Kan man "rädda" ränteavdrag med ny delägare/betalningsansvarig för bolån?

Svårt att få till en rättvisande rubrik :slight_smile:.

Har haft svårt att pricka rätt när jag googlat så jag ställer frågan här.

Förutsättningen är som följer - försökt renodlat exemplet så mycket som möjligt:

Person 1 äger en villa och har för denna bolån på 3 mkr.
Person 1 har inte haft någon inkomst alls under 2023.

Person 2 blir sambo och delägare till 50 % av fastigheten och blir medlåntagare för bolånet i december.

Känner till att man kan flytta ränteavdraget mellan betalningsansvariga för bolånet. Kan detta göras retroaktivt för innevarande år, dvs kan ränteavdraget för hela 2023 flyttas till den nya delägaren?

Full kommunal fastighetsavgift belöper på fastigheten så har förstått att en del av ränteavdraget kan användas för att kvitta denna.

Ställ frågan till skatteverket… Då får du rätt svar på en gång…

1 gillning

Inte helt lätt.

Min bedömning är att löses lånet för person 1 och man tar upp ett nytt lån i december för person 1 och 2 gemensamt blir det inte lätt att föra över ränteavdraget för det ursprungliga lånet.

Kan man i stället övertyga banken att lånet för person 1 kvarstår och person 2 ansluter som medlåntagare på samma lån blir det lättare, speciellt om banken redovisar ränteavdragen 50 procent vardera.

Är man sedan beredd att dagtinga med sitt samvete i deklarationen och göra en ändring där man för över resterande ränteavdrag från person 1 till person 2 blir det ännu bättre…

Tack för resonemanget! Hjälpte mycket för att komma vidare i frågan.

En spaning från verkligheten är att banker visar sig vara mycket svåra att övertyga om att ta med en ny låntagare i befintligt lån (Länsförsäkringar Bank och Nordea åtminstone, men säkert generellt).

1 gillning

Inga problem på min tid, men utvecklingen har definitivt inte gått åt rätt håll överallt. Kan det vara nojan över ekonomisk brottslighet som spökar?

Varför skulle man få avdrag för räntor man inte betalat och inte haft betalansvar för?

Det är precis därför som frågeställaren vill ha in en medlåntagare! Är man inte låntagare kan man inte heller dra några räntor. Det är ju detta frågeställningen handlar om.

Ev. medlåntagaren har inte betalat och inte haft betalansvar för räntor bakåt i tiden. Varför skulle då denna få avdrag för dessa?

Det skulle bygga på att bankens kontrolluppgift över låntagare skickas en gång per år och att det inte är avgörande att låntagarna funnits med under året utan endast när kontrolluppgiften skickas.