Belåning - korrekt tänkt?

Gällande belåning om börsen gått ner 30%.

Missar jag något i riskkalkylen här?
(Tittar på Nordnets villkor).

Exempel:

Portföljvärde: 1 000 000
Belåningsvärde: 700 000
Belåning:0%

Börsen går ner 30%
Portföljvärde: 700 000
Belåningsvärde: 490 000
Belåning: Tas med 15% = 73 500

Börsen går ner ytterligare 44% dvs totalt -74%
Portföljvärde: 260 000
Belåningsvärde: 182 000
Belåning: 15% går till över 40% belåning.

Summarum: Om börsen redan fallit 30% när du tar 15% belåning så krävs att börsen går ner ytterligare 44% för att slå över.
Och detta för att ”endast” ej längre erhålla lägsta räntan.
Sedan har man ett spann med högre ränta upp till 60% belåning innan det blir jobbigt.
Innebär cirka 8% ytterligare börsnedgång så totalt -82% börsnedgång krävs för att hamna i “onåd”.

Vari ligger risken?
Att Bankerna ändrar villkoren för belåningen?
Ränta ska ju förstås betalas men i ett worst-case så blir det ju inte många 1000-lappar extra som bör kunna täckas genom sparande varje månad, tänker jag.
Kanske värre om man lever på kapitalet och inte kan täcka med sitt löneflöde in varje månad?

Jag kan rekommendera tråden Belåning av Allvädersportfölj hos Avanza och Nordnet

Där har vi diskuterat hur belåning hos Nordnet fungerar i detalj.

Finns även olika excelfiler där som man ta hjälp av :slight_smile:

2 gillningar

Den största risken egentligen, om man ligger på 15% lån av belåningsvärdet, är enligt mig själv inte att börsen går ner. Då man har lång tid på sig att genom insättningar trycka ner sin ränta igen, och också undvika tvångsförsäljning (om man inte har superstort kapital och väldigt lågt månadssparande, det vill säga).

Det som jag oroar mig mest för, då jag har belånat 15%, är den mer oförutsägbara risken att Nordnet försämrar fondernas belåningsgrad. Samt sänker belåningsgraden man högst får ha för de olika räntorna. Om detta händer, är det säkert I en period där andra negativa faktorer sammanfaller, som t.ex. inflation, höjda räntor, börsfall. Därför skulle jag säga att man ska lägga sig på den säkra sidan av belåningsgraden man vill ha, just på grund av risken att allt dåligt sammanfaller samtidigt. Jag själv ville lägga mig på 20% belåning men bestämde mig för 15% istället på grund av ovanstående anledning.

3 gillningar

Den största risken är tvångsförsäljning vid överbelåning, då har du ingen chans att komma tillbaka genom att vänta ut nedgången. Och som @Patrickeriksson nämner antingen genom en börsnedgång eller att Nordnet/Avanza försämrar fondernas belåningsgrad, vilket kan ske väldigt snabbt, från en månad till en annan.

Bortsett ifrån överbelåning så tycker jag det är viktigare att titta på storleken på lånet jämfört med din inkomst, samt hur stor av ditt vanliga månadssparande skulle gå till ränta på högsta räntenivån. I ditt fall så går världen inte under om du skulle bli tvungen att betala säg 10% ränta, alltså 73 500 * 0,1 / 12 ~ 600 kr/mån i 1 - 2 år, speciellt om du t.ex. har ett månadssparande på 10 000 kr / mån.

4 gillningar

Tack för feedback :blush:

Men är mitt räkneexempel korrekt beskrivet?

Min utgångspunkt och resonemang utgår hela tiden från att belåningen inleds vid -30% börsnedgång.
Utifrån det perspektivet måste ju riskerna vara väldigt små tänker jag?
Belåning från börsvärde all-time-high helt annorlunda riskmässigt sett.

Att Nordnet skulle förändra/försämra fondernas belåningsgrad och förutsättningar på bred front. Är det något som skett historiskt? Sannolikheten för detta bör kanske ändå bedömas som låg?

1 gillning

Det beror på hur man ser på det tycker jag. De har väl bara haft belåning tillgänglig under en period av väldigt låga räntor och ett mycket bra börsklimat. Så vi vet inte riktigt hur de gör om det vänder. I avtalet vi har med dem kan de ju göra ändringar väldigt snabbt.

En nedgång från 700 000 kr till 260 000 kr är inte en nedgång på 44%,
utan 63%

(260 000 kr / 700 000 kr) - 1 = -63%

Du har glömt att inkludera de lånande pengarna i ditt nya portföljvärde. Sen ser jag inte riktigt var du får -44% ifrån, har du 260 000 kr kvar av 700 000 kr så har du gått ned -63%.

Jag får det till att om du har ett portföljvärde på 700 000 kr och tar en belåning på 15% så har du ett nytt portföljvärde på 773 500 kr och en skuld på 73 500 kr. Vid en nedgång på -66% så har du ett nytt portföljvärde på 262 990 kr och då ett belåningsvärde på 184 093 kr, och en belåningsgrad på 40%. Så totalt -76% innan du hamnar på 40% belåning.

Kanske kontraintuitivt, men ditt belåningsvärde ökar ju mer pengar du lånar, men asymptotiskt mot noll. Man når dock rätt snabbt ett tak på belåningsgrad, samt så har man en personlig kreditlimit.

1 gillning

Tackar. Nu är jag med😊

Men det krävs alltså att börsen backar 76% från given tidpunkt när ens Portföljvärde är “100%” innan en belåning slår över 40%? Om 15% belåning tas vid 30% börsnedgång.

Är jag rätt ute då?

Så tolkar jag det ja. 15% är relativt låg belåning i sammanhanget, det är därför det krävs så stor nedgång innan belåningen blir problematiskt. Pensionsfonden AP7 Såfa t.ex. har mellan 15% och 50% belåning, just nu 15%.

3 gillningar