”Man kan visst bli lycklig av pengar - om man ger bort dem” Stämmer det?

Stämmer det tycker ni? Några ”feel good” historier?
Tankar om att ge?

jag fick en påse chokladägg när det var påsk, äter själv inte socker så jag gick runt på krogen och gav bort dem åt kalasglada främlingar, deras glädje gjorde mig mycket ‘‘lyckligare’’ än om jag skulle ha ätit dem själv. Med det sagt så är ju ALL form av lycka väldigt kortvarigt, men jag tror att våra hjärnor belönar oss mer med att vara givmildiga, tex så är det roligare att ordna en fest åt en vän, än att fira sig själv :smiley:

3 gillningar

Jag håller med och mår bra av att hjälpa andra men jag håller inte med uttrycket att “pengar inte gör en lycklig” för även fast jag inte ger bort pengar så anser jag att ett rikt liv är ett lyckligare liv

2 gillningar

Jag blir definitivt lyckligare av att ge bort saker än att få saker. Med pengar är det inte lika tydligt men det beror på situationen och till vem.

2 gillningar

Jag tycker det beror på, om jag får en väl genomtänkt present av någon kan det göra mig lycklig.
Men då är det ju inte värdet på presenten utan snarare av att personen lagt ner tid och energi med mig i åtanke.

2 gillningar

Det här stämmer i väldigt hög grad när det gäller ens barn.
Nu menar jag inte att de ska skämmas bort, men att kunna köpa deras cyklar i vettig kvalitet och inte på Biltema, eller ha råd med ett boende där alla har sina egna rum, stor trädgård med fotbollsmål, studsmatta och annat kul, det är rätt trevligt.

1 gillning

Att pengar inte gör en lycklig är någonting som fattiga säger för att må bättre.

Givetvis finns det mer till livet än pengar, men det finns oerhört få problem som inte kan lösas med pengar.

Man kan ju vända på det också, så länge pengarna inte gör mig olycklig så har jag de hellre än inte.

En grej jag har för mig är att jag gå in på Pressbyrån/7Elleven och köpa en stor fika till nästa (främling) som kommer.

Största bekymret där är att få kassafolket att fatta vad jag menar “Vaddå du betalar NU för nån annan som kommer efter dig? Varför det??” “För att jag vill” brukar jag svara med ett stort leende, då trillar slanten ner hos dom.

Får aldrig se glädjen/förvåningen för den som får fikat men bara tanken gör mig glad hela dagen och lite till!

10 gillningar

Nästa kund är kanske Jacob Wallenberg. Eller också går pengarna bara rakt in i dagskassan.

Rolig idé men inte så träffsäkert.

1 gillning