Hej
Tack för alla bra tips och nya ideer. Du är verkligen en hjälte för oss småsparare:)
Såg nyss din video om ‘förbättra din pension i några enkla steg’ Min fråga är - Du talade om privat pensionssparande och jag har detta på min bank SEB heter kapitalförsäkring går 400 kr där varje månad , Du sa i din video att detta med privat skulle man strunta i om det inte är ISK . Jag har börjat med nybörjarportföljen inne på nordnet och satt det på 5 år egentligen till insats till hus men tror jag behåller det till pensionen och jag månadsspar 500 kr där inne ska höja detta sen men som sagt måste först spara till buffert och sen till insats. Blev en massa frågor nu men här kommer dom.
-
kan jag och bör jag avbryta mitt sparande i kapitalförsäkring och lägga detta i mitt isk istället är detta bättre? (Kan jag avbryta min kapitalförsäkring inne på seb?)
-
Blir lite snurrig av att du säger att man ska minst lägga pengarna på 5 år på nybörjarportföljen men hur gör jag om jag vill lägga det till min pension cirka 30 år är 38 år. Hur gör jag efter 5-6 år när tiden gått ut du sa någon gång att det är bara att börja om igen med 5-6 år i stöten ?
-
Jag bor med min fru i en hyreslägenhet här i Malmö. Hur stor buffert skulle du rekommendera att jag har? hon ska faktiskt börja plugga och ta lån på csn så kan ej spara så mycket den tiden hon ska plugga i 1 1/2 år. Hon har buffert men den bufferten är hennes som hon behöver. Så det handlar om min bufert? Har en fast anställning på 71% men jobbar oftast upp till 100% och ibland mer försöker jobba mycket nu.
4.Sen var det detta med tjänstepensionen kan jag ändra den? eller förstod inte . Har 3 olika
- PA-KFS 09 Alecta Optimal Pension
- Avtalspension SAF-LO Traditionell försäkring och KAP-KL / AKAP-KL Traditionell försäkring
- KAP-KL/AKAP-KL avgiftsbestämd ålderspension
Vad kan jag göra med dom? Det är inte bra eller?
Kommer säkert mer frågor men hade varit jätteglad om du eller någon skulle kunna svara på mina frågor . Och tack så jättemycket för allt du gör Jan och Tack till din fru med.