Hej! Jag ska köpa min första bostadsrätt och tänkte slänga ut frågan här ifall någon har erfarenhet av att köpa en lägenhet där säljaren hävdar att storleken på lägenheten är större än vad som anges i föreningens information. De anger att areakällan är “faktisk uppmätnings norm SS 021054”, Det är en gammal fastighet från tidigt 1900-tal. I detta fall är det ett ganska stort glapp mellan föreningens 55 kvm och säljarens uppgivna area på 63 kvm så pris/kvm påverkas ju mycket av den hävdade storleken på lägenheten. Tack på förhand för svar!
Smart. De slår ut garderob för att få mer kvm att sälja. Köparen måste betala för ytan som han köper och sätter en garderob på, istället för att använda garderoben som redan var där
Nej planlösningen har inte förändrats och är inte snedtak. Men är flera lägenheter som jag har tittat på där mäklaren anger två areor, den från säljaren och den enligt föreningen. Har det att göra med att gamla hus inte kunde mätas upp med lika hög precision när de byggdes kanske. Men jag har känt mig skeptisk när det saknas mätbevis. Vet dock inte hur mycket “uppmätnings norm SS 021054” kan tas som sanning?
Både garderober och innerväggar räknas till boarean. Kan möjligen roffa åt sig extra kvm genom att riva ventilationschackt. Innerväggar kan bli mycket kvm om du t.ex har en 30cm tjock tegelvägg genom lägenheten.
Normalt kan du begära prisavdrag i efterhand om säljaren anger för hög area. Men här är två olika areor angivet? Eller har du tagit fram föreningens area själv?
Okej! Ser inte ut att vara några ventilationsschakt rivna utan planlösningen är densamma som när huset byggdes. Har också hört om något rättsfall där mäklaren/säljaren hade angett felaktig area, men här som alla anonser jag ser numera, är två areor angivna, föreningens och en “enligt mätbevis”.
Det kan jag fråga mäklaren, jag har tittat på andra lägenheter där det är säljaren själv som gjort det, vet inte ifall “uppmätnings norm SS 021054” innebär att det är en obereonde part?
Nja, det betyder att det ska vara mätt enligt den standarden, då kan man i och för sig förvänta sig att det är det, dock kan det vara säljaren själv som mätt.
Inte jättedyrt att få den uppmätt av oberoende part.
Tack vad schysst! Ska man lita på en försäljning som ligger ute med ett sådant mätbevis tycker ni? Lägenheten ovanför den jag kikar på är för övrigt också registerad som 55 kvm men såldes förra året för 57 kvm. Känns lite märkligt att denna skulle komma upp i 63 kvm. Friskriver sig mäklaren ansvaret genom att alltid ange föreningens registerade area. Känns lite märkligt att man som säljare kan hävda en annan storlek och på så vis förändra kvadratmeterpriset tycker jag…
Det finns något gammalt rättsfall från typ 80-/90-talet där köparen av ett hus fanns att ganska mycket area saknades, och fick ett saftigt prisavdrag för det. Därför skrivs det ofta ut typ “om boarean är av vikt för köparen uppmanas denne undersöka denna själv”, vilket så vitt jag vet anses vara en fullgod friskrivning.
Om det finns ett intyg på arean uppmätt av någon auktoriserad firma så kan du ju be att få se det. Låg risk att det skulle vara förfalskat, men du kan ju ringa firman som gjort det och fråga (om det är gjort alldeles nyligen).
Vill också minnas att det funnits olika normer för mätning, så föreningens uppgift kan ju bero på att den är baserad på en äldre mätmetod vilket kanske skulle förklara diffen.
Bra svar av Bjoern. Är det en så gammal lägenhet tror jag inte den haft något badrum från start. Dock är jag dålig på gamla area-normer men en jordkällare som byggts om till badrum är för mig en rimlig förklaring.
Du betalar också avgiften enl. föreningens area inte den faktiska. Kanske inte gör mycket skillnad om alla har samma fel? Även en del nyckeltal i årsredovisningen som energikostnad/kvm, skuldsättning/kvm blir tokigt.
Att antalet kvadratmeter skiljer sig åt beror till största del på att mätstandarden har ändrats. Enligt dagens mätstandard ingår exempelvis innerväggar (under 30 cm) och förvaringsutrymmen i boarean. Du har alltså fått ett par felaktiga svar i tråden.
I ditt fall är skillnaden misstänkt stor. Om det är en viktig fråga för dig bör du göra en egen mätning.
Håller med. Minimum är att åtminstone kräva ett mätbevis utfärdat av företaget som utfört mätningen.
Att det just är ett rimligt seriöst företag som utfört mätningen är en viktig pusselbit, även om det inte finns någon 100 procentig garanti för att de gjort rätt. Saknas mätbevis från rimligt seriöst företag ökar risken betydligt, eftersom det då troligen är någon “amatör” - t ex säljaren eller mäklaren - som utfört mätningen. Även om de inte medvetet gjort fel så är det flera saker som kan göras fel i mätningen/uträkningen om man inte har tillräcklig kunskap, erfarenhet och utrustning.
Kanske ett tips till någon tidning: Anlita x antal mätföretag för mätning av en och samma bostad och se har deras mätresultat (eventuellt) skiljer sig åt. Samt ta reda på hur stort skadestånd man kan få av mätföretaget om deras resultat visar sig inte stämma.