Kan man begära denna ränta?

Vi ska bygga ett nytt garage och det har dragit ut något rejält på tiden då det knappt går att få tag i en byggfirma. För några veckor sedan hittade vi dock ett bolag som ska börja bygga innan sommaren.

Mailade banken för tre veckor sedan att nu vill jag låna 400000 tusen och vill ha det bundet till Y ränta (listränta 3 årigt- ränterabatt). Först idag svarar banken att man ska börja behandla min ansökan, och nu vet jag att det lär ta minst tre veckor till innan vi får hem pappren för underskrift. Givetvis har ju bankerna höjt den 3-åriga räntan flera gånger sedan jag skickade iväg mitt mail, och frågan är nu, är jag fräck om jag kräver den ränta som var då när jag mailade iväg min ansökan? Man ska givetvis vara ute i god tid och jag hade räknat med fler räntehöjningar till höst, men hade inte för mitt liv kunnat räkna med att man skulle göra flera kraftiga höjningar redan innan sommaren, då hade jag lånat upp pengarna redan vid årets början.

Otroligt dålig tajming givetvis, men vad finns det för utrymme tror ni att snacka till sig en lägre ränta? Vi är guldkunder i banken och har ett stort engagemang samt tidigare bostadslån på ca 2 mille (som är bundet 2 år till, för 1,3%.

/H

Tyvärr kommer nog reporäntan att höjas från 6 juli 2022. Många gissar hur mycket, men någonstans mellan 0,25 - 0,75 lär det nog bli. Du kan väl kräva vilken ränta som helst, men banken tar nog inte så stor hänsyn till det, tyvärr.

2 gillningar

Du kan möjligtvis förhandla till dig en större ränterabatt mot listräntan. Men för att sätta saker i perspektiv så ligger den 2-åriga bostadsobligationen (3 år finns inte allmänt tillgänglig) som banken till stor del finansierar sin långfristiga utlåning på på cirka 3,4% i skrivande stund.

När du skickade iväg ditt mail låg den (2-åringen) på ~2,5%. Nu är det grovt förenklat att bara räkna bankens kostnad på obligationer men det är en stor post i alla fall. Så frågan är hur många punkter ytterligare du kan förhandla ner… Men deras kostnad har nästan skenat 1,0 procenhet!

1 gillning

Ja det är märkligt hur man så ofta lyckas få så extremt dålig tajming här i livet…

Kommer försöka möta banken på mitten någonstans, det känns rimligast. Känns inte som det enbart är mitt fel att det ska ta över en månad att lägga upp ett litet lån. LF Bank är i mitt tycke bra att ha och göra med, men när det gäller just bolån är de ganska jobbiga. Det ska skickas papper hit och dit, istället för att använda bankid, och informationen över banklån på internetbanken är bland det sämsta jag sett, nästan sämre än Nordea.

/H

Som @Saihtam skriver så fungerar inte förhandlingen så. Du förhandlar om en viss rabatt sedan är det den aktuella listräntan på dagen lånet skrivs minus din rabatt som blir din ränta. Oavsett om listräntan har gått upp eller ner sedan diskussionen inleddes.

1 gillning