Bolån utan inkomst pt2

Hej,

Får tacka så himla mycket för all feedback från min föregående tråd här för ett tag sedan där jag frågade om råd kring Bolån utan tjänsteinkomst.

Nu har jag landat vid två olika alternativ.

1. Antingen ett bolån från Nordnet (dock ej lånelöfte) baserat på kapital med PB ränta.
  2. Belåning av aktieportfölj på Avanza. Har kollat om det är OK att ta ut pengarna och de säger att det inte är olagligt men att man går emot det som står i avtalet så får väl dubbelkolla det först.

Fördelen med alternativ 1 är väl att det blir likt mer ett tradionellt bolån med fördelaktig ränta i jämförelse med de större bankerna. Dock är räntan mycket bättre för alternativ 2 (1,49% vs 3.5%) så länge jag ligger i den understa räntenivån. Skulle jag hamna i nästa räntenivå pga. att belåningsgraden växer så blir den ungefär lika stor som alternativ 1, så inte hela världen.

Hur stor risk är egentligen portföljsbelåning? Säg att jag exempelvis får låna 1m innan nästa räntenivå trappas upp (1,49% → 3,39%). Är det inte relativt säkert då att låna exempelvis 600k. Dvs portföljen måste gå ned mer än 40% i värde då för att lånet på bästa ränta också går ner från 1m till under 600k. Tänker jag rätt? Hur hade ni tänkt/agerat??

Värt att nämna är att en stor del av portföljen består av AstraZeneca aktier som historiskt sett inte svängt alldeles för mycket.

Tack på förhand,

/ Joel

Hur stor risken med portföljbelåning är beror ju helt på portföljens innehåll och den relativa storleken på portföljbelåningen. Du bör kunna hantera en nedgång med åtminstone 50% när som helst utan problem.

Aktierna i enskilda bolag har alltid en hög grad av osäkerhet i sig. Det har ingenting med historiken att göra. Det mest stabila alternativet är alltid en bred indexfond.

Precis, känns som en bra tumregel att kunna klara av 50% nedgång även fast det är osannolikt. Dock även vid ett sådant ras så blir jag ej överbelånad, utan åker egentligen bara på en högre ränta på 3.5% istället för 1,49 vilken inte är hela världen. Det känns bara så himla osäkert att hålla på med kredit överlag, har nämligen ärvt pengarna och är inte särskilt erfaren i denna värld med ekonomi. Känns dumt att ta lånet från Nordnet (alt 1) ekonomiskt sett men skulle kännas tryggare.

Det är knappast osannolikt med en nedgång på 50%. Jag skulle mest se det som en tidsfråga.

Jag skulle aldrig ta lån på det sätt du tänker dig utan att specifikt ha en bred indexfond som underlag, möjligen i kombination med något/några investmentbolag. När det gäller alla andra tillgångar är risken överhängande att utsikterna kommer att förändras över tid. Du kommer att vilja sälja en viss aktie när förutsättningarna förändras.

Med en hög belåning blir du lätt inlåst i att ha vissa tillgångar eller tvingad att sälja. Plötsligt förändras lånevillkoren för en viss aktie och då behöver du sälja den för att behålla lånevillkoren.

Förstår! Vettiga argument du kommer med men för att jag skall ha 1,49% ränta är det i dagsläget en belåningsgrad på ca 6.5% av hela portföljens värde. Nästa steg i trappan (för 3.5% ränta) blir belåningsgraden ca 17% av hela portföljens värde. OM jag hade lånat hade jag börjat med kanske 5% belåningsgrad för att ha väldigt god marginal. I min värld är detta väldigt säkert… eller?

Men om Avanza plötsligt ändrar vilkoren och räntan då? :thinking:

Rimligt fråga. Angående villkoren skall jag dubbelkolla att det är OK att ta ut pengarna iaf. Om du tänker på att typ vissa av mina aktier skulle få förändrade belåningsvärden etc så finns ju alltid den risken men därmed har jag tänkt ha en ordentligt god marginal om detta är något jag ger mig in på. Att räntorna skulle springa mer än vad jag skulle få om jag tog ett mer traditionellt bolån hos Nordnet har jag svårt att tro men vad vet jag.

Jag menar att det inte var länge sedan portföljbelåning fanns till 0% ränta. Jag tror inte heller att du kan ta ut slantarna hursomhelst, men här kan jag ha fel förstås.

Ja, om du har indexfond i grunden och väldigt låg procentuell belåning borde det vara i princip säkert. Jag skulle dock vara försiktig med enskilda aktier, om vi inte pratar typ Investor eller Astrazeneca. De aktierna kan förstås också gå ner men deras belåningsvärde kan antas vara stabilt. Jag skulle alltså helt undvika mer volatila aktier och satsa allt på indexfond plus kanske någon/några stabila aktier.