Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Jag uppskattar också denna tråd väldigt mycket men kan förstå och håller till viss del med @Alec’s kritik. Särskilt eftersom det blir en väldigt aktiv komponent som man måste agera på i realtid s.a.s.

Men jag tror att så länge det påpekas väldigt noga i översta posten att detta är “avancerat nivå II” så är det bara kul, keep up the good work :+1:

5 gillningar

Även fast jag håller med litegrann här kan jag inte säga ett pip då jag gör precis samma sak just nu :joy:

@Zino Jag har ett förslag; håll isär den passiva allvädersportföljen som går att månadsspara i, utan timingregler och portföljbelåning, som fungerar perfekt för nybörjare/ointresserade.

Sen har vi den mer aktiva allvädersportföljen som kan använda portföljbelåning och timingregler.

Jag är lite rädd att det kan upplevas överväldigande just nu för nybörjare och folk som inte har något intresse av att lägga tid på fondsparande :slight_smile:

P.S.: Jag vet att du pratar om den avancerade portföljen nu :stuck_out_tongue:

Edit: Jag måste nog rätta mig själv lite här då det egentligen är precis det du gör fast med andra ord, jag menade nog mest att det är bra att förtydliga att grundportföljen är en passiv variant och den avancerade portföljen är mer aktiv, men det kanske bara är jag som övertänker nu :sweat_smile:

5 gillningar

Gör jag inte redan det? :slightly_smiling_face: I del 3a är det ju en tydlig uppdelning. Det är bara att majoriteten av nya inlägg i tråden handlar om den avancerade portföljen, av naturliga skäl.

4 gillningar

Lång volatilitet

Som andra skrivit och som du också poängterar många gånger - det är upp till var och en att sätta ihop sin portfölj. Eget ansvar.

• Vare sig det är en basportfölj med någon/några få ombalanseringar om året

• Eller att följa med på jakten på den ”ultimata” portföljen som i princip kan få bli hur avancerad som helst. Tråden heter ju t.o.m. så. Kan vara viktigt att komma ihåg.

Såklart måste man själv fundera på om den ena eller den andra varianten ökar risken för beteendemässiga misstag som @Alec helt rätt poängterar. Alltså man får välja en variant som passar ens beteende. Buy & hold eller frekvent passning.

SEK vs stora valutor

Här kan man såklart tänka på två sätt, minst.

• Det ena är som @Zino skrivet att detta var en påminnelse att småvalutor inte behöver försvagas när marknaden är volatil. Att historiken kan ha lett till recency bias och man vill bygga bort det med Volla skydd och som en konsekvens acceptera en mer avancerad variant med frekvent passning åtminstone i perioder.

• Det andra är att tänka:, Jo, SEK behöver inte försvagas i marknads volatilitet men det verkar vara normen, där undantag såklart kan och kommer att ske. Man accepterar att portföljen i sådana perioder kommer att gå mindre dåligt än börsen men inte lika bra som den ”ultimata” varianten.

Själv tänker jag som det andra fallet. Jag accepterar att SEK kan stärkas trots marknads volatilitet, mest för att marknads volatilitet som vi sett senaste tiden inte är normen. Det händer dock. Det går jag leva med för jag vill inte ha en portfölj att passa för mycket. Kvartalsombalansering baserat på allokeringsintervaller passar min profil. Tror jag åtminstone :sweat_smile:

Lynx utvecklingen

My bad. Jag var inte påläst på vad fonden ska göra. Långt därifrån. Den är trendföljande så uppenbart att den straffas i inflektionspunkter. Kanske speciellt som nu när i princip allt gick ner. Svårt att få positivt resultat när utfall går emot trenden på alla möjliga innehav. För Lynx är det största ackumulerade fallet runt 30% så det är väl det perspektivet man får ha på just den tillgången. Sen får jag väl ta en funderare till på om jag vill ha ”stil” med eller inte.

Tack @Zino för en fantastiskt intressant, spännande och lärorik tråd :+1:

11 gillningar

Har valutakurser någon påverkan på världens börser? T.ex. om dollarn skulle försvagas kraftigt, skulle det få börsen att falla eller har det ingen påverkan?

Jag sålde av mitt innehav (ca 17 % efter nedgången) i SEB Asset Selection då de uppenbarligen sitter och röker på där på kontoret.

Jag har mailat lite med Lynx och de verkar sprida riskerna mycket bättre, därför har jag köpt motsvarande 10 % av portföljen i Lynx Dynamic (jag litar på dem, men inte mer än 10 % :stuck_out_tongue: )

Jag väntar på klartecken från dem på att lägga ut mailkonversationen i tråden.

4 gillningar

God förmiddag, Zino.
Vilken källa använder du för att avläsa VIX? Denna kanske:
https://www.cboe.com/delayed_quotes/vix

Sen en annan fråga - vart hittar du att VOOL är >4 gånger så volatil som Amundi Wld? På Nordnet hittade jag dessa värden för respektive 1, 3 och 5 år (väster är Wld, höger VOOL):

1 14,96 25,07
3 13,21 31,06
5 15,17 54,68

Intressant! Har VIX väl passerat 60 och vi sålt av VOOL är det alltså först vid <12 du föreslår att man köper igen? Jag tycker det ser ut som att det toppade på 55 i måndags. Varför inget VOOL i nuläget? Förslag på var man kan sätta notis kring ändringar i VIX?

1 gillning

Jag har följt tråden med stort intresse och har skapat en variant av den avancerade portföljen med belåning, den dippade 4%. Har iofs en del Bitcoin i gulddelen som gick ner ca 20%.
Jag lutar, liksom JFB ovan, att inte ta in $VOOL i portföljen av ungefär samma anledningar.
Hur tänker du @Zino angående belåningsgraden när man tar in $VOOL som väl har 0 i belåningsvärde?

2 gillningar

Tack själv @JFB för kloka ord som alltid! Jag känner att jag återigen behöver poängtera att denna tråd inte försöker ge något färdigt portföljrecept, utan bara ge inspiration. Jag rekommenderar ingen att kopiera mina (eller någons) portföljer rakt av, man behöver alltid göra anpassningar efter egen situation.

För mig handlar tråden om att testa mina idéer och pusha mig själv till att konstruera en portfölj som är långt bättre än vad jag hade kunnat åstadkomma själv, utan extern feedback. Jag är väldigt tacksam till er alla som hängt med i tråden och delat med er av era tankar.

Precis så. Jag hade blivit mer orolig om Lynx hade stigit, för då hade det talat för att de frångått sin uttalade strategi.

En stor anledning till att jag valt att ta in volatilitet i portföljen igen är just att trend och volatilitet är så bra komplement. När det ena underpresterar så överpresterar det andra, oavsett om det är tjur- eller björnmarknad. Jason Buck (förvaltare av Cockroach Portfolio) drar ett liknande resonemang i detta klipp som @Jacob_Skj länkade), och den portföljen har ju hela 25% i vardera trend och volatilitet.

4 gillningar

Om man byter ut 5 % av en fond med 85 % belåningsgrad mot VOOL med 0 % belåningsgrad i en portfölj med 85 % FGB och 1,4x hävstång händer följande:

Bufferten upp till 60 % gränsen sjunker från 61,57 % till 57,44 % d.v.s. en minskning på 4,13 %-enheter.

Gör man samma sak i en portfölj med 1,5x hävstång händer följande:

Bufferten upp till 60 % gränsen sjunker från 51,96 % till 46,80 % d.v.s. en minskning på 5,16 %-enheter.

Köper man VOOL när portföljvärdet redan sjunkit och belåningsgraden har ökat blir alltså minskningen i buffert större.

Det jag vill få fram är att det måste kännas läskigt att byta ut en del av portföljen mot VOOL om portföljen redan har tappat i värde, vilket tar dig ytterligare närmre tvångsförsäljning, för att låta lite dramatisk :grin:

Edit: Ändrade räkneexemplet från 40 % gränsen till 60 % gränsen.

1 gillning

Jag har själv alltid sett SEBs fond som tryggare då den har historiskt lägre volatilitet men framför för den är en UCITS-fond vilket inte Lynx Dynamic är (enligt Avanza)

Sen har Lynx 6st förvaltare (!) så de kanske förvaltar 1/6 vardera så blir det bättre spridning ! Vem vet

Samma här!

Nu fick jag en rolig bild i huvudet där ena fondförvaltaren går lång råvaror, en annan kort råvaror, en tredje lång aktier och en fjärde kort aktier o.s.v. :joy:

4 gillningar

Det är en kommitté som fattar besluten. Det är så de jobbar.

3 gillningar

Det finns många, men jag använder själv Investing.com, där man också kan sätta kurslarm.

Du har rätt, ca 4x så volatil är mer korrekt. 1 år och 3 år säger ingenting eftersom man inte får med coronautbrottet. Uppdaterat inlägget!

Korrekt uppfattat. Det räcker inte att kolla snittpriset som anges i grafen, man behöver markera måndagen och kolla på “high”, där man ser att VIX toppade runt 65.

Eftersom man enbart håller den i perioder, och allokeringen är relativt liten, accepterar jag helt enkelt den marginellt minskade portföljbelåningsgraden.

5 gillningar

Jag gillar den nya uppdateringen.
Min strategi under 2020-2022 var just att swinga med VIX.

1 gillning

Nu känner jag mig korkad (igen)… men “håller det i perioder”… syftar du då på att den sällan går under 12 så när man väl har sålt av så har man 0% andel?.. Annars känns “grundläget” som det man har oftast, dvs 5% ?

1 gillning

Jag har väntat hela veckan på Zinos utlovade tankar om “raset” :slight_smile:

Personligen orkar jag inte med stressen att bevaka någon tajmingregel men undrar om en liiiten konstant allokering VOOL (ca 2-3%) skulle göra mer skada eller mer nytta i portföljen? (eventuell nytta påverkas gissningsvis av om ombalanseringen sker regelbundet ex. månadsvis eller triggas av kursrörelser?)

(Tidigare har jag funderat fram och tilllbaka på om jag vill ha en liten andel (2-3%) av guldet utbytt mot Amundi Fds Volatil Wld A USD C - p.g.a. nån oklar idé om att jag vill “diversifiera” guldet - men där tänker jag att det egentligen inte gör nån större skillnad.)

1 gillning

Det har efterlysts lite kurvor på portföljers reaktioner på senaste lilla lilla dippen. Zino har redan visat hur avancerad variant betett sig. Jag tänkte därför bjuda på utvecklingen för tre betydligt enklare varianter. Notablet är att alla tre portföljerna genomgick en återbalansering under de första veckorna av juli så utvecklingen är inte helt “ren” man man kan nog få ett hum om dem ändå.
För mig är en allvädersportfölj en möjlig framtida stat richportfölj. Jag har varit inne på en mer enkel 50/50-kombo av globalt index och räntekonto men tankarna här i tråden lockar med något annat.
En hel del av komponenterna i den avancerade kunskapsnivå, så jag håller mig mer nära “grundportföljland”. Jag är av åsikten att man
själv har fullt ansvar för valet av sina investeringar. Det man inte förstår ska man inte
investera i. Skyll aldrig på någon annan.
Jag testar för närvarande tre varianter av enklare allvädersportföljer.

Testportfölj 1 (grön):
En Permanentportfölj med målfördelning:
25% Globalt index
25% Långa statsobligationer
25% Guld
25% Korta Räntor

Testportfölj 2 (gul):
En “halvavancerad” Zinoinspirerad med volatiitetsviktning med målfördelning:
26% Amundi Vol
11% Dansk Inv Gl Realräntor
13% Lynx Dynamic
25% Storebrand Gl All C
17% WT Physical Gold
8% iShares Treas Bonds +20

Eftersom jag tänker att kunna hålla en sty-richportfölj under ganska lång tid så tänker
jag att jag bör förstå komponenterna på den nivån att jag utan Zino eller er andra
forumiter ska kunna ersätta ev nerlagda delar med fullgoda alternativ. Där är jag inte
riktigt när det gäller Amundi Vol och Lynx Dynamic. Ska jag följa min egen filosofi så får
jag antingen lära mig det eller skippa dem. Jag har därför börjat testa ytterligare en
variant. Som visserligen innehåller råvaruterminer, men det är ju bara en krånglig sak att lära sig :slight_smile:

Testportfölj 3 (röd):
5% Plus Alla Bolag
25% Storebrand Glob All C
10% Captor Iris Bond
10% iShares Treasury Bond 20+ IS04
20% L&G Multi-Strategy Enhanced Comm EN4C
30% Xetra Gold ETC

Så här nedan följer utvecklingen, först för senaste månaden jämfört med Storebrand
Global All Countries (rosa linje), jämfört Permanentportföljen Testportfölj 1 (grön), den
mest avancerade Testportfölj 2 (gul) och senaste tillskottet som liknar Grundportföljen
Testportfölj 3 (röd).
Därefter har jag klistrat in senaste årets utveckling (där Testportfölj 3 har för kort
historik. Avseende ombalasneringar under året så har jag inte varit helt renlärig och
inser att jag inte kommer att vilja hålla reda på volatilitetsviktning och har därför inte
återbalanserat fullt enligt mina “regler”. Målsättningen är framöver att kvartalsvis se
över portföljerna och återbalansera om de devierar +/- ca 15%

Ledsen för taskig radbrytning men jag klistrade in texten från annan applikation.

8 gillningar

Jag funderade på en VOOL / VIX strategi efter jag insett att min “long vol” i mitt försök att efterlikna dragon portfolio var för “jobbig”, och att ha en aktiv hantering av VIX var något jag tittade på då det blir enklare en att pyssla med warrents / optioner.

I teorin är det en utmärkt strategi, men den faller för mig på en praktisk implementation, man måste nästintill följa upp den i realtid för att det ska funka. När den berömda skiten träffar fläkten så går VIX snabbt, väldigt snabbt… Så att ens följa upp det på dagsbasis kommer inte funka. Att ha en konstant allokering kommer gröpa ur värdet på lång sikt, och att gå ur / in kommer inte funka om man inte har realtidshandel. Går iofs att lösa med ett API , python och en dator som rullar 24/7, men frågan är om det ger en så pass bra vinst för att det ska vara värt jobbet. Att ha kurslarm på VIX innebär att man på stunden ska bryta allt man gör och köpa / sälja. Någon timme senare kan det vara för sent…

Sen “tror” jag att VIX och lång vol inte ritkigt är samma sak. I dragon portfolio är long vol att dra nytta av perioder av stora kursrörelser i samma riktning (oavsett stigande eller sjunkade marknad), VIX är mera “skräckindex”, det har ju hållt sig på låga nivåer fast marknaden under våren varit väldigt “volatil” fast bara i en riktning. Är ju inte så att VIX spikar uppåt när marknaden stiger…

1 gillning