Kan man få lönerevision som nyanställd

Hej,

I början av maj kommer jag till en ny plats och undrar om det är rimligt att fråga om jag är med eller inte från en löneförhöjning. Jag skrev på nytt kontrakt för ett par veckor sedan och jag är väldigt nöjd med lönenivån. Det skulle vara ännu bättre att hänga med i lönerevision på aktuell år.
Avtalet är kopplat till kollektiv-/teknikavtalet och kontraktet själv specificerar inte om jag ska vara med eller inte. Det står precis att “lönen 2023 är xxx kr/mån”.

Det är min andra plats som jag ska jobba i Sverige och vill veta forumens synpunkter om detta. Jag har varit i kontakt med facken och de tycker att det är bättre att prata med chefen, men de såg till mig att vanligtvis man inte är i lönerevisionen sedan arbetsgivare räknar med det när de föreslår summan.

Det brukar stå i anställningsavtalet om du ej har rätt till lönerevision i början av din anställningstid

2 gillningar

Jag tror inte du är med i revissionen iom att det står lön 2023. Normalt sätt är man aldrig med om man har börjat efter 1/4

2 gillningar

Årtalet vid lönen avslöjar om du har rätt att vara med. Jag har fått vara med ett tillfälle trots att jag egentligen inte omfattades men det var chefen som ville göra ett undantag.

1 gillning

Lönen brukar man förhandla om innan man börjar. Jag började på ett nytt jobb i december förra året, att redan i april fråga om löneförhöjning när man kanske knappt hunnit visa vad man går för finns inte på kartan. Jag får löneförhandla nästa år.

Undantaget är kanske om ens arbetsuppgifter, arbetstid, arbetsplats väsentligt ändrats. Mer kvalificerat, mer ansvar, udda tider, pendling, etc. Då kan man kanske hävda att den ingångna lönen inte stämmer med arbetsuppgifterna som man hade för den gamla lönen. Om man är kvalificerad tycker jag att man har rätt till en ökning, är man underkvalificerad och företaget ger en chans, så hade jag kanske inte krävt något.

Jag började november 2022 som timanställd (då jag forfarande hade mitt heltidsjobb på annat ställe). Januari jobbade jag på heltid. Nu har jag fått lönehöjning som alla andra.

Eftersom det står 2023 så är det högst sannolikt att det är lönen för året och att du deltar i nästa års lönerevison.

I den situationen hade jag inte frågat. Halkar man mot förmodan med i årets runda så hade jag sett det som en bonus.

Men visst, frågan är fri och man kan alltid be om förtydligande hur det funkar typ.

Lycka till på nya jobbet! :grinning::+1:

1 gillning

Som fd chef kan jag direkt säga att nej, det står klart och tydligt att detta är 2023 års lön. Inga tveksamheter där, du är inte med.

3 gillningar

Tackar för eran svar! Det hjälper mycket. Jag återkommer om det ändå händer att vara med i förhöjd!

/MJ

Hej,

Jag blev anställd 2022-08.

En tillsvidareanställning där det inte står något om varken år för revision eller år för lön.
Min chef hävdar att jag tas med först 2024.

borde jag vara med även iår?

Kolla med facket där. Låter som att du borde vara med i 2023 års revision om det inte står något annat

Om det var 2023 lön du fick 2022-08 då har du fått 10 mån tidigare än de andra som får nya lönen 2023-06.

Iom att det står 2023 på din lön. Så är min bedömning att den gällee året ut.

Därför är 2024 års revision. Första där du bör ingå.

Men chefer kan göra undantag, samt utanför revisionen göra en löneöversyn eller som om någon ligger snett.

Kan dock säga att teknikavtalet brukar gälla ifrån 1 April. Vilket då verkligen innebär att du startar efter att årets löner är satta.

På min firma började vi med revisionen redan i februari för att vara klara i Maj/juni, retro aktivt gällande.

Vid nyanställningar på denna sidan nyår har man försökt ta höjd för årets kommande revision direkt.