Har skrivit upplåtelseavtal till nyproduktion med inflyttning om några månader.
Fick precis ett brev att avgiften höjs med ca 31 % pga ökad ränta och ökade elkostnader.
Är det något man bara får acceptera eller kan man på något vis dra sig ur?
Reder ut detta oavsett men undrar om man pga en sådan stor avgiftshöjning skulle kunna häva avtalet.
Notera att jag signerat upplåtelseavtal, så det handlar om steget efter förhandsavtal.
1 gillning
Skillnaden där är väl att det som diskuteras är en person som har skrivit förhandsavtal. Då verkar chanserna att kunna bryta avtalet hyfsat goda.
Jag har skrivit upplåtelseavtal, vilket är steget efter.
Hur är möjligheterna då?
axr
(Axr)
4 November 2022 17:23
4
Det nämns i tråden om de olika stegen och om det går att bryta.
T ex denna post
Under här fallet skriver TS att han skrivit på ett förhandsavtal.
Förhandsavtal = bindande
Däremot är det som du säger, har man betalar 25k så är det generellt ett bokningsavtal det handlar om (som ej är bindande).
Gången är ju
Bokningsavtal ej bindande
Förhandsavtal bindande (signeras med kostnadskalkyl som underlag).
Upplåtelseavtal bindande (och signeras med ek plan som underlag).
Jo, i den texten står det att både förhandsavtal och upplåtelseavtal är bindande.
Men samtidigt verkar det ju som att man kan bryta förhandsavtal om avgiften går upp kraftigt.
Men gäller samma för upplåtelseavtal?
Hej!
Så bra att du tar upp detta
Jag är i mer eller mindre exakt samma sits och vet inte vem jag ska vända mig till. 31 procent ökning här också och skrivit på upplåtelseavtal inflyttning om några månade. Ekonomem på byggfirman säger att det inte går efter upplåtelseavtal är skrivet. Men jag undrar om det verkligen är så då förhandsavtalet också är bindande och där står tydligt att detta kan brytas om det sker en väsentlig avgiftshöjning
Hur löste det sig för dig TS?
Hej
Hur löste det sig för dig?
Mvh
Jag fullföljer köpet då jag inte verkar kunna dra mig ur vad det verkar.
Har bytt jobb och ökat en del i lön så kommer nog lösa situationen även om det inte blev det som först var tänkt.
5 gillningar