Det stämmer inte. Skatten har sänks för alla som arbetar eller är pensionärer. Snälla skriv inte saker som stämmer inte.
Nej, skatteintäkterna är ren matematik. Kan inte vara ideologiska.
Varför inte om det innebär att skatteintäkterna ska öka? Vi måste bestämma vad vi vill ha. Vill vi ha ökade skatteintäkter eller vi vill behålla straffskatter på arbetet pga ideologiska skäll?
Det här med att sänkta skatter ska ge högre skatteintäkter är högerns favoritargument vid alla skattesänkningar men det är absolut ingen självklarhet att det är så även om ideologiskt drivna organisationer som svenskt näringsliv gärna vill peka på det. Testa köra denna fråga mot gemini research om du törs! ![]()
Nej, det stämmer inte för alla skatter. Det stämmer för de farliga högsta marginalskatterna (värnskatt, statlig inkomstskatt).
Hur man väljer att räkna ut effekter av olika saker kan vara väldigt ideologiska.
Nej, skatteintäkterna är ren matematik. Tänk de som tar lön upp till brytpukt pga statlig skatt. Eller de som väljer att inte ta en ny jobb position pga inte så stor löneökning efter brytpunkt. Eller att locka experter kom och jobba i Sverige instället av andra västländer. Osv
Den totala mängden skatteintäkter ja men nu pratar vi om den effekten en viss skattepolitisk insats har på den totala skatteintäkten. Man ska alltså lyckas härleda att insats x är orsaken till att skatteintäkten förändrats på ett visst sätt. Det är väldigt komplext.
Jag tror absolut inte man som högavlönad karriärist på något sätt anpassar sitt arbetsliv på de där fem procenten extra, nej.
Statlig skatt är 20 porcent extra. Det är ganska mycket. Jag som skriver betalar 55000-70000kr statlig skatt per år. Det är nästan en månadslön i netto. Kunde bli en bra bonus instället.
Tror inte på den. Titta till exempel de egenföretagare som sätter lön upp till brytpunkt och resten utdelning. Om skatten tas bort, man kan titta samma personer nästa år som sätter alla intäkterna som lön t.ex… Det är extra skatteintäkter som fanns inte när statlig skatten var på. Det är ren data och matematik, ingeting med ideologi att göra.
Kanske var lite otydligt men min kommenter gällde framförallt värnskatten där du skickade någon länk där en intresseorganisation påstod att det gav positiva skatteeffekter att slopa denna skatt.
Statliga inkomstskatten är desto mer men även där är det omöjligt att veta vad som skulle hända om man slopade den. Min uppfattning är att de flesta knappt ens vet hur skattesystemet fungerar. Har en vän som är läkare där jag nämnde statlig inkomstskatt och om hen löneväxlade för att komma undan lite skatt. Personen såg ut som ett frågetecken. Min uppfattning är att det är klart vissa har stenkoll på skatter och anpassar sitt liv efter det men jag tror inte den generella karriäristen väljer vägar i sin karriär och rentav bromsar upp den baserat på statlig inkomstskatt eller värnskatt. Man har helt andra mål och incitament än att skatteoptimera.
Egenföretagare är besatta av skatteplanera ja eftersom de tvingas in i att lära sig och förstå hur det fungerar. Nu handlar det dock om de övergripande effekterna på nationell nivå av minskad inkomstskatt och det är komplext.
Det jag skrev stämmer, du skriver det ju själv. Att skatten sänkts, för vissa. Alla jobbar inte och alla är inte pensionärer.
Det var en exempel som vi har och vi vet att när en farlig marginalskatt slopas, skatteintäkterna ökar. Många säger att samma kommer hända med statlig inkomstkatten. Kanske vi kan börja med sänka den tex. 5% att börja med och tita skatteintäkterna nästa år?
även bidragstagare fick mer pga indexering av bidrag med prisbasbelopp. Och förlåt men 7 miljon personer som arbetar och är pensionärer är inte bara “visa”. Är samhällets majoritet.
Nej, vi vet inte att skatteintäkterna ökade pga att marginalskatten slopades. Det går liksom inte att bara titta på skatteintäkter året innan och året efter
Det är betydligt mer komplext än så och för att över huvud taget ens kunna göra en utvärdering krävs 10-20 års perspektiv. Väldigt oseriöst att tro att man kan utvärdera direkt efter utförd åtgärd.
Nej.
Jag fick 300kr mindre per månad att röra mig med per månad i år. Högkostnadsskyddet för medicin och vård höjdes rejält.
Sen höjdes hyran mer än sjukersättningen höjdes, indexeringen är ett skämt när inget annat följer den. Hyra, internet, mat, mediciner, vård och service har allt blivit procentuellt dyrare än min ”ökade” inkomst.
Så det jag säger stämmer fortfarande.
Ett citat ur partsinlagan från Svenskt näringsliv som du refererar till:
“Utifrån den dåvarande regeringens uppskattning på 7 000 färre årsarbetskrafter på grund av skatten landade han i en total förlust av 280 miljoner arbetstimmar sedan 1995”
Hela artikeln och rapporten bygger på det. Menar du att varken “den dåvarande regeringen” eller Svenskt näringsliv har någon ideologisk botten? Och inte du heller (dvs du ligger under brytpunkten för statlig skatt)?
Eftersom det nu ser ut som staten behöver låna en massa pengar för att rusta upp försvaret de kommande åren så har jag svårt att tänka mig att de kommer på att det är läge att slopa den just nu.
Om det skulle löna sig så är det ju först på väldigt lång sikt men om man tittar på hur det funkat i USA där republikanerna sänkt skatten varje gång de blivit valda så finns det väl inte mycket som tyder på att “supply side economics” skulle funka i praktiken. Det har bara varit så att budgetunderskotten ökat under republikansk administration istället.
Sen tycker jag iofs att det är knepigt att man konstruerar ett system med hårda brytpunkter för det öppnar ju upp för mycket mer skatteplanering för de som ligger precis runt brytpunkten. Det måste ju vara bättre med ett system som fasas in gradvis.
Gissar att du inte hänger i särskilt liberala kretsar då. L, partiet som röstat för så “liberala” förslag som olika former av massövervakning av svenska medborgare, nu senast Chat Control.
Ledsen. Vissa har fått det tuffare, definitivt, men det du tar upp är inte skatter.