Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Kom ihåg att huvudsyftet med räntorna i allvädersportföljen inte primärt är avkastning, utan diversifiering. Vi vill få exponering mot duration och ränterisk, som är okorrelerat med marknadsrisken hos aktier.

Kort sammanfattat har Captor Aster en bas i svenska bostadsobligationer, och lägger sedan på ett extra lager med CDS:er (credit default swaps) som ger exponering mot kreditspreaden hos US/EU företagsobligationer. Eftersom basen är i SEK behövs ingen valutasäkring. Avkastningen blir därmed svensk långränta (i nuläget ca 2,8% på en svensk 10-årig bostadsobligation) + US/EU IG-spread (i nuläget ca 0,6% enl Captors senaste månadsrapport).

För mer utförlig diskussion:

5 gillningar

Tillgångar som sänker avkastning på totalt kapital är ok

Tillgångar som sänker den relativa avkastningen på totalt kapital (i %) är ok, de kan ju agera krockkudde när mycket annat faller, minska risken för att jag blir överbelånad och Nordnet tvingar mig att sälja samt öka sannolikheten till att där finns tillgångar att sälja om jag behöver förtidspensionera mig osv.

Vad jag menar är att där finns inte tillräckligt med fördelar att inkludera tillgångar som inte ökar den totala förväntade avkastningen på totalt kapital (i SEK). köper jag sådana produkter så måste jag låna mer för att bibehålla min totala avkastning i SEK och låna mer har ju sina risker…

tack för input om Captor, jag får sätta mig in i det ikv :slight_smile:

Total förväntad CAGR ökar också, tack vare ombalanseringseffekter. En tillgång med negativ förväntad avkastning kan öka total CAGR så länge den är okorrelerad, se första inlägget del 2:

Se det som att du lånar pengar (går kort SEK) för att köpa duration i SEK. Du kommer således att tjäna pengar när marknadsräntorna faller (eftersom duration = hävstång på ränterisken) samt när räntekurvan plattas ut/inverteras (vilket oftast sker vid lågkonjunktur), och förlora pengar när marknadsräntorna stiger eller räntekurvan blir brantare (vilket oftast sker vid högkonjunktur) - dvs motsatsen mot vad aktierna gör i din portfölj.

1 gillning

Inte Nordnet antar jag?

Avanza!

10 tecken

2 gillningar

Hej,
Jag försöker göra en egen allvädersportfölj. Jag har fastnat lite på inflation och dess påverkan, eller mer konkret på realräntor. För visst förstår jag det rätt som att vid inflation så minskar realräntefonder i värde jämfört mot nominella räntor? Så egentligen är den enda gången realräntefonder slår nominella räntor då det sker en deflation? Då detta är en allvädersportfölj är det såklart bra att ha, men rent historiskt verkar det ju vara större chans för inflation än deflation. Varför jag pratar om detta är för att jag läste era initiella kommentarer när denna tråd skapades och då rekommenderades Danske Invest globala realräntor SEK till 25 % av portföljen (enkel portfölj om jag förstod det rätt), vilket jag tycker låter högt med tanke på inflationen stiger mest troligen om man läser historiken. Borde det inte vara bättre att lägga ca 5 % på realräntor och sedan mer tyngd på fonder med räntor som är inflationssäkrade (kallas TIPS om jag förstått det rätt)?

1 gillning

Vet inte om du har missförstått (du får hänvisa till ett inlägg) men nuvarande rekommendation är 20% statsobligationer för en enkel portfölj.

För en mer avancerad portfölj så går du från 20% råvaror till 10% råvaror och 10% realräntor. Så först där kommer realräntor in i spelet.

Ok, fair enough. Men du svarade inte på hela frågan. 10 % realräntor låter fortfarande mycket pga mitt resonemang innan, dvs högre inflation ger sämre avkastning än nominella räntor. Borde alltså inte fonder baserade på TIPS, dvs inflationssäkrade, vara bättre? Men fortfarande ha en del fast mindre i realräntor?

Kollar du på en avancerad portfölj i del 4 i första inlägget så delas realräntorna upp så här, så det är kanske det du är ute efter. (Svårt att hålla det både enkelt och optimalt på samma gång)

Realränteobligationer 9,5%
Danske Invest Globala Realräntor SEK h 4,5%
UBS LFS Bloomberg TIPS 10+ (UIMB) 2,5%
UBS LFS Bloomberg Eur InflLnk10+ (FRC4) 2,5%

(För mer ingående diskutioner om teorin bakom finns det bättre lämpade än mig)

1 gillning

TIPS = Realräntor

3 gillningar

Ok, så den engelska benämningen “real interest rate” är inte samma som svenska Realräntefonder? Detta enligt chat-gpt i alla fall. Jag fastnade nog på språket då “real interest rate” låter samma som Realräntefond…

Hej allesammans!
Lite off topic!
Jag har suttit och varit besatt, kanske inte besatt men ja ni förstår.

Min besatthet är att få in medalion fund i en allvädersportfölj vilket jag vet är i teorin väldigt osannolikt, men hur stor del hade man viljat att denna skulle ta?
Skulle den ta över vol biten samt råvaru biten ur portföljen dvs 30%, hur hade ni resonerat ;)?

1 gillning

Real interest rate = realränta = nominell ränta minus inflationsförväntning.

TIPS = realränteobligation = beståndsdelarna i en realräntefond.

Får jag fråga hur du snöade in på just detta? Medallion passar inte in i något ekonomiskt klimat. Om jag hade fått tillgång till den fonden (vilket är i princip omöjligt) så hade jag slängt in större delen av mitt kapital :wink:

Jo, jag förnekar inte ombalaseringens magi :wink:
Problemet är bara att jag betar då på att den imperfekta korrelationen kvarstår. När börsen krashar, krashar även riskbaserade strategier som t.ex. small cap och value. Korrelationen går mot 1 då. Sen vet jag inte om korrelationen förändras i framtiden. Vi ser ju t.ex. att för aktier i emerging market och developed market korrelationen över tid går mot 1. Är jag belånad så vill jag ju verkligen inte att detta sker.

Ett annat problem är ju lånekostnaden som ombalanseringseffekten också måste vinna över. Det är därför jag är osäker på om det är klokt att inkludera tillgångar med noll förväntad avkastning (som t.e.x guld och VIX) i portföljen.

Nu spekulerar jag bara men jag har känslan att allvädersportföljer är mer poppis nu än tidigare. Detta borde ju driva ner den förväntade avkastningen på aktier eftersom de blir mindre riskabla om folk räknar ut att man kan designa en allvädersportfölj. Jag känner sig tvingad att hoppa på tåget nu…

Jag håller med dig om att duration ändå kan vara värt att investera i, även om jag har egna lån eftersom den till skillnad från guld och VIX/VOOL har en positiv realavkastning men jag behöver nog läsa på mer om obligationer. En anledning till att nominella obligationer har presterat så bra historiskt är för att efter kostsamma krig har ofta deflation uppståt vilket är bra för nominella tillgångar. Nu tillåter inte FED och RB att härja längre…

Medelande för likt förra inlägget djfkjdbzbkzzj

Det var nog i samband med Jim Simmons bortgång och att han nämdes i Morgan housels bok, dvs att om han hade börjat spara i samma ålder som WB med samma avkastning dvs 66% så hade han varit väldigt väldigt väldigt rik.

1 gillning

Ja, det låter som att du behöver läsa på och reflektera mer kring tillgångsslagen, innan du köper dem. En allvädersportfölj kräver absolut att man har en egen stark övertygelse om de skilda fundamentala egenskaperna hos olika tillgångsslag.

Teoretiskt är det snarare tvärtom. Om vi leker med tanken att alla som är investerade i 100% aktier skulle övergå till en allvädersportfölj, hade ju efterfrågan och priset på aktier fallit, och deras förväntade avkastning snarare ökat.

1 gillning

TIPS står för Treasury Inflation Protected Securities. Det är realränteobligationer utgivna i USA.

Det är tvärtom om jag förstår dig rätt. Realränteobligationer kompenseras motsvarande uppmätt inflation (KPI i Sverige) vilket inte sker med nominella obligationer. Realränteobligationer ger därmed mer skydd när inflationen överraskar på uppsidan medan nominella räntor är fördelaktigare när inflationen blir lägre än väntat.

Realränteobligationer och nominella obligationer prissätts i nuet utifrån tillgänglig data, däribland förväntad inflation. Om vi gör det enkelt för oss och använder tillrättalagda siffror, kan följande exempel, utifrån hur jag har förstått det, kanske göra det tydligare.

Vi antar att realränteobligation x och nominell obligation y båda har en löptid på ett år och likvärdig kreditrisk. I nuet prisas en inflation på 2 % in om ett år. Räntan som ska ha betalats ut för realräntobligation x vid löptidens slut totalt är på 1 %. Innehavare beräknas sedan bli kompenserade med den faktiska uppmätta inflationen efter ett år. Den är beräknad att landa på 2 % och om den gör det är alltså den reala avkastningen 1 %.

Den nominella obligationen y prissätts också med hänsyn till den förväntade inflationen på 2 %. Den totala räntan för den nominella obligationen under perioden blir därmed 3 %. Till skillnad från realränteobligationen blir inte innehavare av den nominella obligationen kompenserade av den faktiska inflationen efter ett år. Däremot blir den reala avkastningen densamma som för realränteobligationen: 3 % i nominell avkastning minus 2 % inflation = 1 % realt.

Skulle den realiserade inflationen efter ett år hamna på exakt 2 % spelar det alltså ingen roll vilken av obligationerna du har innehaft. Skulle däremot den realiserade inflationen bli högre än inprisade 2 %, hade det varit mer fördelaktigt att äga realränteobligationen eftersom kompensationen för inflationen blir högre än beräknat. Hamnar inflationen på till exempel 3 % blir den reala avkastningen ändå 1 %. För den nominella obligationen blir istället den reala avkastningen 0 % med 3 % avkastning minus 3 % inflation.

Skulle inflationen bli lägre än beräknat hade det omvänt varit fördelaktigare att äga den nominella obligationen. Det är denna ovisshet mellan beräknad inflation och realiserad som gör att det kan vara fördelaktigt att ha både nominella obligationer och realränteobligationer.

Följande graf över en kortare period kan utgöra ett exempel på hur förväntad och realiserad inflation påverkar vilken obligation som blir mest gynnsam:

Realränteobligationer ger alltså mer skydd mot inflation när den blir högre än inprisat. Dock tenderar ökad inflation leda till räntehöjningar vilket inverkar negativt på både nominella obligationer och realränteobligationer eftersom båda typerna av obligationer har en ränterisk. Ju högre duration, desto mer negativ inverkan. Dock finns ju alltid det inbyggda inflationsskyddet kvar i realränteobligationerna även om det inte upplevs så just när de går back på grund av räntehöjningarna.

Hoppas jag inte har snurrat till det någonstans och att skillnaden mellan typerna av obligationer blev lite tydligare.

6 gillningar

Har funderat lite på valutaeffekter det senaste, det har säkert diskuterats tidigare, men tråden är så stor att det är lite virrigt. :zany_face:. Jag har två frågor:

Fråga 1:

Var kan man hitta en sammanställning för valutan i underliggande innehav i respektive fond/ETF så att man kan att räkna ut den totala valutafördelningen för portföljen?

Fråga 2:

När volatiliteter presenteras, vilken valuta är de beräknade i? Förmodligen handelsvalutan, eller hur? Men vi borde väl omvandla till SEK?

Om du hittar ett sätt att få tillgång till Medallion… kontakta gärna mig för jag kommer slänga in allt jag äger samt kan belåna i den fonden isåfall :smiley:

1 gillning

Unfortunately for those seeking to capitalize on Medallion’s success, the sad news is that the fund is only open to current and former employees of Renaissance Technologies. The hedge fund became an insider-only portfolio in 1993, and eventually bought out its last remaining investors in 2005.

Källa: Can I Invest In The Medallion Fund?

Man får väl erbjuda sig att skura toaletterna på Renaissance Technologies för en symbolisk slant i utbyte mot att man får tillåtelse att investera i fonden. :smiley:

4 gillningar