I senaste avsnittet (#391) av RikaTillsammans refererades det i förbifarten till Daniel Kahnemans studie från 2010, där slutsatsen ofta återberättas som att “efter X kr i inkomst blir man inte lyckligare.” Men stämmer det verkligen?
När jag nyligen lyssnade på ett avsnitt av Planet Money insåg jag att denna sanning faktiskt har uppdaterats. Kahnemans studie visade att lycka ökade med inkomst upp till ca 75 000 USD/år, men därefter planade den ut. Senare forskning av Matthew Killingsworth (2021) visade dock att lycka fortsätter att öka med högre inkomster.
2023 slog Kahneman och Killingsworth sig samman för att reda ut motsägelsen. Resultatet? Båda hade rätt. För de flesta fortsätter lycka att öka med inkomsten, men för en mindre grupp – de som redan är olyckliga – verkar pengar inte hjälpa efter en viss nivå.
Ville bara dela med mig av detta, då det inte är första gången man i RikaTillsammans-sammanhang hör direkta eller indirekta referenser till den ursprungliga studien.
Vet inte riktigt vad man ska göra av dessa studier som uppenbart är gjorda under amerikanska förhållanden. Samhället ser ju lite annorlunda ut i sverige där de flesta av oss bor. Även om det fanns svenska studier som säger si eller så känns det också rätt värdelöst då det borde vara högst individuellt baserat på hur man är, vad man har för mål och värderingar i livet. Även vad man har i förmögenhet borde spela stor roll… Och var i landet man bor, familj, vad man har för umgängeskrets (vilka man jämför sig med), vad man har för utgifter osv.
Förmodligen korrigerar de för detta på något sätt, men jag känner alltid att det borde finnas tvåvägskausalitet kring de flesta lyckokorrelationer.
Om jag tänker mig en olycklig människa t.ex en djupt deprimerad så ser jag inte direkt att den lyckas med stormsteg i karriären eller övriga livet.
Depressioner och andra av livets tråkigheter kan väl bromsa inkomsten lika gärna som inkomsten boostar lycka? Men förmodligen har de ju korrigerat för det på något sätt.