I mitt fall var det ju ren vinst, eftersom Avanza glömde(?) dra köpavgiften, men även 1% köpavgift sparas in på 2 år.
Jag fick in en order på Lynx den 29/10 och har fonden i en av mina portföljer sedan två dagar. Jag ser i transaktionsloggen den 13/11 att de inte alls glömt att dra köpavgiften, så det var nog bara en tillfällighet att de inte dragit den från dig.
Köpavgiften ligger kvar, och tyvärr även minsta köpbelopp 100 000 kr, trots att jag redan äger fonden.
Historiken är med reducerad exponering mot Lynx, precis som i verkligheten. Det är inte förrän igår som den kommer börja inverka.
Ingen aning.
Så mycket Lynx som möjligt. Nya köp kommer göras i Dynamic tills min portfölj vuxit såpass att det är rimligt att gå upp till 200k i Lynx, varpå jag får upprepa ovanstående process.
Tack för svar från er alla idag! Jag får fundera lite på hur jag gör, men om jag ändå landar i att öppna upp ett konto på nordnet. Vad tycker ni är ett vettigt “minsta” totalt startbelopp för att det ska vara lönt (ja, jag tänker på strul som uppstår vid courtage och balansering). 100k? Mindre? Mer?
Min tanke var alltså grundportföljen:
30% aktier
(storebrand global all countries)
20% statsobligationer
(Captor iris bond)
20% råvaror
(L&G multi-strategy enhanced commodities EN4C)
30% guld
(xetra gold etc)
Men för att uppfylla nordnets krav för ränterabatt (lägsta nivån med max 20% i en etf) så behöver jag göra lite korrigeringar. Min tanke var att kanske minska råvaror till 15% och då öka statsobligationer till 25%, då löser jag råvarornas etf. Jag tänkte sedan att guldet bara skulle delas upp i två etf:er. Låter det vettigt?
Inte heller helt klok på om EN4C verkligen är belåningsbart hos nordnet?
Edit: tack @bspastikern, EN4C belåningsbar, bara jag som börjar bli lite seg i huvudet och letade på fel ställe
Det är ju bra att imGPs managed futures fond inte har någon prestationsbaserad avgift, men jag undrar om deras råvaruexponering. De skriver i faktabladet att den kan vara 20% av totala portföljen och att den implementeras med strukturerade finansiella produkter (sfp), alltså det som småspararguiden beskriver som ett avancerat sätt att spela bort pengar på. Dessutom skriver de i fondens prospectus https://www.imgp.com/en/imgpfunds/fund/attachment/download/1EF920C3-822E-6BD4-83CD-673AF9B82FE6 att dessa sfp hanteras via en 1:1 exponering mot en “Cayman fund” genomen mellanhand. Hör det till vanligheterna att hantera råvaruexponering genom sfp? Lynx dynamic verkar sköta det via terminskontrakt om jag läst rätt.
Hej Thomas,
Jag tror @pimlico kan ge ett bättre svar på frågan,
men kort sagt replikerar iMGP DBI MF genom derivat ett index för flere olika hedgefonder som handlar förvaltade terminer.
Denna artikel från Picture Perfect Portfolio har intressant information om hur det fungerar och ett intervy med en av förvalterna (artikeln handlar om ETF’en men UCITS fonden är en del av samma “paraply”):
Till skillnad handlar Lynx hedgefond själv dessa terminer och inte igenom derivat.
Alltså. Fonden replikerar trendföljande CTAs genom att titta på genomsnittslig avkastning för en samling av dessa (använder något av soc gen indexen, kommer inte ihåg vilket) över en viss tidsperiod. Säg senaste månaden eller något. Sedan använder de en regressionsmodell för att hitta bästa förklarande allokeringen för en mindre mängd instrument. Tror de bara använder 10-12 olika. Dessa är fördelade mellan valutor, obligationer, aktieindex och råvaror. Så gör de detta en gång per vecka.
Eftersom de handlar futures som i sig själva har hävstång och man bara behöver sätta upp en del av värdet som kollateral så har CTAs alltid en hel del cash över som de oftast har investerade i korta amerikanska statsobligationer.
Är det verkligen SEK hedged eller att handelsvalutan är i SEK?
Så här har @pimlico skrivit tidigare.
Jag hittar dessa två klasser som handlas i SEK.
Ena har minimum investeringskrav om 10 mkr. Den andra är ny med teckningsavgift samt högre förvaltningsavgift.
Vilken av dessa två är det som SAVR har?
@pimlico Har du lust att utveckla ifall dessa investeringsgränser och teckningsavgifter endast gäller om man tecknar fonden direkt hos er eller även andra som distribuerar fonden?
Har ni möjlighet att ta kontakt med Montrose om erbjuda era fonder?
Savr har LU2843809323 (jag får erkänna att du har rätt med tanke på vad @pimlico skrivit tidigare angående ifall den i SEK är hedgad eller inte, dock ingen dealbreaker tycker jag).
Fondo har LU2572481948 (samma som också diskuteras på Rational Reminder).
savr har andelsklass C SEK HP dvs ISIN LU2843809323, aktuellt för 1,35 i totala avgifter, istället för 2,06%. Det står inget om teckningsavgifter på savrs sida, vad jag kunnat se. Det har dock förekommit att avgifterna ändrades en viss tid efter att en ny fond kom med i savrs utbud. Som jag förstått faktabladet handlas fonden bara i SEK, men är inte valutasäkrad till SEK.
Metodiken att komma till tillgångsallokeringen är säkert intressant. Jag tyckte främst att de var märkligt att man går genom en mellanhand på Cayman öarna för att hantera råvaruexponeringen och att detta görs med strukturerade finansiella produkter.
ETFen DBMF är för tydlighetens skull samma strategi som finns tillgänglig som ucits fond i Sverige ("iMGP DBi Managed Futures Fund
").
Fonden följer postionerna största manged futures fövaltarna tar. Till skillnad mot dessa tar strategin endast 10 futures postioner inom aktier (S&P 500, EAFE EM), ränta (30yrs US treasury, 10yrs US treasury, short term rates), råvaror (olja och guld) och valuta (USD vs EUR, USD vs JPY).
Investeringsfilosofin är att göra exponeringen till Managed Futures enklare och samtidigt, relativt, billigare.
Andelsklassen “iMGP DBi Managed Futures Fund C SEK HP” är för retail och ska inte ha någon minimumbelopp för investering. Den finns i dagläget bara på Fondo.
Den andra (“I”) är för institutionella investerare, därav lägre avgift samt med minium invsteringskrav.
Vi är i kontakt med Montrose men oklart var status är hos dem.
Tack för informationen, men nu hänger jag inte med längre. Enligt faktabladet som kan laddas ned från savr har de “Andelsklass C SEK HP ISIN: LU2843809323”, dvs inte andelsklass “R”. Dessutom står det i faktabladet "Andelsklassen är denominerad i en annan valuta än fondens basvaluta. Valutakursrisken för denna klass är säkrad mot fondens basvaluta. Full säkring kan dock inte garanteras. " Jag tolkade det så att valutan som andelsklassen är denominerad i är SEK, medan basvalutan troligen är USD, så att andelsklassen är vakutasäkrad mot USD. Eller har jag missförstått detta helt?
Fel av mig och har rättat till nu. C på savr är helt korrekt.
Du också förstått rätt angånde valutan. Basvalutan är USD och andelsklassen i SEK är hedgat mot USD. Alla underliggande postioner är inte hedgade direkt till SEK utan görs senare på fondnivå.
Jag försöker försöker få in räntor i min portfölj men det är lite svårt att motivera när min genomsnittliga lånekostnad (bolåne- och portföljränta) är kring eller högre efter ränteavdrag än räntan på Svenska IG obligationer. Att köpa globala IG obligationer i andra valutor med ränta över 4 % är frestande…men sen vet jag att valutarisken kommer ställa till det och att FX hedge är dyrt.
Jag förstår inte hur Captor Aster Global Credit A kan investera i obligationer i andra valutor en SEK utan att betala för SEK Hedge. Skulle någon kunna dumma ner detta till mig?
Finns det andra sätt att få tillgång till IG, helst duration i med att min portfölj är tung i aktier? Jag vill ha allt på Nordnet (kan överväga att byta till Avanza) eftersom jag vill fortsätta använda portföljbelåning.