Absolut inte. Har inte en krona investerat. Men han som har investerat och tror på iden, ser på sitt konto att pengarna kommer in, Han har själv visat det, I den Spargrisen på 0,16%/dag . Personen rabblar detta varje dag då vill man kunna motbevisa att det är scam. Sen hur man plockar ut dem till sin bank återstår att se…
Men vi kan såklart avsluta tråden och säga att det är en scam.
Se min kommentar ovan. De drar inte med pengarna förrän ungefär vid “tredje vågen”. Det här följer alla klassiska tecken på ett bedrägeri.
Jag kan slå vad mycket pengar att det på punkt och pricka kommer följa min steg-för-steg-lista ovan med mindre variation och utdraget över tid. Det är som sagt ett klassiskt upplägg. Tyvärr.
Jag undrar vad du jobbar med för insatta och intresserade personer som så generöst delar med sig av investeringstips?
Själv jobbar jag en hel del med kunniga corpmänniskor och rådgivare som är involverade i de förvärv min arbetsgivare undersöker och genomför. Har aldrig hänt att någon lagt sig i mina privata affärer, annat än att jag tvingats signera ett och annat dokument om insiderinformation.
Redan de där 0.16% per dag är 79% årlig avkastning. Så, bara det är orimligt bra.
1%/dag förvandlar alltså en (1!) investerad krona till 77 miljoner på fem år. Ser ingen som helst anledning till att någon som kan få den utvecklingen skulle behöva ta in externt kapital till att börja med. Ja, förutom att scam:a till sig det insatta kapitalet, då…
Forskningen tyder på att globala indexfonder för cirka 0,2% årsavgift eller lägre är bäst, rekommenderar någon något annat så är det stor risk att de försöker lura dig och tjäna mycket pengar på dig.
Dom som lånar pengar använder Bitcoin som säkerhet. Jag lyssnade på Zoommötet, och vi var 13st. Dom beskrev det typ som en pantbank. Varför man skulle vilja låna till 1,25%/dag tog såklart aldrig upp. utan bara hur mkt man skulle tjäna.
Allt sådant här är mygel. Om det skulle heta 10000% per år skulle alla fatta att det är mygel men då hittar man på någon “liten avkastning” per dag eller vecka istället. Då blir myglet inte lika uppenbart.
Yes, se min beskrivning ovan. Det är nästan alltid som så att det går i ett par vågor, tyvärr. Allt för att lura så många som möjligt och så stort belopp som möjligt.
Helt ofattbart hur folk kan gå på detta. De är i så fall fullkomliga ekonomiska analfabeter. Lånar man på sin villa betalar man runt 0,01 procent. Här utovas en ränta på närmare 16 (!) gånger så mycket.
Vore detta sant skulle ju varenda lågbelånad villaägare låna upp pengar, satsa i detta projekt och bli miljardärer på sikt.
Var snäll med din jobbarkompis. Vad jag menar är att när han kommer på att han har blivit lurad så kan det bli jobbigt för honom. Ofta känner folk skam.
Så t ex om andra retas med honom så backa upp honom t ex genom att säga att de är skickliga de som luras och bedrar och att vi alla behöver hjälpas åt för att inte bli lurade på liknande eller annat sätt.
Många gör sina misstag i det dolda i tystnad och behöver inte stå till svars för någon annan. När misstaget sker så här öppet som i din jobbarkompis fall så kan det bli lite extra jobbigt för den lurade.