Jag och sambon köpte Josab aktier precis innan korthus föll, och man har inte fått höra något mer sedan dess. Aktierna “existerar” någonstans, men vid misslyckade försök att få kontakt med dem så vet jag inte hur man ska göra.
Jag undrar om det även ens är lagligt - att de ska expanderar till Kina, blir avnoterade från börsen och sedan radio silence. Det är sånt tråkigt läge att ens pengar antagligen gått förlorade, men hur kan inget mer ha hänt?
De fanns på Avanza till en början, nu står de kvar som existerande men inget värde på dem, och jag inte köpa/sälja. Det blev flyttade till Mangold Listan, men det verkar vara en jungel kring hur man hittar dem, mejlade även dem vid något tillfälle.
Jag bara förstår inte vad man kan göra, vem man kan fråga eller hur framtiden ser ut. Man har ju inte ens fått info om att pengarna är borta, det bara avnoterades och inget mer. Men om ett börsnoterat bolag bara “scammar” så borde väl typ finansinspektionen kliva in eller dylikt…?
Fast med Josab bör det inte bara vara så enkelt.. Ett bolag som skulle expandera med stora affärer i Kina, där det sista som händer är att ännu ett bolag vill använda Josabs produkter - en stor affär, för att sedan bli avnoterat (pga bristande insyn på kinesiska marknaden för Spotlight), och helt dö ut.
Det bör rimligtvis bli en större grej av det - på något sätt, men det bara dog av direkt efter att ha landat väldigt stora affärer.
Då blir det ju ifall bolagets ägare “scammade” aktieägare, eller ja.. något annat?
Senaste nyemission gjordes på 0,10 kr/aktie. Så är det för lite pengar hade jag släppt det.
Förstår frustrationen, jag ägde aktier i ett bolag som avnoterades med löften om åternotering. Bolaget ägde flera fina projekt vilka alla gavs bort till andra bolag… Släppte det även om jag tyckte det var bedrägligt.