Hej!
Jag har en stark önskan att inte spara i någon nischbank utan vill samla hela min ekonomi i SEB. Gillar inte att dela upp det, oroar mig över att tappa översikt.
Är detta orimligt?
Hej!
Jag har en stark önskan att inte spara i någon nischbank utan vill samla hela min ekonomi i SEB. Gillar inte att dela upp det, oroar mig över att tappa översikt.
Är detta orimligt?
Nej det är inte orimligt.
Jag kör själv allt i en ”storbank”
Kör du ISK med bankens billigaste globala indexfond går det utmärkt.
Här finns en genomgång:
Yes! Den kommer mest sannolikt stå för ca. 60-70% av innehavet👍
Bra tråd! Tack för tipset ![]()
Självklart kan du ha allt på din storbank
De flesta banker erbjuder ISK/KF/AF och några vettiga foder. Även om man kan behöva leta och filtrera för att komma åt samtliga fonder som finns att välja.
Största problemet med SEB jmf med tex Avanza är att du faktiskt får betydligt sämre utbud men också rejält mycket sämre överblick och verktyg för analys. Jag har båda och förvånas ofta över hur sämst SEB är.
Inte alls orimligt. Jag gör som du men tvärt om. Har allt hos Avanza och bara där. Inga andra sparrobotar eller andra plattformar.
Dock är lönekonto samt en liten del buffert på en storbank.
Jag inbillar mej att det är lättare att låta bli att bli manisk om man inte hela tiden ser sitt kapital, och det i Uppgång som nedgång, samt att agera på diverse brus på börsen kan på så vis undvikas.
Även smidigt att kunna se helheten.
Men allt är ju individuellt såklart.
Instämmer helt med dig. I mitt fall har jag två platser; Avanza och Alpcot. (Har lämnat sparroboten Lysa)
Avanza är riktigt bra, speciellt med sin överblick och sparmål.
Håller med! Men hur mycket valmöjligheter och analysverktyg krävs? Som tidigare länkat finns ju billiga indexfonder hos de flesta banker.
Förutom att SEBs sökfunktion är horribel, vad saknar du mer specifikt?