Hejsan, jag har sett i låneansökningar frågan om antalet barn (under 18 är, som bor hemma osv) och så är det ett val 1-10.
För mig som har delad vårdnad är det en rätt stor skillnad på mat-, upplevelse- och klädkostnader när barnen är 50% hos sin mamma.
Men jag har ännu inte sett något formulär där det går att välja om man är ensamstående med barnen på 100% eller har dem på 50%.
Utan att veta antar jag att barnposten i KALP-kalkylerna är en betydande del, och att då kunna räkna på kostnaden mer likt verkligheten bör kanske kunna pressa ned ränteerbjudandet från banken med några tiondels procent?
Kan jag göra en fuling och ange 2 st barn istället för 3 st som jag har för att hamna något närmare ekonomiskt?
Eller förutsätter bankernas KALP-beräkningar redan att alla är jämlika, och både vid civilstatus Gift som Skild så beräknas min kostnad till 50% av antalet angivna barn?
Räknar du själv på olika sajter online kan du alltid labba med siffrorna för att se vad systemet säger.
Räknar du “live” så ta med alla barn, men på inkomstsidan kan du då också ta med t ex underhållsbidrag eller liknande, som då illustrerar att ni är två om det. Vettiga räknare har en ruta för sådant, men onlinetjänsterna är ofta begränsade.
Högst osäker på detta. Jag tillåter mig att tvivla. Mejla annars banken och be att få kontakt med en riktig människa så att du får riktiga svar på ansökan.
I vissa kalkyler står det i hänvisningen att om man har delad vårdnad för tex två barn så anger man 1, dvs kostnaderna du står för är hälften av kostnaderna för barnen.
Ja du kan nog räkna med två och vara trygg med det. Jag har också delad vårdnad om tre, min bank räknade på ett barn när jag köpte ut exet. Men det var nog tack vare min bankkvinna jag hade då.
Har man jämnt antal barn går det men bankerna har sagt till mig flera gånger att de inte kan räkna på ett halvt barn.
När jag pratat med dem har de dock avrundat lite till min fördel istället.
Tycker de kunde komma in i samtiden och räkna halva, det är ju inte direkt ovanligt