Samla Pengar kan också vara "Rikare Liv"

MIn fru kommer från ett land där fattiga verkligen är fattiga och hon har aldrig haft det gott ställt förrän nu när barnen flyttat ut, huset är betalt och våra utgifter är mer än 10,000 lägre än min nettolön plus hennes pension.

Vi har haft delade konton och så har jag skött fondsparandet och jag hae inte förrän nu insett hur mycket glädje hon känner när hon nu samlar pengar på kontot som den värsta Joakim von Anka.

Det fick mig att reflektera och inse att om man aldrig haft 100,000 så är det en enorm känsla att se den typen av siffra och se hur det ökar på SITT Konto. Det borde jag fattat för länge sedan inser jag nu. Jag har varit förblindad av att jag själv lätt kan se hur står vår totala nettoförmågenhet är och att vi äger 50% var av den och inte insett vilken glädje det skulle ge henne att se “cashen” ackumulera på “sitt eget” konto. Man lär så länge man lever uppenbarligen

Har ni liknande erfarenheter eller har ekorrsamlartendenser mer varit i vägen för er lycka ?

8 gillningar

Jag tänker på att pengar på kontot ger i sig frihetskänsla och trygghet. Man vet att man klarar sig genom en kris eller att man kan säga upp sig om jobbet blir för tungt. Man måste inte spendera pengar för att må bättre av dem, det räcker med att de finns där inom räckhåll.

7 gillningar

Jag njuter av att spara pengar. Växte upp i arbetarklass, varje månadslön och pengen jag stoppar undan är en smärre förmögenhet jämfört med mina referensramar. Samtidigt gillar jag att använda pengarna också så det är win win.

2 gillningar

Detta stämmer till en viss gräns. När det man stoppar undan varje månad är en så pass försvinnande liten del av sin totala förmögenhet så blir det inte lika tillfredställande att hamstra.

Man kan vara rik på pappret (ha pengar på banken). Men det är mycket mer intressant att vara rik i sinnet (använda sina pengar till saker som gör en lycklig).

En person på nivå 2 kan leva ett rikare liv än en person på nivå 4. Men den på nivå 4 har fler möjligheter att berika sitt liv på. Det gäller att ta till vara på den möjligheten. Väldigt få personer har drömmar som kräver nivå 5 och ännu färre har möjlighet att uppnå denna nivå.

5 gillningar

Våra erfarenheter formar oss sägs det ju. Av det jag har sett och upplevt är kapital så man klarar sig oavsett vad livet kastar i ansiktet på en en trygghet som ingen annan.

7 gillningar

Ekorrsamlandet ger mig lycka. Give me more nuts! Too much is never enough.

Men ja, det kommer ju ur trygghetsbehov.

Fast målet är väl fortfarande att bli ekonomiskt rikare att genom att samla pengar, eller? Alltså det som ger ett rikare liv. Sen kan man säga att jakten och uppbyggnadsfasen är det som skapar lyckan…