Jag har lite pensionspengar hos Länsförsäkringar som tydligen ligger i någonting som heter Reflex pensionsförsäkring som betalades ut för länge sedan av min tidigare arbetsgivare. När jag slutade blev det inte fler inbetalningar. I alla fall, dessa pengar förvaltas nu tydligen av något som heter traditionell förvaltning, Nya Trad, dvs 50% i obligationer och 50% i aktier och inte i fonder.
Jag vill flytta över dessa pengar till LF USA indexfond, eller skjutsa in allting i Investor B men då blir det ju 30% skatt om det betatalas ut nu.
Varför går det inte att flytta över dessa pengar till LF egen fond?
Eftersom det är en traditionell förvaltning och inte en fondförsäkring.
Du kan förmodligen flytta hela försäkringen till Avanza eller Nordnet (de hjälper dig med flytten). Så får du lägre avgifter och kan placera i vilka fonder du vill.
Tack! Jag ska höra med Avanza
Det går att flytta de pengarna. Hurra!!! Och tack igen ![]()
Ska höra med LF vad de tar ut för avgift för själva flytten.
Begärde att få flytta pengarna från LF till Avanza och LF tar 400 kr för detta så det gick bra. Men nu har jag fått meddelande från Avanza att dessa pengar saknar flytträtt!
Varför?
I vissa fall måste flytt godkännas av den gamla arbetsgivaren. Du får väl fråga LF.
Jag hade själv Reflex Nya Trad för många, många herrans år sedan. Om jag minns rätt var det inga problem med att byta fonder. MEN, jag kan minnas fel, eller också är det andra tider nu.
Ring eller chatta med LF om detta också. De flesta handläggarna bits inte…
Enligt LF är villkoren för försäkringen sådana.
Ja, i så fall får du hoppas på en förstående arbetsgivare, eller att arbetsgivaren finns kvar.