Putsade av spåkulan, gned Aladdin lampan, drack Miraculix brygd, och hoppade sju varv baklänges runt en stubbe i månsken, så kom detta till mig: 
Jag tror problemet stavas INFLATION. Så här tänker jag:
Det finns tre sorters inflation. Två har vi redan och jag ser risken att den tredje kommer:
- Monetär inflation (check)
- Tillgångsinflation (check)
- Löneinflation …
Varför löneinflation?
-
Eftersom vi/världen i Corona tryckte upp så enormt mycket pengar OCH satte dem i händerna på vanligt folk så finns pengarna ute i systemet och konsumeras. Inte som i finanskrisen när de nytryckta pengarna låg på bankernas balansräkningar för att de skulle klara reservkraven.
-
Varken Kina eller världen verkar vara pigga på att Kina ska fortsätta vara världens fabrik. Hemflyttning av produktion kommer att medföra högre priser på produkter pga högre löner i väst. Folk kommer att kräva högre löner för att kunna köpa samma saker som tidigare dvs löneinflation (även om det kommer att vara svårt att skydda sin köpkraft den vägen).
-
Gröna omställningen kommer att konsumera mycket råvaror som blir dyrare. Den kommer även att göra energi dyrare. Råvaror och energi är insatsvaror i nästan allt. Priser på varor går upp. Folk tvingas begära högre löner dvs löneinflation.
Så vadå? Hur påverka det börsen?
Inflation en bra bit över målet leder till att centralbankerna måste först ta bort stödköpen och därefter höja räntorna. De vill absolut inte göra detta pga skuldberget men har inte mycket val när inflationen väl sätter fart.
FED meddelade idag att de ska börja sänka stödköpen gradvis. Första steget.
Höjda räntor innebär P/E kontraktion. Detta eftersom företagens vinster diskonteras med en högre och högre ränta, vilket innebär att de allt annat lika värderas till en lägre multipel.
Företagens vinster må klara sig helt ok. Det finns uppdämda behov så jag tror inte på en vinst kollaps/nedgång i detta scenariet. Tvärt om.
Bara det att P/E talen går ner mer än vinsterna ökar och därmed trycker ner aktiekurserna.
Hur mycket kan det trycka ner börsen då?
Tittar man på Shiller P/E som nu är nästan 40 och är i snitt 16 över lång tid så indikerar den sådär en 60% nergång i P/E för att nå historiska snittet.
Om företagens vinster ökar så mildras nergången i aktiekurserna. Om jag räknar rätt med tex 5% vinstökning/år i 5 år men PE kontraktion från 40 till 16 så ska börsen ner med 50%. Lite som i USA 1970-1975 då inflationen också var hög.
Sen brukar i och för sig börsen överreagera både på upp- och nersidan. Så kanske det blir mer än 50%.
Dessutom reverseras TINA någonstans på vägen med höjda räntor dvs det finns alternativ i form av ränteplaceringar som kanske i en sådan miljö känns tryggare med mer investerar skydd. Då försvinner en del likviditet från börsen till räntemarknaden vilket i sin tur innebär sänkta börskurser.
Slutsats:
Att det kan bli mer av en ”grinder” lång nergång på 50% eller så under en längre period, säg 5 år. Motsatsen till Corona ner-upp. En mentalt jobbig en med andra ord.
Sen kan jag ju också ha helt fel, men om seansen runt stubben gav något, så tror jag detta är ett troligare scenarie än andra 
Mediabilden av vad som orsakade nergången kommer såklart att skyllas på något annat. Sannolikt något som inte pekar ut centralbanker eller politiker i väst som skyldiga. Kina står kanske i den skottgluggen.
När vänder det då?
När man höjt räntan så mycket att man vridit inflationen ur ekonomin. Typ som när Paul Volker FED chefen 1979-1987 som höjde räntan till 20% för att tillslut knäcka inflationen.
KPIn för att veta när det händer är gradvis sänkta löneökningar.
Så tror jag riskerna ser ut i nuläget. Hur många är beredda på att positionera om sig för detta?