Kan man ändra förutbestämd ITP2

Hörde på en podd idag att det finns ett specialcase om att det går att flytta ITP2 som är förutbestämd. De sades inte mer än så.

Någon som vet om det går?
Är det något man ska lägga energi på?
Det jag hör är att förutbestämda pensionslösningar kan vara lite defensiva och alternativet kan vara att flytta till en global indexfond.

Någon som kan mer och vet mer om detta?

Menar du förmånsbestämd ?

1 gillning

Du måste mena förmånsbestämd.

Itp2 har två delar

En grundläggande del som bestäms av ens slutlön. Ofta mycket förmånlig om man har itp2 ända fram till pensionering, eller åtminstone till 62 år 1 månad samt behåller bra lön tills dess. Om man inte längre tillhör Itp2 avtalet pga byte av arbetsgivare så läggs dessa pengar i sk fribrev (dvs inga nya inbetalningar sker). Dessa fribrev räknas bara upp med inflationen och ger då högst sannolikt sämre avkastning än tex aktiefonder. Denna del går inte att flytta EDIT annat än man gjorde ett val hos tidigare arbetsgivare att ta en 10taggar lösning (se @SNS inlägg)

Däremot finns även en del som kallas ITPK (k som i kompletterande) där 2% av ens lön gått in. Denna del kan flyttas från icke-valet som är en mer defensiv traditionell investering till fond lösning där man kan välja aktiefond till 100% om man så vill.

För att flytta ITPK så loggar du in på Avtalat.se. Är du osäker eller har frågor så ring dem. Det är deras jobb att hjälpa dig :+1:

Du kan läsa mer i detta dokumentet. Flytträtten står i 1.13

1 gillning

Sedan finns byte till 10-taggarlösning om arbetgivaren går med på det.

"
tjänstepensionen ITP 2 och tjänar minst 66 066 kronor i månaden
"

1 gillning

Good point :+1: Jag la in en ”edit” i mitt inlägg ovan. Tack!

Yes! Det är detta jag menar.