Kapital i AB – hur hade ni tänkt långsiktigt?

Jag och min fru är i 30-årsåldern och driver ett litet konsultbolag tillsammans. Vi är bara två personer, har bra lönsamhet och har under åren låtit en stor del av vinsten stanna kvar och investeras i bolaget.

Nu börjar kapitalet bli så pass stort att jag funderar på om vi fortfarande tänker rätt. Vi tar normala löner och viss utdelning, men fortsätter samtidigt bygga en portfölj i AB. Privat har vi nyligen köpt hus och har bolån, så merparten av vårt långsiktiga sparande finns i bolaget.

Målet är egentligen inte pension tidigt, utan att någon gång kunna jobba helt på egna villkor utan att behöva tänka på nästa faktura.

Ni som varit i liknande situation – hur har ni tänkt kring att fortsätta bygga kapital i bolaget kontra att successivt flytta ut mer privat?

Är det något ni önskar att ni hade gjort annorlunda när bolaget började få ett större kapital?

Om bolagets ekonomi tillåter det skulle jag ta lön till brytgränsen och maximera vinstutdelningen. Pengarna är mer skyddade om ni plockat ut dem ur bolaget (konkurs etc.). Även TJP motsvarande vad ni skulle fått som anställda (4,5% av bruttolönen), eftersom det ger möjlighet till försäkringar.

När allt det är gjort blir det väl en fråga om att expandera (t.ex. anställa personal) eller bara att fortsätta bygga kapital som år för år tas ut enligt metoden ovan. Man kan ju tänka sig att ni på sikt kommer till en position där ni antingen har så mycket pengar att ni vill avveckla bolaget och plocka ut kapitalet, alternativt låta kapitalet i bolaget finansiera att ni jobbar mindre. Även höja er TJP kan vara aktuellt.

I min värld är det en risk att ha allt sitt långsiktiga sparande i ett aktiebolag, och det finns inga direkta fördelar med det.

3 gillningar

Grattis till en bra situation, som redan sagt, lön upp till brytpunkten och utdelning är bra. På sikt om ni vil lgöra annat så är det alltid bra att ha kvar penagr i bolaget, det möjliggör ju tex att ni kan ta anställning någon annanstans och ta utdelning från bolaget och därigenom höja era inkomster.

Ni kan ju även använda det för FIRE eller motsvarande.

Om vi pratar exit så kan ni lägga företaget i träda och plocka ut allting till 25% beskattning, annars får ni nöja er med utdelning om ca 310k årligen med 20% beskattning. Vill ni ta ut mer så beskattas det som inkomst av tjänst, dvs uppemot 30-50%-. Detta gäller dock bara up ptill 7 Mioljoner någonstans. Över detta går sedan skatten ned till 30%. Så om ni har ett stort belopp och inte tänker lägga ert företag i träda och likvidera det så kan det vara en bra tanke att spara ihop ett riktigt stort kapital och ta ut det under ett år istället för att ta “små” utdelningar på 300k varje år.

1 gillning