Dagen Nyheter skriver idag om detta:
”Konsumtion har blivit identitetsskapande - och för vissa det största fritidsintresset. Men sambandet mellan pengar och lycka är kanske inte så starkt som man tror.” I denna artikel Obs! betalvägg.
DN. Gratis i 2 månader för den som vill testa• Vad säger ni, blir vi lyckliga av att shoppa?
Kan du citera lite från artikeln, blir svårt för oss andra att kommentera annars. 
Har inte läst artikeln, men tänker spontant såhär. Att många på det här forumet har insett att konsumtion inte leder till lycka, många gillar att investera och spara pengar och ser till andra värden här i livet. Däremot “gillar” vi att kapitalisera på dem som konsumerar mycket och är på så sätt beroende av “konsumtionssnurran” eftersom vi investerar i företag som bygger på att folk konsumerar, osv. Lite grovt, sådär 
Sparo har reagerat på programmet:
Journalisten Mauri Hermundsson har intervjuat Günther Mårder och titulerat honom ” Sveriges snålaste person ”. Detta trots att han gör av med över tre gånger så mycket pengar som jag, men jag inser också att det säljer bättre än att skriva ” En person som är mer ekonomisk än genomsnittet ”.
Joel Halldorf driver den tesen ganska hårt i de inledande kapitlen av sin bok “Gud: Jakten”. Det är väl inget mästerverk på det sättet, men hans tankar om shoppingcentrum som tempel och tillbedjan av varumärken etc är ganska intressant och träffsäkert.
Naturligtvis, visste inte hur mycket jag vågade citera från artikeln
, men detta kanske räcker: " Konsumtion är identitetsskapande i det svenska samhället – för en del till och med det största fritidsintresset. På så vis har definitionen av lycka kommit att förknippas med just konsumtion.
Men sambandet mellan pengar och lycka är kanske inte så starkt som man tror, säger John Magnus Roos, forskare vid Centrum för konsumtionsforskning på Göteborgs universitet. Det är främst när vi inte har våra basbehov tillgodosedda som konsumtion har en stark effekt på vår lyckonivå. Ju högre välstånd vi redan har, desto svårare blir det att köpa lycka.
– När konsumenter redan har många prylar och upplevt mycket blir det svårare att generera den extra lyckan, säger John Magnus Roos.
Konsumtionen ger i stället en kortvarig lycka, menar han"
Om man vill så kan man (som jag skrev i första inlägget) testa DN i 2 månader om man vill se hela artikeln, om man inte redan har DN.
Nope!
Inte jag åtminstone, och inte på längre sikt än 1 dag - 1 månad. Snarare tvärt om. Alla prylar man ska ta hand om och använda ger mig bara stress och/eller dåligt samvete.
Upplevelser har åtminstone inte den fysiska bördan att tas om hand, även om det också är konsumtion. Själv försöker jag variera från att leva enkelt till att splurga. Skapar en differential så upplevelsen blir starkare och man kan njuta av båda.
Kan inte på rak arm komma på någon kompis som mår bättre av att shoppa. Döva tristess kanske, men då är det ju ett beroende.
Konsumtion av DN tror jag ger mig negativ lycka. Däremot konsumtion av ett glas rom med några vänner på en uteservering vid havet ger mig positiv lycka. Känns mest dumt att generalisera om konsumtion i allmänhet.
Jag tror att de olika nyanserna i ordet “konsumtion” inte riktigt applicerbara här. 
Däremot är alla (nät)tidningarnas plusinnehåll normalt likställt med olycka.