Jämställd ekonomi

Ingen kritik mot ert upplägg, men är inte den där uträkningen med procenten ett onödigt steg?
I mina ögon verkar det som ni i praktiken har något som jag skulle kalla gemensam ekonomi.

I vart fall är slutresultatet av uträkningarna snarlikt systemet jag och min fru använder oss av, men vi har aldrig räknat på det så, utan alla pengar är våra pengar.
Nu har vi ganska skilda inkomster, så i praktiken ser det ut som så att jag betalar alla utgifter från min lön, varefter det som blir över läggs på sparande och frun lägger (i princip) undan hela sin lön till sparande.
Skulle man sätta upp en kalkyl med procenträkning, så är detta vad slutresultatet skulle bli, med förbehåll att delen som hamnar på fruns konton för sparande skulle behöva ökas för att få “lika mycket på kontona”.
Men det är en petitess i sammanhanget, vårt sparande är gemensamt, oavsett vems konto pengarna råkar stå på.
För oss skulle det inte heller vara möjligt att jämna ut sparandet mer än vi redan gör, eftersom vi bor i ett land med gåvoskatt.

Nu har vi inte alltid haft så skilda inkomster, men samma princip har gällt under hela äktenskapet. Kort sammanfattat, “den som råkar ha pengar betalar”.

3 gillningar