Problemet med Guld ETC/ETF är att vi inte vet exakt vad vi köper utan att först noga läsa prospectus. De prospectus som jag läst ger mig inte vad jag förväntat mig i form av risk, ansvar, organisation, försäkring, allokering, guldexponering, pantsättning, möjlighet att erhålla fysisk vara etc.
Vad vi äger som investerare är normalt skuldbrev och det fysiska guldet är inte allokerat till oss som investerare utan till någon annan enhet inom organisationen. Man kan ha rätt att göra anspråk på fysiskt guld men många andra kan ha företräde. Dessutom kan delar av organisationen gå i konkurs. Prospectus och regler kan ändras utan vår vetskap när som helst under tiden vi är investerade.
Organisationsmässigt kan fonden vara strukturerad så att den som förvarar det fysiska guldet (custodian) är den samma som utför den årliga revisionen, ungefär som om du själv tillåts besikta din egen bil. Custodian kan också ha rätt att hyra ut guldet till exempelvis hedgefonder för att kunna sänka avgifterna och utgivaren kan begränsa sitt ansvar genom att vara registrerad i ett land med flexibla regler och även låta custodian bestämma om guldet ska försäkras eller inte. I prospectus beskrivs allt detta samt mycket mer som kan ge upphov till skrämselhicka.
Förenklad organisationsstruktur av två populära “guldcertifikat”