Kan banken tvingade mig att betala mitt bolån från mina sparingar?

kan banken tvingade mig att betala mitt bolån från mina sparingar? eller kan jag bestämma själv hur mycket vill jag amorterar? Mvh

"
Du måste amortera på ditt bolån om du har en belåning som är högre än 50 procent av bostadens marknadsvärde. Är belåningsgraden över 70 procent ska du amortera 2 procent per år på lånebeloppet Är belåningsgraden över 50 procent, och högst 70 procent, ska du amortera 1 procent per år på lånebeloppet
"

1 gillning

Vad är frågan här egentligen? Du får betala hur du vill så klart men pengarna ska in så klart.

Är det amorteringsfrihet du syftar på? Det går att få paus på amorteringskravet om tex hushållets ekonomi plötsligt kraftigt försämras.

Under vissa förutsättningar kan bankerna kräva inlösen av lånet, dvs häva låneavtalet. Då förfaller skulden till betalning.

Exempelvis om du missköter säkerheten- dvs förstör bostaden avsiktligt.

Det är dock ett extremt fall.

Hur du gör för att betala lånet på förfallodagen är ditt problem men om du inte gör det blir det slutligen en kronofogdesak och de mäter ut tillgångar. Har du då ett förstört hus och pengar på banken blir du nog av med pengarna på banken. Eller de kapitaltillgångar som är lätta att realisera.

Det är mer sannolikt att man tar av kapitalbesparingar/bankkonto före man tvångssäljer egendom. Det senare är mer komplicerat och tar längre tid.

Hur du skall göra för att uppfylla din del av låneavtalet är alltså ditt problem. Står det i avtalet att du skall amotera X kr/% får du göra som du vill bara du betalar.