Om jag har tillgångar på ca 1,5 miljoner i liknande rikatillsammans-portföljen, kan jag få ett bolån någonstans då om jag går in med portföjen som säkerhet? Isf var och på ungefär hur mycket? Jag studerar för tillfället med CSN och har en timmanställning där jag drar in ca 6000kr i månaden (plus ca 35000kr/månad under de tre sommarmånaderna).
Men om du har portföljen som säkerhet blir det ju inte ett bolån utan ett portföljlån. Ett bolån är ju ett bolån just för att du har en bostad som säkerhet.
Men tyvärr tror jag att dina förutsättningar att få ett bra bolån är dåliga, de flesta banker är rätt stelbenta i sina kreditbedömningar för bolån och räknar mest på återbetalningsförmånga utifrån en tillsvidareanställning. Just därför finns det en marknad för aktörer med lite högre räntor men med andra bedömningsgrunder t.ex. Bluestep. Kanske värt att räkna på om det bara är en tillfällig lösning tills du kan skaffa ett “vanligt” bolån?
Jag testade både på Swedbank och SBAB men det ser mörkt ut med bolån med dina förutsättningar.
Dina 1,5 kan du använda som kontantinsats men dina inkomster är för låga för amorteringar och räntebetalningar, det finns ingen anställningsform som heter timanställning så jag antar att du jobbar svart eller har en olaglig anställning vid sidan om studierna så den inkomsten kan du förmodligen inte uppge.
Du kan ju belåna portföljen för att köpa mer aktier via en värdepapperskredit men du får inga kontanter som du kan plocka ut och konsumera bostad för.
Du kan visst ha en timanställning. Det är ju problemet för tex många inom vården där Alltför många är anställda på timme. De kan tom jobba heltid, men förutom otryggheten uppstår även problem med bolån och andra saker som kräver fast anställning. Fult sätt av företagen att spara pengar.
Sms-jobb kallas de tim-jobb där du inte ens får ett månadsschema, utan tvingas sova m mobilen under kudden. Som på den tiden då hamnarbetarna stod och försökte få jobb varje morgon.
Timanställning är formellt en visstidsanställning över dagen bara. Eftersom du inte är anställd längre än de dagar som du är schemalagd för så kan inte banken använda den inkomsten som något slags garanti.
Reflektion på tidigare kommentar:
“Du kan ju belåna portföljen för att köpa mer aktier via en värdepapperskredit men du får inga kontanter som du kan plocka ut och konsumera bostad för.”
Är detta korrekt? Belåning på en portfölj kan man väl plocka ut i cash och “göra vad man önskar med”, eller?
Jan pratar i något avsnitt om att egentligen är fonder en bättre säkerhet än bostad då banken kan tvinga dig att sälja omedelbart och bara det belopp du ska betala i ränta på lånet. En bostad kan bara säljas hel och processen tar tid.
Däremot har bankerna minst 7 parametrar som skall uppfyllas, några är:
15% kontantinsats
En rimlig månadsbudget där inkomsten räcker till ’allt’ inklusive räntekostnader.
Klara en ökad ränta, + 5%
Lånebeloppet får ej överstiga x antal årsinkomster osv osv.
Är man ’tillräckligt’ förmögen är jag övertygad om att det går att låna med enbart förmögenheten som säkerhet, utan inkomst från arbete.