Jobbigare att månadsspara när börsen går upp!

Hej, är det någon annan som kanske känner igen sig? :slight_smile:

Sedan jag började lära mig om investering så var det en huvudläxa om hur man inte skulle göra som följde med som en röd tråd, den användes för att beskriva varför marknaden beter sig som den gör:

När det går uppåt så får folk förtroende i börsen och då köper alla,
när det går neråt så tappar folk förtroende i börsen och antingen slutar att köpa eller säljer av (ibland i panik, speciellt i kraschar).

Jag har lärt mig det här, kanske för bra, så nu blir jag verkligen jätteglad när börsen går ner och jag kan månadsspara lite billigare. :blush:

Men när det, som nu dom senaste månaderna, går uppåt så tvivlar jag alltid när jag väl ska slänga in månadens sparpengar i min globalportfölj. Min strategi är ju “just keep buying” men jag har svårt att just hålla ett stadigt månadssparande när börsen går upp och jag får tankar om att “jag kanske bara ska lägga in hälften så mycket den här månaden” för det känns jobbigt att köpa för dyrt. :thinking:

Just nu så har jag extra svårt med det här då jag är rätt övertygad om att börsen är fortfarande väldigt övervärderad och kommer att falla väldigt mycket mer, det är dock en sidopoäng för att målet är att spara varje månad oavsett vad börsen gör men det gör det ändå svårare. :neutral_face:

Det har ju pratats om att det är jobbigt att lägga in pengar varje månad och se dom fall direkt men, som sagt, finns det någon som kan känna igen sig i den motsatta känslan som jag har svårt med?

Med godhjärtade hälsningar :slight_smile:
Daniel

7 gillningar

Jag känner igen mig helhjärtat! Även om jag inte agerar på känslorna.

Har alltid höjdrädsla och tycker att all börsuppgång är osund :sweat_smile: När den sedan går ner tänker jag bara ”Ja men det är ju klart. P/E-talen var ju sjuka. Klart börsen skulle ner!”!

Det är en fröjd att månadsspara för tillfället! Sitter riktigt och myser när jag vet att jag köper till ”rabatt” gentemot ett halvår sedan. Jag vet liksom att jag inte köper på ATH. :joy:

Helt knäppt med tanke på att börsen är i uppåtgående trend och att nya ATH brukar följas av dussintals nya ATH inom kort osv… Men sådan är jag :crazy_face:

2 gillningar

Höjdrädsla är ett bra ord, det är definitivt det jag har fått!
Speciellt nu när vi är ganska nära ATH som var i December :grimacing:

“All börsuppgång är osund”, haha, där håller jag med fullständigt! :sweat_smile:

Vilka tankar och logiska resonemang hjälper dig att inte agera på känslorna?
Att om 10 år spelar det ingen roll? Något sånt? :slightly_smiling_face:

1 gillning

Håller med er andra men just idag känns det bra med en ordentlig uppgång, den behövdes nu när elräkningen damp ner😃 Då känns helgen lättare.
Har min taktik att köra månadsspar men går börsen ner mycket och snabbt så gör jag extra insättningar.

1 gillning

Åh, vilken härligt bild, det där gillar jag :grinning:

Ja, det känns bra att lägga pengar i Sverige just nu, inte lika höjdrädd i Sverige som Globalt :slight_smile:

1 gillning

Då kanske du gillar denna också?:sweat_smile:

Kommer fler köp framöver.

2 gillningar

Ja, den där är mitt val när det kommer till investering i Sverige :+1: :blush:

1 gillning

Förstår också känslan, men mitt sparande är per automatik så jag försöker att inte tänka på det så mycket. Rätt starkt - om jag får säga det själv - när man precis kommit ut ett beroende där man kollade börsen femton gånger per dag. :grin:

5 gillningar

Själv väntar jag att den sjunker -20% till :joy::joy::joy::partying_face: !

Då köper jag mer!

2 gillningar

Varför inte den här :wink::person_tipping_hand: ? Ännu bättre uppsida . :ok_hand: . Jag är mer sugen på den småbolags index :smirk::+1:

Det går ej här då jag är alltid 100% investerad på börsen + lite överlevnads pengar kortsiktigt på sparkonto :joy::joy::grin::partying_face:

1 gillning

Endast runt 55% för min del.

Kommer köpa Småbolag och Microbolag, men inte än.

1 gillning

Då spelar vi inte i samma lag :joy: . Du är mer defansiv taktisk och själv kör jag att anfall är bästa försvaret :partying_face::wink: . Många marknadstajmare på den här RT bloggen :face_with_hand_over_mouth::person_tipping_hand::partying_face:

Skulle vara intressant att jämföra avkastningarna. Antar att Jackes är bättre :wink:

Mvh någon som alltid är fullinvesterad :innocent:

Ja det vet man aldrig . Allt beror på hur man lyckas med marknadstajmning. Resultaten vet vi ändå om 15-20 år. Kortsiktigt kan det variera stort :person_tipping_hand::partying_face: . Själv jämför mig bara mot global index men brukar underprestera det pga många global indexfondbyte under året :joy::joy::joy:

Hur definierar du bättre? % eller i kr?
Vilken period?
Om det är kr så bör ju den som är rikast vinna om de haft likvärdiga procentuella avkastningar.

Dumt att försöka jämföra mellan individer, speciellt när ingen av oss tävlar mot den andra :slight_smile:

1 gillning

Jag har fullt upp tävla mot mig själv och kämpar vidare sluta göra onödiga fondbyte :joy::joy:. Allt annat är ointressant @AimHigher

2 gillningar

Inte tajming för min del.
Strategin är mer defensiv då jag anser att jag egentligen har “vunnit spelet” som Jan brukar säga.

Men dumt att inte nyttja tillfälle när det gått ner till att köpa mer.

2 gillningar