Har nyligen börjat lyssna på er podd och måste säga tack! Nu förstår jag lite bättre hur man ska investera och spara om man inte fattar så mycket om hur börsen och marknaden fungerar.
Börjar även förstå nyttan med att månadsspara istället för att satsa belopp vid enstaka tillfällen. Det som slog mig var, varför inte veckospara på Lysa istället för månadsspara? Borde inte detta vara ännu mer fördelaktigt? Eller kan man anse att de positiva effekterna mellan veckospara och månadsspara är försumbara?
Om veckosparande är din grej så kör på det! Spelar inte så stor roll exakt hur du gör det. Själv har jag en bas i ett automatiskt månadssparande samt kollar in själv varje månad hur mycket extra jag kan trycka in just denna månaden.
Lysa har ett inbyggt månadssparande via autogiro, men de tar även insättningar via bankgiro. För att veckospara loggar du in på din bank och sätter upp en automatisk överföring varje vecka.
En anledning varför man brukar säga månadssparande är just för att dom flesta får lön en gång i månaden, vid det tillfället så är det då bäst att spara undan det man vill spara för att inte ”råka” konsumera upp sparandet.
Finns många som inte skulle klara av att ha pengar på kontot utan att använda dessa, då är det ett bra sätt att sätta in hela summan direkt i sparandet.
Sedan så måste du se till så att det finns pengar på det kontot dom ska dras ifrån 4ggr i månaden, behöver såklart inte vara något extra jobb med det men.
Lönen kommer 25e. Då skickar jag in pengar direkt till Avanza. Varför skulle det vara fördelaktigt att ha pengar sittandes på mitt nollräntekonto i 1, 2 och 3 veckor?