Jag funderar över det här med köpkraft. Vi tänker oss att jag (som svensk) besökte New York 2010. Jag upplevde där och då den generella prisnivån på ett visst sätt. Om jag nu ska åka tillbaka dit vill jag reda ut hur den generella prisnivån förändrats jämfört med 2010.
Eller alternativt kanske jag pluggade i Tyskland ett visst år. Nu ska någon bekant istället plugga i Frankrike. Exakta platser spelar ingen roll, några städer som vi har koll på. Hur kan jag se hur mycket prisnivån skiljer sig på platsen X i Tyskland och platsen Y i Frankrike ett antal år senare?
Finns det några vettiga tjänster för att se sådant här?
Tror det är svårt att jämföra en plats då med en annan plats nu med någon form av noggrannhet. Möjligtvis om man kan gräva upp inflationsstatistik på respektive ställe för att räkna ut något, under förutsättning att de räknar inflation på samma sätt, vilket inte alltid är fallet, mellan olika länder.
Däremot finns en tjänst där man kan jämföra cost of living mellan olika städer i nuläget som vi använt. Länk nedan. Den bygger på vad folk rapporterar in så kanske mer för nyinflyttade lokalanställda och Expats, samt att man får ta det med en nypa salt om det är små städer med få inrapporterades.