Regionanställd. 40 år gammal. Valde att byta från KAP-KL till AKAP-KR. Nu har jag en vad som på minpension.se heter KPA Pension “KAP-KL Intjänad pensionsrätt 2022-12-31”. Denna verkar inte vara helt enkel att flytta till AMF generationsfond. valcentralen.se löser det inte.
Hur är detta placerat? Jag misstänker att detta inte är fördelaktigt vid 40 års ålder, utan jag vill till AMF generationsfond. Erfarenheter? Hur vinner jag över systemet?
Pratat med KPA och pensionsrådgivare på regionen nu. Det verkar verkligen inte gå att bestämma över beloppet som omvandlades när man bytte från KAP-KL till AKAP-KR.
Pengarna finns inte hos KPA fysiskt. Utan det är imaginära belopp som kommer justeras mot prisbasbelopp (kommande 30 år i mitt fall). Och det går inte att tycka till om det alls.
Jag hade missat denna detalj när jag bestämde mig för att byta system. Är detta samma deal för er andra i samma sits som jag?
Kanske jag svarar på något helt annat nu…jag tror att jag har samma som du, men utan krångel
Jag gjorde inget aktivt val ang kap/kl-akap-kr när det behov sig, men jag förstod det som att jag hamnade hos akap-kr per automatik.
Sedan tidigare hade jag placerat pengarna i Nordea, och efter skiftet fortsatte pengarna att placeras där, men hösten 2023 valde jag att flytta till AMF generationsportfölj. Alla pengar tycks finnas där, både flytten från Nordea (i en pott) och det nya sedan flytten från Nordea till AMF i en annan pott.