Tycker att restvärdet får alldeles för lite focus både när det billeasing och föemänscykel.
Har jag en 3 år gammal förmånscykel, en mtb som knappt har används. Högst tveksam till att jag ska kunna motivera restvärde på 20% vid utköp…
Vad säger att de “seriösa” aktörerna gör en korrekt bedömning och kan sätta 20%? Hela deras affärsidé bygger ju på att leasa cyklar. Skulle dom ha satt 60% hade dom ju inte lyckats leasa en enda cykel?!
När du ska köpa ut en förmånsbil behöver du en ordentlig värdering, varför skulle inte det gälla en cykel?
Sålde just min tesla till till 40% av inköpsvärdet (trots att jag skött den väl) vilket helt och hållet förändrade kalkylen.
Nu läser jag många jämförande artiklar för 5 års leasing med 45% restvärde och därmed anses det vara betydligt billigare än att köpa en begagnad. Vad säger att det resonemanget har ändrats om 5 år?