Om man har en depå med ett kapital och beviljad portföljbelåning men är fullinvesterad så att saldot är 0kr. Kan man ta ut pengar från depå då?
Eller behöver man sälja något för en viss summa så att saldot är över 0kr och därefter ta ut den summan för att efter det köpa tillbaka för samma summa fast då med belåning?
Åtm på Avanza så går det att ta ut, om man med uttaget då inte blir överbelånad.
Det är, som du säger, i praktiken samma som att sälja innehav för sina egna pengar som man sedan tar ut, och sedan köpa tillbaka exakt samma innehav för krediten.
Även hos Nordnet går det, men åtminstone tidigare var man tvungen att skicka ett meddelande till kundtjänsten.
Vi säger du har fått ett lån på 100.000 och dessa pengar har du investerat, så du har 0 kr kvar, men ändå vill du ta ut pengar?
Avanza skiljer iaf på värdet på portföljen, utnyttjad kredit på ditt lån, samt kontanter du eventuellt har på kontot.
När jag tog ut kontanter sist i veckan kunde jag inte välja att det var just min kredit jag ville belasta, utan först rök mina kontanter + resten togs från min kredit.
Du kan välja att ta ut från just kreditkontot, dubbelkollade precis så de inte ändrat något. Det är även viktigt att tänka på att man återbetalar lånet till just kreditkontot så man inte låter det ta en omväg via ett ISK/KF.