Hejsan vet någon här ifall man kan belåna sin portfölj på avanza och sedan tar ut pengarna för att använda det till kontantinsatsen vid köp av bostad? Jag kan nämnligen belåna portföljen till 1% ränta och få ut den summan jag behöver men kan man göra så ? Vad tror ni att banken kommer att säga då ?
Avanzalånet kan bara användas till att köpa värdepapper.
Som huvudregel måste 15% av köpeskillingen vara egna pengar, i praktiken tummas detta på och är ganska svårt att kontrollera.
En bekant fick erbjudande om blancolån till renovering samtidigt som bolånet förhandlades…
Banken (bolånebanken) kan inte säga något, de kan däremot inte ge dig ett lån med bostaden som säkerhet för mer än 85% av värdet. Det är en vanlig missuppfattning att man inte alls får låna de resterande 15%, men något sådant förbud finns inte. Du kan t.ex. gå till statliga banken SBAB och låna även till kontantinsatsen, men då till högre ränta eftersom den inte har säkerhet i bostaden.
Som du absolut kan sälja så att du får likvider på kontot, och ta ut.
Det går även att överföra kontanter från kreditkontot till en vanlig depå och ta ut.
Jag har testat båda två bara för att ha testat. Sedan om det är en bra idé eller inte är en helt annan fråga ![]()
Blir inte försäljningen automatiskt en avbetalning på lånet och således inga pengar att ta ut?
Vår bank bad oss intyga att kontantinsatsen inte var från ett annat lån. Men visst det är ju precis som du säger att banken bara får möjlighet att sälja en annan produkt kallad privatlån
Nej, de ligger kvar på kontot. Detta för att du ska kunna köpa/sälja/använda pengarna utan att behöva ta ut och sätta in på ditt ISK hela tiden om du handlar med hävstång då detta får negativa skattekonsekvenser.
Om du handlat för 10 000kr mer än du egentligen hade, så står det -10 000kr på ditt kreditkonto. Om du säljer aktier för 10 000kr så kommer det ligga +10 000kr likvider på ditt ISK, och fortfarande -10 000kr på ditt kreditkonto. Eftersom du nettomässigt inte har en skuld så blir det ingen ränta för dig i detta läge. Du har kvar din skuld och har även en tillgång. Dessa går att kvitta mot varandra men sker inte automatiskt. Och ligger likviderna på ditt konto är de ju som alla andra likvider - uttagbara.
Gå gärna in i Avanzas app. Tryck på “Ta ut pengar”. Där går till och med att välja kreditkontona i listan, så det tycks vara ännu enklare; du kan helt enkelt bara ta ut från ditt kreditkonto och därmed orsaka en belåning / hävstång.
Det stämmer inte, banken kan neka ditt bolån om du har lånat till kontantinsatsen, det finns inga lagar som förhindrar det så vissa aktörer är okej med det men banken kan tacka nej till att låna ut pengarna över huvud taget om de har andra regler. Kan vara bra att kolla med banken man tar bolånet hos.
Det är svårt att förstå den praktiska skillnaden mellan att belåna aktieportföljen för att få pengar till kontantinsats jämfört med att sälja aktier för att få pengar till kontantinsats och sedan belåna portföljen för att köpa tillbaka samma aktier.
Ja ok, menade att de kan inte neka dig med hänvisning till reglering.
Ja, jag har gjort så ett par gånger att jag har plockat ut pengar med hjälp av belåningen. Tänk dock på att räntan rätt snabbt springer iväg.