”Kan” man ha långtidsspar hos storbank?

Hej!

Jag har en stark önskan att inte spara i någon nischbank utan vill samla hela min ekonomi i SEB. Gillar inte att dela upp det, oroar mig över att tappa översikt.

Är detta orimligt?

Nej det är inte orimligt.
Jag kör själv allt i en ”storbank”

3 gillningar

Kör du ISK med bankens billigaste globala indexfond går det utmärkt.

Här finns en genomgång:

3 gillningar

Isk och då väljer du den här :person_tipping_hand:

5 gillningar

Yes! Den kommer mest sannolikt stå för ca. 60-70% av innehavet👍

Bra tråd! Tack för tipset :raised_hands:

Självklart kan du ha allt på din storbank :slight_smile: De flesta banker erbjuder ISK/KF/AF och några vettiga foder. Även om man kan behöva leta och filtrera för att komma åt samtliga fonder som finns att välja.

1 gillning

Största problemet med SEB jmf med tex Avanza är att du faktiskt får betydligt sämre utbud men också rejält mycket sämre överblick och verktyg för analys. Jag har båda och förvånas ofta över hur sämst SEB är.

1 gillning

Inte alls orimligt. Jag gör som du men tvärt om. Har allt hos Avanza och bara där. Inga andra sparrobotar eller andra plattformar.
Dock är lönekonto samt en liten del buffert på en storbank.
Jag inbillar mej att det är lättare att låta bli att bli manisk om man inte hela tiden ser sitt kapital, och det i Uppgång som nedgång, samt att agera på diverse brus på börsen kan på så vis undvikas.
Även smidigt att kunna se helheten.
Men allt är ju individuellt såklart.

2 gillningar

Instämmer helt med dig. I mitt fall har jag två platser; Avanza och Alpcot. (Har lämnat sparroboten Lysa)

2 gillningar

Avanza är riktigt bra, speciellt med sin överblick och sparmål.

1 gillning

Håller med! Men hur mycket valmöjligheter och analysverktyg krävs? Som tidigare länkat finns ju billiga indexfonder hos de flesta banker.

Förutom att SEBs sökfunktion är horribel, vad saknar du mer specifikt?