Känner du någon duktig familjejurist vi hade kunnat göra ett samarbete med?

På vårt veckomöte idag kom jag, @Oliver.Allemog och @carolinebolmeson fram till att vi inte har gjort typ ett enda avsnitt med någon familjejurist. Något som faktiskt är jättekonstigt med tanke på hur en privatekonomi påverkas av juridiken.

Eftersom det är lite av en lucka i mitt nätverk så vänder jag mig till er. Känner du någon duktig som skulle kunna tänka sig vara gäst som vi kan göra en reach out till?

Jag tänker mig ett avsnitt om typ:

• Samboavtal
  • Äktenskapsförord
  • Testamente
  • Fullmakter
  • Bodelning
  • Skilsmässa
  • etc.

Om ja, skicka gärna ett DM eller mejl till Oliver på oliver@rikatillsammans.se.

Tack på förhand!

18 gillningar

Vilka rättsområden tänker du? Ganska stor spännvidd mellan familjerätt, arvsrätt och konsumenträtt exempelvis.

1 gillning

Sorry, uppdaterat inlägget nu. Tänkte främst:

Okej. Marknaden domineras av små juristbyrårer för den typen av juridik, med undantag för kedjan Familjens Jurist som ägs av Fonus. Sedan finns digitala uppstickare som Lexly (kanske är öppna för betalt samarbete?).

Jag skulle i första hand försöka hitta någon gammal uv som jobbat länge i yrket. Värt att tänka på är att jurist inte är en skyddad titel, vem som helst kan kalla sig det. Advokat är däremot skyddat och kräver att du följer Advokatsamfundets regler.

4 gillningar

Mejlade ett tips till Oliver.

3 gillningar

Skickade ett mail till dig @Oliver.Allemog :+1:

Tror detta är ett jättebra område att blanda in i den ekonomiska allmänbildningen, de hänger ju som sagt ofta tätt ihop. Min sambo är just familjejurist och vi pratar ofta om de ekonomiska effekterna av att folk har dålig koll på inte minst arvsregler.

3 gillningar

Stort tack för alla tips! Har fått kontakt med en person nu. Bokat möte till nästa vecka och förhoppningsvis leder det till ett eller flera avsnitt i höst. :slight_smile:

2 gillningar

När tror du att du släpper dessa avsnitt? :slightly_smiling_face: @janbolmeson

1 gillning

Om ca 4 veckor öppet. Förmodligen om 1-2 på Patreon. Något särskilt?

Är supernöjd med avsnittet. :grin:

1 gillning