Kändisars börstips och dess bäring i media

Varför gör SVT så här? Tror de att Svensson lyssnar bättre då? Alla korta klipp med tips bör man ju sky som pesten, men spartips från kändisar är ju dubbelfel. :see_no_evil:

Silvstedt kanske är en supervass placerare, men det är inte nåt hon förknippas med normalt, så varför ens köra ”storyn”?

3 gillningar

Jag såg det igår, skämskudden fick verkligen jobba…

Men SVT är ju inte bättre än så, vid något tillfälle hörde jag mig själv ställa en följdfråga till Victoria, men den gick inte fram å inga andra frågor ställdes…

PINSAMT!

3 gillningar

SVT har ju ofta någon ”investeringsexpert” som uttalar sig och ger ”experttips”. Ser inte att det skulle vara mer pinsamt än vanligt för att personen utöver att vara investerare också råkar vara f.d. supermodell.

1 gillning

Inte kunskasmässigt kanske, men då man uppenbart vänder sig till småsparare och småsparaen förknippar råden med kändisens tidigare karriär så ställer jag mig frågande till seriositeten.

Men som sagt, även tipsen i sig är ju ganska lama, oavsett vem som uttalar dem. “Ring en vän” låter som att man är med i Postkodmiljonären.

Ring en vän är nästan det sämsta rådet för det tyder på att man inte bottnar i sin egen strategi.

2 gillningar

Det är väldigt oklart. Lustigt nog förs en diskussion om public service i en annan tråd där jag hävdar att SVT och SR borde fokusera på nyhetsrapportering och viktig samhällsinformation. Det här är ju bara ren bajs, värre än melodifestivalen till och med.

3 gillningar

Spelar det egentligen någon roll vem man använder som investeringsrådgivare på publik service?

För mig är budskapet viktigare än personens yrke för några år sedan…

Personligen diskuterar jag beslut med min fru men om jag vore singel hade jag nog ringt en vän.

Alltid nyttigt att ha en att bolla tankarna med även vid svårare ämnen så som investeringar…

2 gillningar

Där är vi överens. Men det snacket kan vi ju ta där. :slight_smile:

Jag tycker nog faktiskt det. Men mest för att hela klippet är meningslöst och sedan “säljer” det detta med ett namn folk hört och läst om. Det blir lite larvigt. Personlig åsikt såklart, men det är skillnad på om nå’n tipsar om “elspartips inför vintern” eller “placeringstips på en orolig marknad”. Jag frågar inte Ernst Kirchsteiger om träningstips när jag sträckt en muskel eller Zlatan om verkstadstips där jag kan reparera bilen. De kanske kan detta också, vad vet jag, men det blir som sagt konstigt. Speciellt i en tid när varenda ansikte på SVT tituleras som expert inom ett visst område.

Jag har ingen aning om Silvstedt är en supervass placerare eller inte, men efter en snabb sökning så verkar det som det inte är första gången hon ställt upp på intervjuer i rollen som investerare, så även om det inte är något hon förknippas med normalt så kanske hon har en agenda att försöka börja förknippas med det.

Sen att klippet var helt menlöst, helt oavsett vem personen som levererade budskapet var, är en annan sak.

1 gillning

Såg klippet jag med. Har också sett och läst om henne i samband med ekonomi tidigare.

Hon nämnde också att hon vänder sig till sin ekonomiska rådgivare när hon är tveksam. Skillnaden för oss här inne är att vi troligen vänder oss till detta forum i stället.

Jag tror inte SVT är helt pantade, förhoppningsvis valde de en kändispersonlighet som kommenterar sin egen strategi i dagens ekonomiska läge med viss eftertanke. Troligen får det klicks från oss som har ekomiska intressen, men även från andra grupper, som vanligtvis skyr ekonominyheter som pesten!

Rätt eller fel? Att ekonomi tas upp i SVT på ett mer lättkonsumerat sätt kanske inte är helt fel.

Tror många kan behöva slussas in i ett högre medvetande kring sin egen ekonomi, speciellt i dagens situation.

Finns många andra kändisar som ger värre råd än i just detta klipp ska tilläggas. :see_no_evil:

2 gillningar

Detta är väl ett ypperligt fall av att SVT har en alldeles för stor budget och hittar på tokigheter för skattemedel. Men det diskuterades ju i denna tråd: https://rikatillsammans.se/forum/t/statens-budget-for-svt/41843

Det här är väl generellt för många tv-bolag och nyhetssajter. Allt handlar om att få många klick på artiklarna. Själva innehållet eller värdet av det är sekundärt.

Precis, så varför gör som SVT som ändå får betalt via skatt och oavsett hur många som klickar så? De borde ägna sig åt sin kärnverksamhet med seriösa, pålitliga och neutrala nyheter. Inte click-bait-flum.

1 gillning

Men samtidigt tycker jag att Viktoria gör ett bättre intryck än exempelvis Leif GW Persson som kör pump and drop på små bolag.

1 gillning

Aldrig sett GW tipsa iofs, men poängen är inte att värdera Silvstedts tips i sig utan mer fenomenet… och det faktum att SVGT gör det till en klickgrej. Jag hade inte lyssnat på GW heller när det kommer till börsen.

SVT vill av någon outgrundlig anledning vara folkliga och tror att det är man genom att visa upp B-kändisar i rutan.

Jag gillar greppet men önskar också att de gått åtminstone ett litet steg djupare.

Det är jättebra att ringa och prata med någon. Man ska inte vara rädd att bolla sina problem med andra.

Men det sista tipset, köp inte, är dåligt underbyggt. Silvstedt har helt rätt i att det är osäkert just nu. Men när det slutar vara osäkert så är det för sent. Då stiger kurserna innan du hinner gå in i investeringen. Jag håller mig till planen och fortsätter månadsspara.

1 gillning