Nu tänkte jag prov-tänka i text här.
Det man hör när man ska söka efter medel är att man ska ta i för att det är enklare att få större summor än små.
Till viss del kan jag förstå det, men samtidigt inte.
Är det inte avkastningen oavsett form man vill maximera även som donator?
Visst en stor donation leder till stor uppmärksamhet.
Men en liten donation kan lika väl leda till ett stort resultat. Är det inte det effektiv altruism handlar om, att maximera utkomsten för samhällets bästa?
Nu till anledningen i mina funderingar.
Jag har fått möjlighet till ett samarbete med en forskare vid ett av landets större universitet. Vilket även skulle generera forskningsmaterial till ytterligare en framstående forskare.
Detta skulle kunna leda till nya upptäckter och användningsområden inom medicin. Samt ge mig ett rikare liv genom kompetenshöjning.
Vill också säga att detta är ett litet första steg i en större projektplan. Så finns det någon filantrop eller organisation som vill veta mer så skickar jag gärna en pdf presentation till er. Om inte annat för feedback på min idé.
Men för att kunna genomföra detta så behöver jag köpa in utrustning till en kostnad av ca 50tkr (jag vet att det här för många är en liten summa som är relativt enkel att lösa för nästan vem som helst)
Jag har idag tack vare Jan och Carolines fina insats med rikatillsammans och er andra forummedlemmar en stabil och växande ekonomi.
Påbörjade min resa i Dec 2018 efter inspiration av en kollega som tipsade om rikatillsammans.
Har inkomst från anställning om 28850kr/mån
Samt mindre summor i form av återförsäljning av en produkt och enstaka föreläsningar (första trevande stegen mot att fördela och utvidga inkomsterna)
Har byggt upp en buffert på 40000kr
Sätter av på lysa till pension och barnspar
Värde idag 60000 respektive 6000
Samt en diversifierad aktie portfölj med ett värde idag på 154000.
Samt 17000kr utlånat på SaveLend.
Jag vet detta är inte enligt index och fyra hinkars modellen.
Jag vill absolut inte ta ut pengar när jag väl har fått fart på att enbart sätta in pengar månadsvis.
Och ett blankolån känns som en dyr och dum lösning.
Därför önskas tips på hur skulle ni ha tänkt och agerar för att nå målet.
En synnerligen God Jul tillönskas Er alla ![]()