Finns det något instrument att köpa om man vill spekulera i ett snabbt krigsslut och sjunkande elpriser?
Specifikt för gas:
Mer allmänt skulle vara något som ERY (2x inverse).
Playing with fire. ![]()
Påminner mig om min trevliga tid med SOXL…
Tänker du att allt är förlåtet då eller? Att europa ska börja importera rysk gas igen? Eller något annat som skulle påverka elpriset?
Delvis en nyfiken fråga om det ens är möjligt och det är det såklart…
Sen är det självklart grov spekulation men skulle priset falla från dagens extrema nivåer och sjunka 1/3 skulle det ge rätt bra hedge även om elpriset fortfarande skulle vara högt.
Vi ser att Ryssland kollapsar på flera ställen i Ukraina och vi ser i tecken från rysk media som skulle kunna tydas till att någon form av reträtt är på gång. Om det händer ser vi en klart försvagad Putin.
Trycket på ffa Tyskland är hårt och skulle Putin försvinna tror jag det skulle vara tillräckligt för att tyskarna öppnar gaskranen igen.
Frankrike ska återstarta ett kärnkraftverk varje vecka med start nu tills alla verken är i drift igen i vinter.
Jag tror inte vi kommer se låga elpriser men kanske lägre än vad som förväntas just nu.
Hög risk, absolut!
Jag tyckte det va en intressant spekulation, men jag har mitt största hopp till Frankrike, oavsett vad Putin och förrädaren Schröder’s hittar på.
Är det inte Putin som styr över kranarna? Tyskarna har ju möjligheten att köra igång 2 av sina kärnkraftverk och om dom ändrar lagen innan nyår, så skulle dom kunna köra vidare även efteråt. Inte alls lika säker på att dom vill ha den ryska gasen så mycket heller… Men energi är en väldigt känslig fråga i Tyskland…
I ett läge där kriget är över och Putin borta när vintern står för dörren tror jag både tyskarna och ryssarna är intresserade av att idka gashandel igen.
Tysk industri går på knäna just nu och rysk ekonomi är i ruiner…
Hur gick det med blankingen?