Viktat snitt av belåningsvärden är 48,75% för den avancerade portföljen i del 4 (kollade värden i Avanzas lista). Tillåten kredit på räntenivå 2 (3,49%) är 25%.
25% av 48,75% är 12,19%.
“Lämplig hävstång för 8,5% marginal till räntenivå 2” (DEL 4: Avancerat och frivilligt – hävstång)
Stämmer det att optimal hävstång enl. uträkning i del 4 är 1,13?
Avanzas värdepapperskredit fungerar annorlunda än Nordnets. Belåningsvärden spelar mindre roll, de avgör bara din kreditgräns (för ordinarie ränta). Det som spelar roll är parametern “godkänd för ränterabatt: ja/nej” som anges för varje fond. Tillåten kredit för räntenivå 2 är 25% av totalt innehav i dessa fonder.
Om vi räknar på enklaste möjliga grundportföljen med 25% vardera i Storebrand All Countries, Captor Iris, EN4C, GLDA så är 3/4 av dessa (75% av portföljen) godkända för ränterabatt (alla utom GLDA).
Tillåten kredit på räntenivå 2 blir då: 25% * 75% = 18,75% portföljbelåningsgrad
Maximal hävstång på räntenivå 2 blir då: 1/(1-18,75%) = 1,23x
Nej, det stämmer nog inte. Om du orkar får du gärna göra om din uträkning, fast titta på hur stor andel av avancerade portföljen som är godkänd för ränterabatt, och ta sedan 25% av det.
Den optimala hävstången är 1,20 för 8,5% marginal till räntenivå 3. (1,1965 avrundat till två decimaler för min portfölj, uträknat i ChatGPT -
1,2104 för exempelportföljen i del 4)
Jag kan också nämna att jag skrev till Nordnets private banking-support och frågade om hur jag kan köpa Lynx för drygt 2M SEK, men fick till svar att de kollat med ansvarig avdelning och fonden är inte köpbar varken online eller via telefon.
För mig är det antagligen inte värt att köpa på Avanza och sen flytta, eftersom jag har alla medel på Nordnet så jag skulle behöva flytta runt cash och trigga ISK-skatt.
Tack för info! Konstigt beslut av Nordnet att helt sluta erbjuda köp av Lynx. Att flytta cash mellan ISK-konton triggar väl inte ISK-skatt dock (så länge pengarna inte mellanlandar på externt konto)?
Wow! Tack för en superbra och pedagogisk tråd @Zino! Och alla andra som delat med sig av bra info här!
Jag har nu läst och lyssnat så mycket jag kunnat både här och på andra ställen för att lära mig mer om allvädersportföljen och landat i att det måste vara det smartaste valet för långsiktigt sparande. Fortfarande lite förbryllad över varför den inte används mer av folk som påstår att de investerar långsiktigt. Nåväl jag är nybörjare och missar säkert en hel del min nyvunnen kunskap till trotts.
Du har påpekat att allvädersportföljen inte är det bästa alternativet för nybörjare och jag förstår varför. Men trotts det så tänker jag försöka skapa en grundportfölj iaf. Har mycket mer att lära sig men hinner tyvärr inte sätta mig in i alla detaljer just nu när jag har annat som måste prioriteras. Men kommer gå i pension till våren och då kan ingenting stoppa mig från att nörda in mig på djupet.
Så till några snabba frågor som jag hoppas inte kräva för långa svar
Är en ISK bästa stället att förvalta en allvädersportfölj bäst? Sparar man alla delar där eller bara vissa?
Vad är det ultimata schema för ombalansering? Finns det några för- eller nackdelar om man skulle välja göra det månadsvis vs t ex per kvartal?
Det påstås att denna portfölj ska funka lika bra i get rich som stay rich faserna vilket låter klockrent med tanke på grundargumentetet för portföljen - stabilitet över tid. Men eftersom jag går i pension ganska så snart undrar jag om det finns några risker jag bör vara extra medveten om för att se om det går att förebygga på något sätt?
Jag har hela portföljen på ISK eftersom förväntade rebalanseringar är en viktig aspekt med portföljen. Man slipper då fundera över huruvida man triggar vinstskatt eller inte om alternativet skulle vara AF. En annan fördel jag ser med ISK är att man obekymrat kan byta ut en eller flera fonder i framtiden om det skulle lanseras nya med bättre egenskaper än nuvarande.
Zino har relativt nyligen skrivit ett inlägg om rebalanseringsmetod. Kolla gärna in det för inspiration. Det är en kombination av omfångsbaserad metod och tät översyn.
En aspekt jag spontant kom på har att göra med själva uttagsfasen. För att inte åka på onödiga courtage - och spreadkostnader hade jag försökt planera uttagen vad gäller ETF/ETC så att dessa inte blir för små och frekventa. Kanske har du redan detta i åtanke, men jag nämner det ändå.
Värt att betänka är att både Avanza och Nordnet har flaggat att de skall komma med valuta-ficka/konto i deras respektive KF i slutet av detta år. Då kan ett KF vara bättre för den som handlar mycket i EUR/USD så slipper man växelavgifter när man byter inom samma handelsvaluta.
Dessutom har jag fått höra att växlingsavgifterna nog kommer gå ner en smula på dessa KF konton jämfört med idag. Det sistnämnda på Avanza.
Så en plan kan ju vara att sätta upp ett KF och sen göra en sälj och parkering på AF dagarna innan nyår och sen flytta in på det nya KF i första dagen i Januari (så slipper du dubbelbeskattas).
Tack för en fin tråd @Zino och alla andra som bidragit!
Nu till min fråga: många av ETF:erna som listas i första inlägget är distribuerande. Skattemässigt har jag förstått (men kan ha fel) att ackumulerande är att föredra. Jag tänker framförallt på IS04, UIMB, FRC4, UBUT och UIM2.
Kan ovanstående ETF:er ersättas med andra som är ackumulerande? Isåfall, med vilka?
Tanken är väl att utdelning kan användas för ombalansering utan kostnad för försäljning så man behöver bara ta köpkostnaden. AW är ju tänkt att ombalanseras relativt frekvent jämfört med tex en 100% globalfond.
Ackumulerade är väl närmast bäst för buy & hold situationer där man hela tiden vill ha kapitalet i samma tillgång. I den situationen är utdelning inte att föredra då man måste återinvestera utdelningen som orsakar kostnader för att få in på marknaden igen.
Så olika logik beroende på typ av portfölj eller så har jag åtminstone fattat det
Precis som @JFB skriver så har jag medvetet valt distribuerade ETF:er när möjlighet finns, av ombalanseringsskäl. Man slipper både courtage för sälj samt valutaväxlingsavgift på utdelningen (det sistnämnda endast på Nordnet), och sparar således 0,5% jmf med att sälja av motsvarande ur en ackumulerande ETF. Skattemässigt är det ingen skillnad, det är ett vanligt missförstånd.
Nackdelen är att det finns tillfällen då utdelning sker ur en ETF som redan är underviktad i portföljen, men det har jag valt att acceptera eftersom jag tror att fördelarna ändå överväger.
OK, som jag förstår det nu är att man kan inte undgå dubbelbeskattning av utdelningar (indirekt genom källskatten innan utdelning hamnar hos fondbolaget + schablonskatt), oavsett om det är en återinvesterande eller utdelande ETF och oavsett om man har ISK eller KF. Antagande är att ETF:en är från Irland eller Luxemburg.
Det är en bra poäng att utdelningar inte innebär courtage och valutaväxlingsavgifter, iallafall för Nordnet. Det gör utdelande ETF:er bättre än återinvesterande. Tack för insikten!
Hej och tack för en fin tråd Zino och alla andra. Jag har följt tråden ett tag och är jättesugen på att sätta ihop en egen allvädersportfölj inom kort.
Häromdagen såg jag att State street och Bridgewater partners (Ray Dalios firma) ska sätta ihop en ”All weather” ETF som ska lanseras i början av nästa år. Det kanske inte blir den ultimata allvädersportföljen men kanske kan det vara ett alternativ till att göra en själv?
Det stämmer att det är performance-avgift på båda. Skillnad är 0,5% avgift per år. Lynx har 1% transaktionsavgift på Avanza så det tar 2 år innan man är +/- 0.