Lycklig svensk har mindre pengabehov

[Micael Dahlen: Ett rikt liv verkar inte kräva förmögenhet | Micael Dahlen]

Läste en intressant forskningsartikel där man har kommit fram till att ju mer lycklig man anser att man är, desto mindre behov finns av mer pengar.

Från artikeln:

Som väntat svarade över 90 procent en högre önskad inkomst än vad de har, medianskillnaden hamnade på 11 000 kronor i månaden. Skillnaden korrelerade vi med deras svar på hur de upplever sin mening i livet, lycka och livsrikedom.”

Min egen reflektion i detta är att mer pengar ger ett bekvämare och mer njutbart liv.

Exempelvis blir middagen mer njutbar med råvaror av hög kvalitet och ett mer vällagrat årgångsvin än tvärtom.
Eller att man på semestern till ett varmt land bor mer bekvämt på ett ställe med AC.

Mina frågor till dig är:

• Är njutning och bekvämlighet synonymt med lycka för dig?

• Kan du vara lycklig även när du saknar alla former av bekvämlighet och njutning?

2 gillningar

Detta stämmer enbart om du vant sig vid dessa smaker (och dricker alkohol). Om du dricker vatten och nöjer dig med enklare mat, kanske sällskapet är viktigare. Alla är inte intresserade av mat och dryck.

10 gillningar

Detta som du citerar är ju ett påstående som skulle behöva lite backning. För egen del har jag upplevt en hel del michelin-stjärnor genom livet, men kan fortsatt upskatta en god stroganoff som jag gör själv. Men är stimulit din fix så blir det såklart svårt.

Jag kan uppskatta ett gott vin, men enbart ett glas. Mer än så blir priset senare för högt. I sällskap där vin uppskattas brukar det bli mer än ett glas…

Visst är det härligt med fin mat, dryck och annat som går att köpa för pengar. Men det står sig slätt jämfört med gratissaker som bra vänner och hälsa. Jag är betydligt lyckligare med halvdan mat i trevligt sällskap, än med trevlig mat i halvdant sällskap.

24 gillningar

Nej.

Ja.

3 gillningar

Detta träffar mig. Över 25 grader i sovrummet och AC är ett måste, allt annat är tortyr.

2 gillningar

Nej men jag är hellre rik och olycklig än fattig och olycklig.

Om jag hade varit rik när jag var olycklig hade jag inte haft något incitament att gå upp på morgonen men jag hade inte heller varit tvungen att upprätta en fasad varje dag.

3 gillningar

Nej, eller… de står inte i direkt relation till varandra. Visst kan jag uppskatta AC utomlands om jag är på ett riktigt hett ställe, men det förutsätter ju då också att jag söker mig till heta platser och för den delen ens länderna i fråga eller ens påbörjar resan. Varför ska jag åka till sådana platser? :joy:

Nej, inte alla former av bekvämligheter eftersom jag vant mig vid dem. Det här med tak över huvudet och mat i kylen är bra grejer. Men på ett djupare filosofiskt plan skulle jag absolut klara mig med mindre bekvämlighet och jag tillhör de som tror att vi som mänsklighet skulle må bättre om det var så till viss del.

13 gillningar

Om jag har kläder på kroppen, mat i magen, tak över huvudet, en snus under läppen, friska barn, bra marginaler i ekonomin och ett jobb att gå till, räcker det för mig.

8 gillningar

Vet inte om det här är ordagrant från frågeställningen i forskningsartikeln, men spontana känslan är att det låter rimligt. Lite som att ju mättare man är, desto mindre behov upplever man av mer mat.

2 gillningar

Det där med mat och dryck var bara exempel. Att sällskapet är viktigare håller jag med om.

Men om man utgår från att vi är i rätt sällskap, skulle en måltid på finkrogen ge mer lycka än burgare på Donken?

Min poäng var att mer pengar krävs oftast för att kunna välja dyrare alternativ. Måvara så om det är för att njuta mer eller få det bekvämare.

Jag tolkar det som att mina exempel inte gör dig lycklig, men frågorna var om sådant som kräver större mängd pengar ger mer lycka?

He he, samma här.

Vad är bra marginaler för dig?

I artikeln står det:

Som väntat svarade över 90 procent en högre önskad inkomst än vad de har, medianskillnaden hamnade på 11 000 kronor i månaden. Skillnaden korrelerade vi med deras svar på hur de upplever sin mening i livet, lycka och livsrikedom.”

Jo rubriken är exakt samma som från artikeln.

Jadu. Att det blir 1/3 del över från lönen efter att allt är betalt, mat inkluderat. Sen tillkommer det såklart ibland extra kostnader, men jag syftar mest på det som ska ut varje månad.

Nej, håller inte med. Det blir inte alls lika njutbart om man alltid håller hög standard. Njutningen är skillnaden mellan hur det varit och vad man sedan får åtnjuta. Det behöver lite variation och då är det inte viktigt att det ska bara så jättedyrt. En person som varit uteliggare och sovit i en trappuppgång flera nätter i rad njuter förmodligen mer av att få sova i en helt vanlig säng än en person som sovit på trestjärnigt hotell och sedan köpt en natt på ett femstjärnigt hotell. Att ständigt bo på femstjärniga hotell gör att man kanske får det bekvämt men ger knappast någon större kick av njutning. Jag tror den största behållningen av god ekonomi är tryggheten och inte att man kan köpa lyxigare saker. Lycka är dock varken synonymt med hur mycket njutning man upplever eller hur mycket njutningen kostar. Så länge man har tillfredsställt de basala behoven gör pengar allt mindre inverkan på hur lycklig man är

12 gillningar

Ja, eller om man dricker sitt hemgjorda billiga survin och lyxar till det ibland med en vinflaska för en hundralapp så njuter man förmodligen mer av det än att alltid dricka vin för tusen kr per flaska

Återigen… Om man alltid skulle ta sina middagar på finkrogen tror jag absolut man skulle kunna uppskatta en middag på donken mer. Om inte annat för variationens skull. Har man oändligt med pengar är det ju dock möjligt att variera mer och prova lite mer saker vilket förstås är en fördel. Pengar kan alltså ge mer trygghet, mer frihet och mer variation. Det tror jag de flesta människor uppskattar. Gäller dock att ha rätt inställning och använda pengarna på rätt sätt.