgift och valutarisk, eftersom fonden handlas i USD och inte är SEK-baserad/säkrad såsom Lynx. Även om Nordnet tar in den är jag faktiskt därför inte säker på att jag hade bytt ut Lynx mot den, hade behövt läsa på mer.
Passar på att svara på detta också! Intressant fynd, kikade snabbt, inte jätteimponerad. Såhär ser utvecklingen ut jämfört med Lynx och globalindex:
Fonden lider lite av samma problem som HSBC GIF Multi-Asset Style Factors (som finns att köpa på Avanza), som jag analyserade i detta inlägg - dvs dyr, låg volatilitet, och dessutom krävs konto på Fondo. Sammantaget ett definitivt nej för mig.
Stor uppdatering av avancerade portföljen: revansch för lång volatilitet?
Del 1: Analys av senaste börsveckan
Senaste börsveckan har bjudit på ett mycket intressant stresstest av portföljen. Fredagens och måndagens börs uppvisade den högsta volatilitet vi sett sedan coronapandemins utbrott, och i princip alla tillgångsslag förutom långa räntor föll. Ett typiskt exempel på en icke-diversifierbar risk som jag beskriver i del 2 - när rädslan är så stor att riskpremier för i princip alla tillgångsslag stiger samtidigt. Det som förvånade mig mest var dock att kronan stärktes under båda dessa dagar; USD/SEK -1,42% i fredags och -0,31% i måndags.
Vi börjar med att titta på utvecklingen av några utvalda fonder under börsraset (ons 31/7 - mån 5/8), allt i SEK:
Min egen portfölj: -3,7%
Aktier:
- Storebrand Global All Countries: -6,94%
- DNB Global Indeks: -7,15%
Långa räntor:
- Captor Iris: +1,27%
- US Treasury 20+ (IS04): +2,42%
Guld:
- Amundi Physical Gold (GLDA): -2,62%
Volatilitet:
- Amundi Vol World: +7,14%
- Amundi S&P500 VIX Futures Enh Roll (VOOL): +31,56% (som högst intradag > +40% under måndagen)
Stil:
- Lynx Dynamic: -4,48%
- SEB Asset Allocation: -15,46% (!)
Det postades en del kommentarer i tråden om besvikelse över detta, vilket jag inte alls förstår. Det ligger i trendföljande fonders natur att underprestera vid högvolatil marknad, allt annat vore konstigt. Att SEB föll mycket mer än sina konkurrenter är en annan fråga, och jag har personligen redan sedan tidigare valt bort SEB av andra skäl, och står fast vid det.
Sammantaget är jag inte missnöjd med portföljens utveckling, men ganska orolig för den nya valutadynamiken vi såg under börsraset. Beslutet att utesluta lång volatilitet ur avancerade allvädersportföljen i SEK kan ha varit förhastat. Resonemanget för detta var ju att tendensen till försvagning av SEK under tidigare kriser gett en inbyggd tail risk hedge, men om vi inte kan lita på att detta fenomen består faller ju hela konceptet. En allvädersportfölj ska ju vara agnostisk.
Teorin bakom inklusion av lång volatilitet är tilltalande (se första inlägget del 2), särskilt i avancerade portföljen eftersom det utgör en elegant motpol mot de trendföljande fonderna. Problemet var att allokeringen tog så mycket plats, hela 20% i Amundis vol-fond krävdes för att göra någon skillnad, vilket ökade USD-valutarisk (majoriteten av fonden består av korta statspapper i USD) och åt upp allokering från andra tillgångar som företrädesvis gynnades av försvagad dollar (guld, SEK-räntor). Fonden gjorde därmed att portföljen presterade dåligt i SEK. Är det möjligt att åter få in lång volatilitet i portföljen, utan att offra så mycket allokering?
Del 2: Ny lång volatilitets-fond
Generellt brukar man säga att lång volatilitets-fonder kan välja 2 av ovanstående kvaliteér, men inte alla 3. Amundis fond har visat god pålitlighet och låg urholkning, men konvexiteten är låg, varför allokeringen till fonden måste vara hög. Vi efterlyser nu istället en fond med hög konvexitet och pålitlighet, men där vi accepterar urholkning, för att slippa offra så mycket allokering. Tyvärr är de bästa fonderna inom detta område (ex. Spitznagels Universa) otillgängliga för oss småsparare.
Amundi S&P500 VIX Futures Enh Roll (VOOL) är en ETF som diskuterats flitigt tidigare i tråden. Jag beslutade mig tidigt för att Amundis fond var ett bättre alternativ för buy-and-hold, eftersom konstant contango i VOOL gör att värdet urholkas extremt fort. Det stämmer, men jag har nu insett att VOOL har 3 stora fördelar över Amundi:
- Mycket hög konvexitet. Ca 4 gånger så volatil, vilket gör att det räcker med 5% grundallokering istället för 20%. Under coronautbrottet steg VOOL med +260%.
- Inför ingen valutarisk i portföljen. Har tekniskt sett basvaluta USD eftersom den handlar VIX-terminer, men volatiliteten är så hög att valutarisken är försumbar, och allokeringen är liten.
- Kan köpas/säljas när som helst under dygnet. Eftersom säljorder för Amundis fond måste läggas senast kl. 11 på Nordnet finns det stor risk att man missar triggers för ombalansering som uppstår senare under börsdagen.
Nackdelar jmf med Amundi:
- Kräver taktisk allokering, lämpar sig inte för buy-and-hold.
- 0% belåningsvärde.
För att försöka mildra urholkningen testar vi nu en timingregel:
- Grundläge: 5% guld byts ut mot VOOL (vilket innebär 4% i en portfölj med 20% stil).
- Sälj 50% vid VIX > 40, flyttas tillbaka till guld.
- Sälj 100% vid VIX > 60, flyttas tillbaka till guld.
- Återställ grundläget när VIX < 12.
Notera att denna regel alltså inte avser att fånga alla nedgångar, utan enbart de största och mest oväntade. I alla andra lägen litar jag på att portföljen redan är balanserad.
Backtest av denna nya timingregel för avancerade portföljen i SEK visar oförändrad riskjusterad avkastning (Sortino 2,01), något lägre CAGR (8,96% vs 9,21%), men förbättrad max drawdown (-6,35% vs -7,46%). Under coronautbrottet var max drawdown -0,9% vs -3%. Under börsoron senaste veckan hade min drawdown varit ca -2,1% istället för -3,7% (VIX toppade över 60 i måndags). I mina ögon är detta utmärkta siffror, som definitivt berättigar en plats i portföljen, särskilt eftersom jag kommer kunna släppa min oro över hur SEK ska bete sig vid framtida börskrascher.
Notera att en bättre strategi sannolikt hade varit att flytta säljbeloppet till aktier tillfälligt istället för guld, men jag vill visa att regeln håller även för en portfölj som alltid är balanserad. Notera även att regeln alltså inte rekommenderar någon VOOL-allokering i nuläget, efter måndagens trigger.
Sammanfattat har jag insett att tidigare beslut att utesluta lång volatilitet ur avancerade allvädersportföljen i SEK var förhastat, eftersom jag inte kan förlita mig på att historisk dynamik för SEK vid börskrascher ska bestå. Jag har infört en ny lösning med taktisk allokering till VOOL istället för Amundis volatilitetsfond, som kräver mycket lägre allokering och inte ökar portföljens valutarisk.
Jag är fullt medveten om att denna timingregel för VOOL är den klart mest avancerade komponenten hittills i portföljen, eftersom den i princip kräver att man sätter egna notifikationer för VIX. Portföljen faller inte av att skippa detta, och grundportföljen påverkas inte alls.
Detta innebär:
- Nytt portföljdiagram och nya portföljer i del 3a (inte längre någon skillnad mellan portfölljer i reservvaluta vs. SEK!)
- Nya backtester i del 3b
- Uppdaterad exempelportfölj i del 4
Vill gärna höra er feedback på detta. Jakten på den “ultimata” allvädersportföljen fortsätter!
Tycker personligen denna jakten på den ultimata allvädersportfoljen (som i min värld borde vara väldigt passiv) spårat ur rejält när du gör portföljföröndringar baserat på en veckas historisk data. Tråden och ämnet är väldig inspirerande och många verkar lämna Lysa för att implementera detta. Tror många kommer falla i beteendemässiga fällor som en effekt av detta.
Tack för din feedback! Jag förstår att det känns som att jag vänder kappan efter vinden. För mig känns det snarare som att uppdateringen där jag tog bort långvol var den dumdristiga. Jag har ju argumenterat för långvol i portföljen sedan tråden startades, och att då helt plocka bort det bara för en viss valutadynamik under backtestperioden var naivt. Om jag hade varit klokare, hade denna uppdatering införts redan då.
Syftet med tråden är att pusha en allvädersportfölj till gränsen av vad som är rimligt för en svensk småsparare, samtidigt som jag testar mina idéer. Jag är medveten om att tråden passerat denna gräns för länge sedan för de flesta, men jag hoppas att man själv kan avgöra var gränsen går, och att tråden kan inspirera oavsett
Jag som bara står jämte och kollar på kan hålla med om att det har varit många turer om vilka fonder/tillgångsslag som ska ingå.
Men det är viktigt att inte följa efter någon annans strategi rakt av utan att göra egna bedömningar och alla har ansvar för sina beslut. (Vilket nämns lite överallt, även i avsnittet)
Med det sagt tycker jag denna tråd är extremt spännande att följa även för mig som ren aktiefond-investerare.
Jämn och ”förutsägbar” avkastning är alltid åtråvärt särskilt vid större belopp och / eller närmre uttagsfasen.
Denna tråd drar ju saken till sin spets och jag får ständigt utmana min egen kunskap med ny fakta, data och tankar kring hur den ultimata portföljen skulle kunna se ut.
Uppskattar tråden väldigt mycket och att Zino delar med sig av allt detta.