Jared Dillian: "Don't freak out. Stick to the plan" - de viktigaste sakerna att få rätt på i en ekonomi

En av mina favoritskribenter Jared Dillian skickade ut följande nyhetsbrev idag som jag upplevde läsvärt.

Något sammanfattat i all sin enkelhet. Ibland behöver man inte göra det svårare än så.

Today, I am going to share my plan for living a stress-free financial life. I hate the easy step thing, but here it is…

• Step #1 - Minimize the use of debt.

• Step #2 - Live within your means

• Step #3 - Get the big things right.

• Step #4 - Invest early and often.

• Step #5 - Get your asset allocations right.

• Step #6 - Retire as late as you possibly can.

• Step #7 - Relax.

4 gillningar

Keep it simple och sunt förnuft låter det som :slight_smile:

1 gillning

Den här favoriten medverkade nyligen i Animal Spirits podden. Han nämner där att han värderade tiden (1.5 år) när han jobbade 3 jobb och sov max 2h per natt högre / det är ett bättre val än att bli FIRE. Han är alltså en rätt extrem människa :nerd_face: Enligt honom själv gick han och la sig 02.00 och gick upp 03.45 för att ta sig till nästa jobb under dessa åren, och älskade det. Det ger mytoman vibbar a la Jan Guillou i rätten när han talar om sina skattebrott och hur mycket han jobbade i sitt stora “arbetshus”.

Jag tycker synen på FIRE / att inte jobba visar att han inte tänkt på detta överhuvudtaget. Han tror att vara FIRE är att göra exakt ingenting.

Han kanske är bättre på att skriva roliga saker på internet? “Läsvärd” blir lite för starkt.

4 gillningar