John Hussman: When Bubble Meets Trouble

Han är väll lite bajsnödig nu då, han vill att det ska vara en bubbla…det måste vara en bubbla annars har han haft fel i alla år!! :rofl:

Räknar du boende till mellanrisk? I så fall kan du, om din belåningsgrad tillåter, använda ett utökat bolån för att skramla fram likvida medel efter armageddon…?? Om nu huset står kvar då dvs… :laughing:

2 gillningar

Precis, det är väl det som “det är övervärderat” crowden får i nacken mest hela tiden. Att de är som en trashad klocka och bara går rätt 2 ggr/dag. Någon gång får de ju rätt.

Sen ska jag inte sticka under stol med att jag principiellt håller med. Det är väääääldigt högt värderat nästan oavsett vad man tittar på. Så förr eller senare (ingen vet) så kommer det en rejäl krasch. Det måste man ha med i beräkningen och risken är väl att en hel del som “bara” varit på börsen i uppgång plus Corona kraschen senaste 10 åren inte riktigt vet hur det känns när det går mer eller mindre konstant ner i 1-2 år. Man lägger in pengar i portföljen. Nästa månad är den tillbaka på samma värde som före man la in mer kapital. Rinse - repeat 10-20 gånger kan knäcka den bäste. Risken är då att en hel del “retail” pengar då flyr börsen i onödan så att säga, vilket gör kraschen värre.

Bottom line, det är nog bra att ha koll på sin totala risk allokering och att man kan hantera det om “värsta fallet” kommer. Så tänker jag :slight_smile:

PS: Ingen belåning på bostad. Inte nu. Inte aldrig :slight_smile: Det är en lärdom från 90talks bostadskrisen. Bekanta som tvingades från bostaden och har betalat på bolån från den tiden till rätt nyligen.

3 gillningar

Det här med inflationen verkar vara övergående. Bara för att man trycker mer pengar gör inte det att inflationen ökar automatiskt. Det där är en teori som har motbevisats.

” What we’re experiencing now is a lot more like 1947 than like 1979. And here’s what you need to know about that 1946-48 inflation spike: It was a one-time event, not the start of a protracted wage-price spiral.”

• Paul Krugman
1 gillning

Lost decade är väl inte illa, kanske hade vi mer efter IT-bubblan? Vad sägs om lost generation där det kanske tar ett decennium att ens hitta botten?

2 gillningar

Intressanta graf båda två, tack för att dela :+1:

1 gillning

Allt beror på hur inflation definieras. Ekonomi är inte naturvetenskap där 1 meter är 1 meter. Inom samhällsvetenskap kan 1 meter vara 1,5 meter, beroende på hur man ser på saken.

Definitionen av inflation idag är inte densamma som för 50 år sedan osv.

2 gillningar

Ja man kan absolut hitta många Lost Decade perioder som typiskt startar från en av de många topparna till nästa gång börsen går över en extrem topp.

Sen brukar det aldrig vara ett Lost Decade som i att alla åren i LD är kassa investeringsmässigt. Snarare ett par riktigt tuffa år från topp till botten vartefter det är fint att investera igen.

Det är det jag försökte beskriva i min teckning ovan baserat på det Hussman beskrev.

1 gillning

Njae, jag skulle nog uttrycka det mer som att det är den inflation som faktiskt spelar roll. En sidoeffekt är kanske ett stabilare samhälle, vilket ju knappast är dåligt.

Riktigt. Som jag förstått det så finns det tre huvudtyper av inflation. Den monetära inflationen (som du nämner, den har vi), tillgångspris inflation (dvs allt går upp i pris, så känns det att det är så i nuläget) och den sista och mer destruktiva löneinflationen som är svårare att få ur systemet.

Jag skrev ett rätt långt inlägg på det tidigare - ett scenario på hur en längre krasch kan uppkomma

1 gillning

Jag brukade lyssna och läsa allt av kända “experter” så som Dalio, Jeremy Grantham och John Hussman när jag först hittade till RT, men efter några år blir man luttrad och inser att även experterna inte kan sia om framtiden. Det är en sak att läsa deras kommentarer, en helt annan att agera på dem.

Visst talar mycket för att vi är i slutfasen av en lång konjunkturuppgång men ingen vet när de slutar. Hussman började ju prata om bubbla redan från 2011 tillsammans med många andra. Numera håller jag alltid några såna här artiklar nära till hands när “det går åt helvete snart” mentaliteten kickar in:

Denna gillar jag med, Ben Carlson är så bra antidote mot detta.

Själv klarar jag nattsömnen genom att aldrig ha över 60 % total aktieexponering och hålla lite guld. Det kostar såklart men då kommer jag kunna leva med mig själv om jättecrashen till slut kommer. Det viktiga är att aldrig gå till extremerna med allt eller inget i aktier.

Experterna har ialla fall fått mig att känna mig själv och min risktolerans bättre :wink:

3 gillningar